Simor Eszter
A
68. Berlinale legkiemelkedőbb filmjei megtörtént eseteket meséltek újra,
átértelmezve vagy aktualizálva az eredeti történetet.
A „megtörtént
eset alapján készült” címke új értelmet nyert az idei Berlinálén. A legfigyelemreméltóbb
filmek egyedi formában gondolták újra jelenünk történeteit, miközben kreatívan
reflektáltak a fikciót a dokumentumfilmtől hagyományosan elválasztó határvonal mesterséges
voltára.
Legjobb szándék
2011.
július 22-én egy terrorista brutálisan megölt 69 tinédzsert és további 200
társukat megsebesítette a szocialista fiatalok nyári táborában a norvégiai
Utøya szigetén. Az Utøya július 22. (Utøya 22. juli) nehéz dolgot kér a
nézőtől: élje át milyen volt ott lenni a szigeten a terrortámadás
bekövetkeztekor.
A néhány
kritikus által csak „kínzáspornónak” bélyegzett, megosztó film kétségkívül jó
szándékkal született. Erik Poppe rendező hangsúlyozta, figyelmeztetésnek szánják
ezt a filmet egy olyan Európa felé, amely „elvesztette a fókuszpontját” és ahol
jobb oldali extrémizmus egyre általánosabbá válik. Az utøyai merénylőt
szélsőséges politikai eszmék motiválták, a készítők arra akarták felhívni a
figyelmet, hogy a gyűlöletet szító ideológia mindig szörnyű tragédiákhoz vezet.
A
film lenyűgöző teljesítmény eredménye. Teljes 90 percét egyetlen beállításban
vették fel, vágás nélkül. A történet a támadást megelőző húsz perccel indul,
amikor a szigeten lévő fiatalok értesülnek egy kormányépület felrobbantásáról
Oslóban. A vágás nélküli 90 perc nem csak a fiatal színészek – különösen a
főszereplő, tizenkilenc éves Kaját alakító Andrea Berntzen – tehetségét
dicséri, hanem az őket körülvevő stáb munkáját is. A Kaját folyamatosan, közelről
követő kamera azt az érzetet kelti, mintha a néző is egy lenne a szigeten
rekedt, hatalmas veszélyben lévő fiatalok közül. A film a valós idő múlásával
érzékelteti a valós idő múlását. A rendező számára fontos volt, hogy
valósághűen rekonstruáljon minden részletet, így a filmet valóban Utøya
szigetén vették fel, a történet a támadás tényleges 72 percét mutatja be 72
percben, valamint a filmben elhangzó lövések száma is pontosan annyi, amit a
merénylő ez alatt az idő alatt leadott. Az Utøya
mindvégig az áldozatok szemszögéből fogalmaz. A merénylőt a film nem nevezi
meg, arctalan támadó marad, azzal az egyértelmű célzattal, hogy ne a
terroristára, hanem az áldozatokra és a túlélőkre emlékezzünk.
Poppe
nyíltan állást foglal nem csak az áldozatok és a túlélők mellett, de a
politikailag hatalmon lévők ellen is; a film végén megjelenő feliratban
elmarasztalja a kormányt és a rendőrséget, akik nem reagáltak elég gyorsan a
kialakult vészhelyzetre, lehetőséget adva ezzel a merénylőnek, hogy 72 percen
át lövöldözzön és gyilkoljon. Talán ez volt az egyik oka annak, amiért a filmet
a jó szándék és a hatalmas teljesítmény ellenére nem jutalmazták díjjal.
