Kolozsi László
Az MMA kiadásában megjelent hiánypótló kötet főszereplői a forgatókönyvírók.
A Magyar Forgatókönyvírók I. interjú-kötet – miként azt címében ígéri
– alapvetően a magyar forgatókönyvírásról, a magyar forgatókönyvírás
helyzetéről szól. Nem a magyar filmgyártási viszonyokról, sem nem a
forgatókönyvírók nemzetközi megítélésről, vagy a magyar filmírás történetéről.
Ezt mi sem jelzi pontosabban, mint az, hogy minden riportalanynak ugyanarra a
kérdéssora kellett válaszolnia, az előre kiosztott kérdések között egyetlen
olyat sem találunk, mely megkérdezett személyes történetére, nem szűken vett
forgatókönyvírói, hanem személyes életútjára kérdezne rá. Persze a válaszolók,
főként a rutinos idősebbek, gyakran kitérnek arra is, hogyan alakult az életük,
hogyan alakította az, amire nem lehettek igazán befolyással: történelem,
szerencse, mindaz, ami besorolható a sors megnevezés alá. A megkérdezettek nem
életrajzukat mondják föl, a kérdések, melyeket mindegyikük megkap, úgy vannak
szerkesztve, összeállítva – ezért nagy valószínűséggel a kitűnő kérdéseket
válogató szerkesztők Köbli Norbert és a filmes könyvkiadásban már korábban is
jeleskedő, Kollarik Tamás a felelős (a legtöbbet emlegetett dramaturgia
tankönyvnek, Egri Lajos művének magyar verziója az ő munkájuk) –, hogy szorosan
és elsősorban a forgatókönyvírói pályájukról beszéljenek. És ez rendjén is van
így: annak ellenére rendjén van, hogy fenn állt annak a veszélye, hogy a könyv
úgy az ötödik megkérdezett után ellaposodik, unalmasabbra fakul. Hiszen a
kérdések azért nem engednek nagyon tág teret a válaszolóknak. Példa erre az
első néhány, arra vonatkozó kérdés, hogy irodalom-e forgatókönyv. Erre
egyébként a válaszadók többségének az a válasza, hogy nem. Ami nem meglepő. A
legkerekebb és a legalaposabb választ a ma már nagy öregnek számító Dobai Péter
adja, aki Moraviát, Pasolinit idézi, miszerint a forgatókönyv szublimálódik a
filmben, tehát nincs önálló értéke, ám nélküle a film nem születne meg.
Nem
unalmas a könyv, mert érdekesek, formátumosak és szemléletükben nagyon
különbözőek a megszólalók. Van köztük nagy tapasztalatú forgatókönyvíró, mint a
Xantus Jánossal együtt dolgozó, Kóródy Ildikó, van köztük kreatív fiatal, mint Lovas
Balázs, akinek nagy szerepe volt, a forgatókönyv-oktató Fade In-nel az amerikai
forgatókönyvírói módszerek elterjesztésében, vagy a szintén Fade In-es sikeres
forgatókönyvíró, Hegedűs Bálint. Aki nem mellesleg a legteljesebben lát rá a Filmalap
forgatókönyv-fejlesztési gyakorlatára, hiszen ő a fejlesztési részleg vezetője.
És van köztük néhány nagy író is, aki nem is elsősorban és nem csak
forgatókönyvíróként ismert: Bereményi Géza, Vámos Miklós, Dobai Péter. De ide
lehetne sorolni, a Bereményit példaképeként megnevező jelentős drámaírót,
Tasnádi Istvánt is.
Mitől
érdekes ez a könyv? Például pont attól, hogy a tárgyszerű sablon-kérdések
ellenére milyen sok minden kiderül a forgatókönyvírókról. Például, hogy Tasnádi
a Bereményi rendezte Tanítványok
egyik jelenetét, melyben Balkay Géza gázálarcban hadovál, tartja az egyik legjelentősebb
magyar filmes jeleneteknek. Attól érdekes, hogy egy adott problémát mennyire
másképpen lehet látni, és mennyire más problémákkal szembesülnek pályájuk során
a forgatókönyvírásból (is) élők. Ugyanakkor az azonosságok, a hasonló válaszok
miatt is izgalmas és érdekfeszítő: egyáltalán nem meglepő, hogy idősebbek és
fiatalabbak egyaránt Bacsó Pétert nevezik meg mint a magyar dramaturgia
legnagyobb hatású alakját (nem is figyelve oda annak rendezői tevékenységére).
Nem meglepő az sem, hogy hányszor kerül elő Syd Field, és az amerikai
forgatókönyvguruk neve. Róluk, ha valaki tanulni szeretne forgatókönyvírást és
ezért forgatja a könyvet (nem kizárt), a tanárként is jelentős Czető Bernát
László ad átfogó, nagyon pontos képet. (Egyébként, a vele készült interjú az
egyik legteljesebb és legérdekesebb.) Ugyanakkor az együttállások,
összecsengések mögött észre lehet venni a torzulásokat is, azt, hogy az ebbe az
első kötetbe bekerült szerzők előjogaikat és állásaikat is védik, elsősorban is
a szerzői filmes hagyomány képviselőivel szemben. Bereményi okos nyilatkozatába
is becsúszik egy olyan állítás, amivel erősen lehet vitatkozni: miszerint a
hatvanastól a nyolcvanas évekig meghatározó és torzító volt a szerzői film
jelenléte, uralma. Fábry Sándor és Fonyódi Tibor is közeli állásokból ereszt le
sorozatot a szerzői filmre. Holott, ha valaki vagy valakik hiányoznak e
kötetből, azok a legsikeresebb és nemzetközileg legelismertebb
forgatókönyvíróink, akik nem mellesleg rendezők is: Hajdu Szabolcs, Pálfi
György (és dramaturg felesége, Ruttkay Zsófia), Mundruczó Kornél, Kocsis Ágnes
vagy Sopsits Árpád. És a sort még hosszan lehetne folytatni. Remélhetően, a
második kötetben majd ők következnek.
Nem
vitatva, hogy a magyar forgatókönyvírás virágkorát éli, ugyanakkor kétellyel
fogadva Bereményi Géza állítását, nekem azért eszembe jut, mit mesélt Makk
Károly: olykor egy balatoni vitorlázáson dőlt el, miből lesz film. Füredről
futottak ki a hajóval, amin ott ült Vajda Miklós, Bacsó, persze, no meg, Örkény
és Déry.
A könyv
végén a szerkesztők rövid áttekintést adnak a magyar forgatókönyvírás
történetéről. Tényleg rövid, tényleg csak áttekintés. Még egy kis filmnovellát
se lehetne írni belőle. Nem úgy, mint mondjuk Makkék számos vérbő történetéből.
Magyar Művészeti Akadémia. Documenta Artist 1.
2017.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2018/05 25-25. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13630 |