Csákvári Géza
„A gyilkosságok kapcsán érzett bénító döbbenetet akartam megfogni a Genezisben.”
Bogdán Árpád a
romagyilkosságok hatásait feldolgozó új filmje, a három felvonásból álló Genezis volt az egyetlen magyar
egészestés mű az idei Berlinálén. A rendező 2007-ben tűnt fel a Boldog új élet című drámájával, de a
következő terve, az évekig előkészítés alatt álló, eddig meg nem valósuló A halottlátó helyett gyorsan megírta a Genezis forgatókönyvét.
*
A
Genezis esetében mi volt a „bogdáni” hármas egység
alapú történetépítés oka?
A
hármas történetek lényege hogy a különböző sztorikat valami összefogja, de
mindemellett mégsem követel meg iszonyat szoros kontaktust. A hármas egység
lehetőséget ad arra, hogy egyetlen egy témát különböző módokon közelítsük,
illetve fogalmazzuk meg. A Genezis
központi motívuma, a család fogalma. Nagyon egyszerű: az első történet a család
hiányáról szól, a második az anyává válásról, a harmadik pedig az anyaságra
való újra rátalálásról.
Sokszor
elmondta ezek a történetek nem kapcsolódnak közvetlenül a romagyilkosságokhoz.
Miért volt fontos ez többször is hangsúlyozni?
Hogy
ne címkézzük fel előre ezt az alkotást, mert attól a pillanattól kezdve
elvesztek az alkotói szándékok. Én nem roma
alkotóként aposztrofálom magamat, hanem szimplán filmrendezőként és
forgatókönyvíróként. A Genezis
alaptörténetét egy megtörtént esemény adja. A gyilkosságok kapcsán érzett
bénító döbbenetet akartam megfogni a Genezisben:
merre megy tovább az ember, miután ebből felocsúdik? A szembesülést a biblikus
gonoszsággal. Az első filmem, a Boldog új
élet – mely szintén a Berlinálén debütált – sem dedikáltan egy cigányfiúról
szólt, hanem egy árváról, aki gyermekkorában elveszítette a családját. Egy
elszeparált közösségben nő fel, egy nevelő otthonban, aztán egyik pillanatról a
másikra kikerül az áhított független életbe, de se kulturális, se emocionális
tapadó felülete nincs. Ez a magára maradottság története. Az hogy egy roma sráccal
történik meg mindez, csak felerősíti ezeket a hiányokat. Nem tudja kezelni a
saját kulturális gyökereit, elvégre a nevelőotthonban nem adnak a kezébe gitárt,
sem cigány nyelvkönyvet. Ezek csak megerősítették az alapszándékot, az árvaság történetét.
Ezért is alkalmatlan a Boldog új élet
a címkézésre: nem cigány film, hisz mit is jelent az, és nem cigány rendező,
mert olyan meg nincs is. Film van, és a filmnek meg rendezője, írója van. A Genezis tekintetében is azt mondom: ne
skatulyázzunk.
Értem,
de most az Európán átsöprő erők és indulatok nagyon mások, mint amikor a Boldog új életet forgatta.
Igaz.
Egyfajta nyugtalanító érzéssel járó jelenséget vettünk észre a barátaimmal
körülöttünk: az emberek menekülnek, de nem tudjuk, nem tudják, hogy hova.
Európának most az a legnagyobb feladata, hogy újra felfedezze a morális
alapjait.
Hisz
abban, hogy ez sikerül?
Szeretnék.
Költő vagyok, filmrendező: a valóságot a saját szűrőmön keresztül tárgyalom és
mutatom meg, melybe beleférhetnek olyan alkotói önzőségek, hogy olykor eltúlzok
valamit. A Genezis esetében ez a
remény. Az egyik berlini vetítés után odalépett hozzám egy srác és elmondta,
nagyon tetszett neki a film, de van egy kérdése: miért fejeződik be úgy, ahogy
befejeződik. Csak annyit mondtam neki: „Hope”.
Elfogadja,
ha azt állítjuk: a Boldog
új élet autobiográfiai film volt?