Három
valódi túlélő jelen volt a film sajtótájékoztatóján. Egyikük, aki csak tizenhét
éves volt a terrortámadás idején, rávilágított a film médiumának szerepére. Arról
beszélt, hogy a film elkészülte azért volt fontos számára, mert az, ami a
szigeten történt, szavakkal elmondhatatlan, a film viszont testamentuma lehet a
tragédiának. Ők, a túlélők, csak bizonyos távolságból tudnak beszélni a
mészárlásról, a film viszont képes megmutatni azt, amit átéltek. Az Utøya július 22. fikciós film, mégis „valóságosabb”
lehet, mint egy dokumentumfilm. A film pótolhatja a kimondhatatlan szavakat,
megmutathatja a kimondhatatlant. A fikciónak erről az erejéről ír Gilles
Deleuze The Powers of the False (A
hamisban rejlő erő) című írásában. Nyilvánvaló, hogy a fikció úgymond „hamis”,
mivel nem úgy reprodukálja a valóságot, mint egy dokumentumfilm, de mégis
rejtőzik benne egy olyan képesség, amivel a valódi igazságra világíthat rá. Egy
fikciós film ebben az értelemben a dokumentumnál még igazabb is lehet, hiszen
nem akarja a valóság látszatát kelteni. A film írói Siv Rajendram Eliassen és
Anna Bache-Wiig azt is hangsúlyozták, hogy a forgatókönyvet a túlélőkkel folytatott
személyes beszélgetések és a forgatást megelőző komoly kutatómunka alapján
írták. Attól, hogy a túlélők történetei alapján kreáltak egy főszereplőt, a
film még nem vált kizárólag egyetlen ember történetévé, Kaja nézőpontja a
többiek sorsát is átélhetővé teszi.
Az Utøya komoly kihívás a közönségnek.
Felmerül a kérdés, hogy nézőként miért kell átélnem ezt a borzasztó élményt,
amelyet a film formailag megpróbál minél valóságosabbá tenni a vágás nélküli
egyetlen beállítás és a mozgó kamera segítségével. A határ elmosása fikció és
dokumentumfilm között ennyiben problematikus lehet. A film mint fikció egy
kitalált forgatókönyv alapján, a valódi esemény részleteinek megtartásával a
merénylet átélésre kéri a nézőt olyan, a fikciós filmre jellemző eszközök
használatával mint például a feszültség állandó fenntartása. Ezt felismerve a
film írói komoly problémával szembesültek: egyrészt valóságosan kellett
rekonstruálniuk a tragédiát, másrészt létre kellett hozniuk egy fikciós
történetet, ami olyan befogadói élményre épít, mint a suspense érzése.
Megtalálni az egyensúlyt az izgalmakkal teli fikciós film és a tragédia
szörnyűségének hiteles ábrázolása között talán lehetetlen feladat.
Az
íróknak ki kellett találniuk egy befejezést is. Boldog befejezés helyett, olyan
tragikus véget választottak, amely azért némi reményt is ad a nézőnek. A
megtörtént tragédiákat bemutató filmeknél általában el kell telnie valamennyi
időnek ahhoz, hogy higgadtan lehessen az eseményre visszatekinteni. Arra a kérdésre,
hogy nem túl korai-e ez a film, az alkotók azt válaszolták, remélik, hogy ennek
a traumatizáló élménynek a megmutatása a gyógyulási folyamatot segítheti elő.
Bármennyire fájdalmas is, a szembenézés segíthet abban, hogy ez a borzalmas
tett ne történhessen meg még egyszer.
Borzalmas valóság
Az
idei Berlinale legmegrázóbb filmje szintén igaz történetet dolgozott fel. Timur
Bekmambetov Profilja (Profile) elborzasztó, zsigeri
moziélmény. A néző egyetlen pillanatra sem kerül ki a hatása alól.
A Profil valós történetre épül. Anna
Erelle francia újságíró oknyomozó riportja 2014-ben azt vizsgálta, hogy az ISIS
terrorszervezet hogyan toboroz fiatal nőket. A rendező értelmezésében egy
fiatal Amy Whittaker (Valene Kane) nevű brit újságírónő kreál egy hamis
Facebook profilt és azon az iszlám hitre áttért, az ISIS szélsőséges eszméit és
erőszakos üzeneteit lelkesen megosztó nőként pózol, hogy felkeltse egy toborzó
érdeklődését, akivel kapcsolatba lépve értékes információkat gyűjtene egy
egyedülálló riporthoz. Bilel (Shazad Latif), aki Európából toboroz fiatal nőket
Szíriába, rögtön kapcsolatba is lép vele. A film a tartalom és forma tökéletes
találkozása miatt erőteljes. Teljesen egészében egy számítógép képernyőjén
játszódik.
