Pápai Zsolt
The Mountain Between Us
– amerikai, 2017. Rendezte: Hany Abu-Assad. Szereplők: Kate Winslet, Idris Elba,
Dermot Mulroney. Forgalmazó: Bontonfilm. 112 perc.
Umberto Eco egyszer azt
írta a Casablancáról, hogy alkotói
nem akartak kockáztatni, ezért minden patternt belevettek korábbi
sikerfilmekből. Ez persze nem egészen igaz (Kertész Mihályék kifejezetten ízlésesen
bántak a melodrámai közhelyekkel), az pedig végképp nem, hogy a kliséhalmozás
lenne a (filmtörténeti) örökkévalóság titka. A közhelydömping a melodráma
esetében kiváltképpen nem a siker garanciája, amit az egyébként érdekes
filmeket (Mennyország most, Omar) is
jegyző Hany Abu-Assad új munkája, Charles Martin 2011-ben megjelent, és
túlságosan nagy sikert nem aratott regényének adaptációja is bizonyít.
Alex (Kate Winslet) és
Ben (Idris Elba) véletlenül találkozik a reptéren, ahol törölték a járatukat,
de mivel halaszthatatlan az útjuk, közösen privát kisrepülőt bérelnek. Amikor
az lezuhan a hófödte hegyekben, a két ember átmenetinek indult találkozása
egész életükre kiható túlélőtúrává alakul.
Abu-Assad ahhoz a
tradícióhoz nyúl vissza, amelyik a melodrámaműfajt katasztrófafilmes elemekkel
dúsította fel (lásd az 1936-os San
Franciscót), és a rendező ezt az elegyet – kikacsintva az Életben maradtakra – húsz percenként
óramű pontossággal érkező thrillerszekvenciákkal erősíti meg. Utóbbiakra a néző
figyelmének fenntartása végett már azért is szüksége van, mert
kamarakörülmények között navigálja el a filmet: nem könnyíti meg a maga dolgát
azzal, hogy esetleg felképesítse a figurák múltját és megjelenítse a
visszaemlékezéseiket, hogy ily módon színesítse a helyszíneket, vagy dúsítsa fel
a szereplők létszámát.
Minden máshol-máskor
sokszor látott fordulatával együtt egészen a zárlatig nem is működik rosszul ez
a film, a két színésznek és a világ végén (vagy tetején) készült, csodás
tájképeknek köszönhetően, az utolsó húsz perc azonban túlzásba viszi a
melodrámák alapját képező túlzásdramaturgiát, ráadásul következetlen
megoldásokat tartalmaz (Alex állhatatosan keresi a rá sokáig nem reagáló Bent,
akit miután nagy nehezen elér – elutasít). A kamaradráma rögvest ellaposodik,
amint elveszíti egzotikumát: a prózai élet kulisszái között már nem kalandos,
következésképpen érdektelen a szerelem.
Extrák: Három kisfilm a
forgatásról, kimaradt jelenetek, fotógaléria, audiokommentár a rendezővel,
előzetes.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2018/04 65-65. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13627 |