Igen,
akármennyire is szeretnék ágálni a besorolás miatt. De mire is akar most ezzel
kilyukadni? (nevet)
Arra,
hogy ez nagyrészt a Genezisre is igaz.
A
három elmesélt történetben valóban fel tudom fedezni a magam kis frusztrációit,
csendjeit, sőt, még a megoldóképleteket is. Persze, ezen nem érdemes túl sokat
csodálkoznom, hiszen én írtam a forgatókönyvet. A kisfiú mágikus realistának
mondható világa az, ami közvetlenül kapcsolódik az én gyerekkoromhoz: a
horrorisztikus mese-elemek, a folklorisztikus babonavilág, mint a fehér arcú
sárkány: egymást riogattuk annak idején ilyen történetekkel. Ezekbe a mesékbe
beleszőttük az elveszett világ ízét, a saját magyarázatainkat, hogy miért
szakadtunk el a családunktól, miért vagyunk ott ahol, illetve, mit jelent
cigánynak lenni.
Időközben
készült az életéről egy BBC-dokumentumfilm is.
Mészáros
Antónián keresztül jött a lehetőség és nekem csak később vált egyértelművé,
hogy nem a felvázolt nagy témákra, hanem kifejezetten rám kíváncsiak. Nem
éreztem emiatt magam túlságosan jól, nem is néztem meg végül a filmet. Egy
kényszeredetten mozgó szereplő nem szereplő. Nem hiteles.
Hiányzott
a líraiság, ami önnek egyfajta rendezői kézjegye?
A
hétköznapjainkban ott van a líra, ez nem szépirodalmi vagy hollywoodi
kreálmány. Most készítettem egy dokumentumfilmet roma bokszolókról, a Gettó Balboát, az is tele van
líraisággal.
Mennyire autoriter alkotó? Eddigi
pályafutásán még egy társírót sem engedett be maga mellé.
Én
rettenetesen irigyelem azokat, akik nagyon erős alkotói szimbiózisban tudnak
dolgozni, mint mondjuk a Coen testvérek, vagy, hogy magyar példát mondjak: a
Buharovék. Próbáltam írótársakat bevonni, hiszen milyen kényelmes lenne csak
úgy leforgatni egy kész forgatókönyvet. Nem lenne minden rám bízva. Kritikai
szemmel figyelni a saját munkádat olyan, mint egy csöndes szobában az
íróasztalodra rá lenne támasztva egy tükör, amiben csak magaddal tudsz
feleselni. Túlestem a Filmalap forgatókönyv fejlesztési folyamatán, dolgoztam
kreatív producerekkel, vannak olyan művészek, akiknek számít a véleménye, de
valóban autoriter magányban szeretek, és vagyok kénytelen alkotni. Nehezen
engedek be másokat. A jó kritikára adok, sőt, igénylem is, viszont a hatalmas
meggyőződéssel előadott hülyeségeket nehezen kezelem, a türelmet még
gyakorolnom kell. Amúgy a forgatás a legerősebb cenzúrázó folyamat. Jó pár
dialógus és jelent kikerült, amik ott voltak a forgatókönyvben.
Beszéljünk
a filmjei képkompozícióról. Elképesztően sok a közeli, néha talán már zavaróan.
Valakit
zavar, valakit nem. Nekem, alkotóként ez tetszik. Azt gondolom, ezáltal tudsz
igazából közel kerülni a karakterekhez. Érezni, amit ők: velük vagy. Ez a
történet a maga dokumentarista hátterével és lírikus szándékoltsággal ezt a
formát követelte meg. Lényegében ez egy áthagyományozott képi világ a Boldog új életből, hiszen ott is nagyon
sok ziháló közelivel dolgoztam. De, például nagyon sok helyszín is visszaköszön
az előző filmemből a Genezisben. Sőt,
színészeket is hoztam át belőle. Engem nem bánt ez a roncsolt képi világ, olyan
mintha a történet, a szereplők beülnének a szívünk fölé és velünk élnének.
Belekapaszkodok és együtt megyünk tovább.
Már
az írási folyamat során elképzeli az adott kompozíciót?