A
film premierjén a rendező egy újfajta filmkészítési nyelvről beszélt és öntudatosan
biztosította a közönséget arról, hogy élvezni fogja a filmet. Meglehetősen
szkeptikus voltam ezzel a magabiztossággal kapcsolatban attól a rendezőtől, aki
korábban olyan filmekért volt felelős, mint a digitálisan újraképzelt Ben Hur, vagy az életrajzi filmként
reklámozott Abraham Lincoln, a
vámpírvadász. Ez alkalommal azonban Bekmambetov előnyére vált, hogy bátran
mer kísérletezni a formával, és végül neki lett igaza: a film megnyerte a
Panorama szekció közönségdíját a fikciós film kategóriában. Ha mostantól nem is
fog minden film ezen az „új nyelven” beszélni, ezzel a történettel tökéletesen
működött ez a forma. A számítógép képernyőjén az események folyamatos Skype
audió és videó beszélgetésekből, instant üzenetek sorozatából bontakoznak ki.
Amy szintén állandó virtuális kapcsolatban áll egyre jobban aggódó
vőlegényével, legjobb barátjával, valamint a szerkesztőjével.
Míg
más, az életünk részévé vált új technológiákban rejtőző démonra figyelmet
felhívó filmek (A stylist, Slenderman: Az internet réme életre kel)
nem tudtak szabadulni a horror műfaj szupernaturális szorításából, addig
Bekmambetov filmjében pont a túlvilági szörny hiánya, maga a valóság a
félelmetes. Nem az a lényeg, hogy mennyi igazság rejtőzik az „igaz történet
alapján” címke mögött, hanem hogy a film szuggesztíven mutatja be, hogy ez a
történet tényleg bármikor, bárkivel megtörténhet. Ma, veled, a te képernyődön.
A film rendkívül hatásosan érzékelteti, hogy maga a valóság mennyire veszélyes
lehet, hogy immár egy végletesen összezsugorodott világban élünk, ahol többé
nincsenek távolságok, minden és mindenki pár kattintással rögtön elérhető, akár
a világ másik felén is. Rémisztően valóságos érzés. Az események száguldó
gyorsasággal haladnak előre és néhány jelenet a drámaiságot végtelenségig
fokozóan túlzó, már-már szinte hihetetlen, de a történet annyire magával ragadó,
hogy ezeken a hihetetlenségig fokozott tetőpontokon is átrántja a nézőt. Az
állandó azonnaliság és a folytonos rohanás, a minden pillanatban elérhetőség
érzésével beszippant, mint egy örvény. Mindeközben a rendezőnek van még néhány jól
eltalált poénja is.
A
történet két ember egymással való kommunikációjára épül. Mindketten úgy hiszik,
hogy átverik a másikat, de közben mintha mégis valódi kapcsolat jönne létre
köztük. A film megmutatja mennyire hihetetlenül könnyű beleesni valakinek a
bűvkörébe, akiről egyébként tudjuk, hogy irtózatosan veszélyes és alávaló. Amy
tudja, hogy Bilel nőket toborzó terrorista, de mindemellett rendkívül sármos és
megnyerő, egyenesen lehengerlő. Néhány emberi szó, megosztott bánat és két
ember mintha tényleg értené egymást. Létre tudnak hozni egy valóságosnak érzett
kapcsolatot, úgy, hogy mindketten tudják, hogy hamis.
Felmerül
a kérdés, milyen élményt nyújtana, ha ezt a filmet egy laptop képernyőjén néznénk
végig. Vajon az azonosságra épülő befogadás ebben az esetben gyengíti vagy
tovább erősíti-e az azonnaliság és a valóságosság felkeltett érzetét?
Érinthetetlen
A
Berlinale fődíját a közönséget igencsak megosztó film nyerte. Nehéz eldönteni,
hogy a téma miatt érzi magát kényelmetlenül a néző, vagy pedig azért mert
ügyetlenül, humortalanul, vagy talán csak túl naivan nyúltak hozzá.
