Pápai Zsolt
Pápai Zsolt
Glory – amerikai, 1989.
Rendezte: Edward Zwick. Szereplők: Matthew Broderick, Morgan Freeman, Denzel
Washington. Forgalmazó: Sony. 122 perc.
A feketék – színészek és
hősök – emancipációja a hollywoodi filmben a szolid ötvenes évekbeli kezdetek után
a hatvanas–hetvenes dekád Reneszánszában erősödött meg, aztán a nyolcvanas évek
második felében jutott el a csúcsra a Lángoló
Mississippivel, a Bíborszínnel. Valamint
minden idők egyik legkiválóbb háborús filmjével, Edward Zwick azóta
klasszikussá nemesedett Az 54. hadtestével,
amely a polgárháborúban fekete katonák részvételével felállított alakulat valós
történetét meséli el. Az emancipáció és abolíció mellett a szolidaritás a film
főszólama, de nem csak ezért hatásos és friss mindmáig, hanem a kivitelezése: ragyogó
szerkezete, és példás ritmusa miatt, bónuszként pedig ott vannak a megkapó színészi
teljesítmények. A rendező korszakos színészegyéniségek (Morgan Freeman és
Denzel Washington) pályáját izzította be a filmmel, Matthew Broderick imágóját pedig
újrafazonírozta.
Ritka, hogy egy nő
nélküli mozi (regény, színmű, sőt: vers) ne keltsen hiányérzetet. Az 54. hadtestből hiányzik a női
szereplő, a film mégis impresszív. Talán csak némi – a történet
(férfi)melodrámai hangoltságából egyenesen következő – modorosságot lehet
felvetni vele szemben, esetleg a dialógusokon is lehetett volna csiszolni
valamelyest, ezekért azonban kárpótol a tempó centrírozása, a hangos akciók és
a mélydrámai csendek keverésére épülő előadásmód: előbbire példa a hadtest első
bevetését jelentő, James-szigeti csata, vagy a zárlatbeli ostrom, melyek
harminc év távlatából is hatásosak, utóbbira Washington karakterének
megkorbácsolása. Edward Zwick munkája a hasonló témájú, bár nem feltétlenül
hasonló műfajú kortárs mozik – a feketék elnyomását ábrázoló, egyúttal az
önkény elleni lázadásukat is bemutató filmek – egyik legfontosabb ösztönzője és
előképe, de azoknál jobban megmunkált, mívesebb. Egységesebb, jobb ritmusú,
mint a Django elszabadul,
gondolatgazdagabb és mélyebb, egyúttal karakteresebb és cselekményesebb, mint a
12 év rabszolgaság.
Extrák: Nincsenek.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2018/04 63-63. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13628 |