Persze.
A forgatókönyv akkor nyerte el a végső változatát miután láttam a tervezett a
helyszíneket, szereplőket. Az, hogy jó ideig nem volt a karaktereknek arca,
nagyon zavart. Egy tekintetre, egy mozdulatra rá tudok írni egy jelenetet. Ez
nagyon inspiráló. Ilyen volt például számomra Cseh Annamari, akit annak idején
láttam A fény ösvényeiben, majd el is
felejtettem a filmet, de egyszer csak beugrott az arca, miközben írtam a
forgatókönyvet. Addig nagyon sok színésznő arcát és gesztusait képzeltem magam
elé és bizonytalan voltam, de amint beugrott Annamari arca, tekintete, a
karakter egyből helyet követelt magának a történetben. Vagy amikor Enikőt
megtaláltam abban a kis ipari városban ahol végül forgattunk is. Rögtön tudtam,
hogy ő az, akire gondolok: félénk, visszahúzódó, okos, kedves lány, aki egyszer
csak ott volt velem szemben. Olyan ez, mint amikor az ember ír egy verset majd
a nap rásüt a papírjára. Ekkor változtat egy pár szót, hogy néhány vesszőt és
teljesen megváltozik a mű. Ez történt az én forgatókönyvemmel is: ahogy jöttek
be a szereplők azzal együtt a hármas szerkezet dramaturgiája, hiszen tudtam:
lehetnek keményebbek a történetek, mert a szereplők hitelesek lesznek a
vásznon. Az, hogy a Genezis
néhányaknak túl sötét, nem igazán izgat, mert egy filmnek nemcsak az a dolga
hogy szórakoztasson. Hiszek a művészet társadalomformáló erejében.
A
víz szimbolikája állandó eleme a filmjeinek. Ennek mi a forrása?
A
filmmel úgy kezdtem el a kapcsolatomat, hogy csináltam a Stúdió K-ban egy
József Attila estet mely mögött egy 87 perces film pergett és már itt is jelen
volt a vízzel teli kád. Nekem a lemerülés a megtisztulást jelenti, illetve
egyfajta anyaméh állapotot: a külvilág bántó zaja halk morajlássá változik át.
Biztonságban vagy, ahogy ott lebegsz a semmiben.
Milyen
lelki viszonyban van A
halottlátó című nagyszabású, de meg nem
valósult filmtervével?
Mindig
pedzegettem a producereimnek, hogy túl nagy dobás lenne nekem az második
filmnek, noha a forgatókönyvet igencsak méltányolták. Az MMK és a Filmalap is
támogatta, de bedőlt az egyik nagy külföldi támogató. A történetet 2014-ben
beraktam a fiókba, ez egyfajta szükségszerű szakítást volt, mivel el kellett
távolodnom a filmtervtől, hogy a Genezis
megszülethessen. Van róla szó, hogy vegyem újra elő A halottlátót, de ennek a legnagyobb akadálya én magam vagyok: újra
olvastam, és amit hét évvel ezelőtt írtam, már nem állja meg a helyét. Túl sok
benne a trükköt igénylő rész, amit ha nyomott költségvetéssel forgatnánk le,
olyan lenne, mint egy túlzásba eső misztikus NDK-tévéjáték, miközben a mágikus
realizmus és a szociográfia pontosan működik benne. Egy-egy filmmel együtt
tanul a rendező. A Genezis és a Gettó Balboa egyszerűségre nevelt, így
mai szemmel már sokkal kritikusabban állok hozzá A halottlátóhoz: még mindig megvan benne a lehetőség, de újra kell
irni a forgatókönyvet. Azt, hogy én így gondolom, néhányan sajnálkozva veszik
tudomásul.
Elvállalná
valamilyen nem szerzői film megrendezését, ha felkínálnák a lehetőséget?
Bár
a filmjeimben ez nem mutatkozik meg, de a barátaim szerint állítólag jó
humorérzékem van. Ez még nem mutatkozott meg soha. Ha mondjuk, valaki írna
nekem egy jó komédiát, akkor belevágnék!
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2018/05 20-21. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13632 |