A Ne érj hozzám (Touch Me Not) nyitójelenetében a kamera lassan végigpásztáz egy
szuperközeliben mutatott meztelen testen. Az extrém közelség képei érzeti
hatást keltenek; a néző csak lassan, apránként tudja megállapítani, hogy egy
bőrfelületet lát, felfedezni, hogy az elnyúló test mely részein halad végig a
minden egyes pórust apránként feltérképező kamera.
A
fenomenológiai filmkészítési stílus az utóbbi tíz évben ismét előtérbe került. Hogyan
érzékeljük a világot? E stílust képviselő filmek az érzékek által befogadható
élményekre koncentrálnak és az emberi testet és annak a világgal való interakcióját
helyezik középpontba. Az érzetekre fókuszáló filmkészítés így gyakran kiemeli magának a filmnek a praktikus funkcióját,
mivel felhívja a néző figyelmét a képre.
A
fenomenológiai filozófia irányzat lényege, hogy semmilyen tárgy nem létezik
önmagában, hanem kizárólag az azzal kapcsolatban kerülő alany perspektívájában.
Az ilyen típusú filmek gyakran használnak sekély fókuszt és közeli
beállításokat. Ezzel arra ösztönzik a nézőt, hogy magát a képet is szemlélje és
ne csak azt, amit reprezentál. A film által rekonstruált képek a nézőt
interakcióra késztetik. Azzal, hogy az érzékek által befogadható
tapasztalatokra koncentrál, valamint arra a filozófiai elméletre, hogy a
világot nem tudjuk objektíven, hanem kizárólag a saját testünkön keresztül
befogadni, a fenomenológiai irányzat szándékosan dekonstruálja az elme és a
test között feszülő megkülönböztetést. Ez jellemzi a román rendezőnő, Adina Pintilie
Arany Medve-díjas filmjét is. Pintilie
visszautasítja mind a dokumentumfilm, mind a fikciós film címkét; saját
véleménye szerint filmje a kettő közötti „folyékony határvonalon” helyezkedik
el és a valóság szubjektív értelmezését adja.
A Ne érj hozzám egy önfelfedező út megtételét
dokumentáló audiovizuális napló, mely interjúk sorozatából épül fel az önmagát
játszó rendező és főszereplője, egy ötvenes éveiben járó brit nő, Laura (Laura
Benson) között, aki a számára elvesztett intimitást próbálja meg újra megtalálni
különböző metódusokat alkalmazó szexterapeuták segítségével. Laura – akit egy
korábbi, a néző számára ismeretlen esemény traumatizált – retteg az
intimitástól, emiatt tele van dühvel és haraggal és ezért képtelen a szexuális
kapcsolat megélésére. A rendező elmondta, hogy a film ötlete abból az élményéből
született, hogy bár már húsz éves korára úgy érezte, hogy mindent tud a
kapcsolatokat átszövő bonyolult érzelmekről, az azt követő húsz évben pedig
arra jött rá, hogy valójában mennyire nem tud róluk semmit. Az a cél vezérelte,
hogy újra felfedezze, mit jelent az intimitás. A film Laurán kívül más karakterek
önfelfedező útját is bemutatja. A profi színészeket és amatőröket egyaránt
felsorakoztató film azon karakterei közül, akik nem színészek, hanem önmagukat
játsszák, a legérdekesebb Christian (Christian Bayerlein), egy súlyos fizikai
deformitást okozó izomsorvadással élő, a való életben aktivista férfi. Ő
fogalmazza meg a film egyik fő gondolatát; élete jelentős részében úgy érezte,
mintha ő csak egy agy lenne, amit egy testben fel-alá hordoznak, de ma már
tudja, hogy az ő teste is képes a szenzualitásra. Elmondása szerint a film
célja, hogy megcáfolja azokat a társadalomban uralkodó, fogyatékkal élőkkel
kapcsolatos tévhiteket miszerint ők képtelenek szexuális kapcsolatok
kialakítására. A Ne érj hozzám így a
mozgássérülteket pozitívan bemutató filmek táborához csatlakozik, nem
áldozatként, hanem saját sorsa aktív irányítására képes emberként mutatja be hősét.
A
film gyenge pontja a túlzott drámaiság és ebben a túláradó komolyságban gyakran
nem tud különbséget tenni felszín és mélység között és nem ismeri fel a
mindenki életében jelen lévő humort (Laura kórházban fekvő apjának jelenetei például
elég sekélyes pszichoanalízis felé mutatnak és szintén naivan hat, hogy éppen a
szexklub a megoldása egy intimitást feltáró filmnek). Ennek ellenére a film
erénye – vélhetően ez volt a legfőbb ok, amiért elnyerte az Arany Medvét – hogy
igencsak nyitott elmét követel meg a nézőjétől. A film érezhetően azt tűzi ki
célul, hogy ne csak felfedezze, de át is lépje azokat a határokat, amihez a mozibajáró
a filmen ábrázolt intimitás kapcsán megszokhatott.
Addiktív ima
Az ima (La prière) főszereplője,
a 22 éves Thomas (Anthony Bajon) drogfüggő, aki egyedül képtelen kigyógyulni
szenvedélybetegségéből. Utolsó reménye, hogy vidékre (a francia hegyekbe) költözik,
ahol tagja lesz egy olyan fiatal férfiakból álló közösségnek, akik a
külvilágtól elzártan, egyszerű életet élve, fizikai munkával és imával
próbálnak megszabadulni addikciójuktól. Cédric Kahn rendező Fanny Burdinóval és
Samuel Doux-val közösen írt forgatókönyve nem a vallásra fókuszál. Az alkotókat
jobban érdekli az a fajta lelki fejlődés, amin ezek a fiatalok keresztülmennek.
A film központi eleme a hit, de ez nem vallásos hit, sokkal inkább az emberi
kapcsolatok fontosságának megértéséből ered.
A
rendező kezdetben dokumentumfilmben gondolkodott, több interjút is készített
egy valóban drogfüggő fiatallal. Kutatása során érdeklődése a drogtól a
valláshoz vezető út problematikája felé fordult. Így a dokumentumfilmes
ötletből végül fikciós film született. Első gondolatra a drog és a vallás
egymástól távolálló témák, de a film rávilágít arra, hogy a kettő között
lehetséges az átjárás. A monasztikus életet kezdetben elviselhetetlennek érző
Thomas – Anthony Bajon érzékeny alakítása miatt a fiatal színészt Ezüst Medve-díjjal
jutalmazták – később egyre nagyobb vigaszt talál az imában. Segíthet-e az ima,
ha valójában nem hiszel a vallásban? A teljes elszigeteltségben élő
szenvedélybetegek a függők kényszeres mániájával imádkoznak; a vallás a drog helyébe
lép. Cédric Kahn filmje megértéssel tekint betegeire, nem mond felettük ítéletet,
inkább figyelmes szemlélődésre ösztönzi a nézőt. Miközben Thomas végighalad a
normál élethez visszavezető rögös úton, a folyton változó természeti háttér
szinte önálló szereplőként kíséri és a hegyek még egy kis csodát is
tartogatnak. A fiút segítő erő végül mégsem az ima, hanem a barátság.
Időgombolyag
A
német csapatok megszállták Párizst, de Georg-nak (Franz Rogowski) sikerül a
koncentrációs tábor elől Marseille-be szöknie. A történet azt sugallja, hogy a
második világháború idején járunk, a helyszínek, ruhák és autók viszont a
jelenből valók. A néző megzavarodik. Mikor játszódik ez a film? Éppen ez a
felborított idő Christian Petzold Tranzit
(Transit) című filmjének újítása. A
történet Anna Seghers a háborúban álló Franciaország idején, saját élményei
alapján 1944-ben írt és 1942-ben játszódó regényének adaptációja, Petzold
azonban egy bátor gesztussal nem kosztümös filmet rendezett, hanem kortárs
díszletek közé helyezte a történetet. Ez az elbizonytalanított idő rejti
magában a film fő mondanivalóját; a mexikói konzulátus körül lézengő, vízumra
váró menekültekkel a rendező párhuzamot von a két időzóna, múlt és jelen között.
A kétségbeesett emberek ugyanazok, csak a történelmi háttér változott. A jelen
menekültjeire utaló melléktörténetben Georg barátságot köt egy, a marseille-i
szegénynegyedben élő afrikai kisfiúval (Lilien Batman). A film így egyszerre
játszódik a második világháború idején és a jelenben, és ezzel együtt egyik
időzónában sem. A nácik nem viselnek egyenruhát, a jelen Franciaországában
modern autók járnak az utcákon, de nincsenek mobiltelefonok. Az időszálakat a
rendező összezavarja, a nézőnek kell kibogoznia.
Christian
Petzoldot korábbi filmjében, a Phoenix
bárban is a háborús trauma és az összetévesztett identitások érdekelték,
most a Tranzitban Georg a sors kiszámíthatatlansága
folytán felveszi egy korábban öngyilkosságot elkövető író személyiségét, majd Marseille-ben
az író mexikói vízumára várva szerelmes lesz annak (haláláról tudatlan) feleségébe
(Paula Beer). „Nem élhetünk csak az itt és mostban” – mondta a
sajtótájékoztatón a Georgot játszó Franz Rogowski. A színész, aki ismerős lehet
a 2015-ös Berlinálén bemutatott Victoriából,
kiköpött mása Joaquin Phoenix-nek, nem csak szomorúságot sugárzó aurája miatt, de
még a szája felett húzódó sebhellyel is rá emlékeztet. A filmet az ő alakítása
miatt is érdemes megnézni.
Mese felnőtteknek
A
lengyel rendezőnő, Małgorzata Szumowska rendkívül sokoldalú filmkészítő. A 2015-ös
Berlinálén Test (Cialo) című drámája megosztva nyerte a legjobb rendezésért járó
Ezüst Medvét. Hazája erősen katolikus ország, a rendezőnő maga is katolikus
családban nőtt fel. 2013-as Az Ő nevében
(W imie...), szintén Berlinben
bemutatott filmjében egy lengyel vidéki kisvárosban élő homoszexuális pap
megpróbáltatásait ábrázolta.
Pofa (Twarz) című új
filmjének helyszíne ismét Lengyelország; Szumowska ezúttal vígjátékot
rendezett. Korábbi filmjéhez a Testhez
hasonlóan, Szumowska szatirikusan mutatja be a feltétlen hitet, de mindezt nem
bántóan, hanem könnyedén és játékosan teszi. A Lengyelországot szimbolizáló
falusi kis közösség mintha félúton megrekedt volna a régi és a modern kor,
valamint a szkepticizmus és az okkultizmus között. Az orvostudomány már képes
új arcot adni egy betegnek, de ha valaki az átlagostól eltérő módon viselkedik,
azon még ördögűzéssel próbálnak segíteni. Az emberek mindig félnek az
ismeretlentől.
A
film főszereplője, Jacek (Mateusz Ko¶ciukiewicz) a mindenki által kedvelt falusi
vagány, szeret heavy metalt hallgatni és gyorsan vezetni. Anyja és nővére
szereti őt. Van kutyája, barátnője és munkája, talán valamikor még Londonba is
eljut a megtakarított pénzén. Építőmunkásként dolgozik a lengyel-német határon,
ahol a világ legnagyobb, a Rio de Janeiróinál is monumentálisabb Jézus-szobrát
építik. Jacek élete igazából nem is olyan rossz, míg egy nap az építkezésen
tragikus balesetet szenved. Megmenekül, de az arca deformálódik. Miután új
arcot kap, Jacekből előbb médiasztár, ünnepelt hős, végül mártír lesz.
A
film izgalmasan mutatja be, milyen ellentétben lehet az, ahogy mi látjuk önmagunkat,
azzal, ahogy mások látnak minket. Jaceket nem zavarja az új arca, és az sem, hogy
a műtét miatt nem tud érthetően beszélni, viszont szembesülnie kell azzal, hogy
az őt körülvevő emberek – nem csak a falu lakói, de a barátnője, sőt még az anyja
is – már másképp néznek rá. Szumowska filmje így végül nem csak a Jacekből az
ördögöt kiűzni vágyó egyházat gúnyolja ki, de pellengérre állítja a vidéki
közösség előítéletességét is.
A
film formailag is a látás-láttatás kapcsolatára reflektál; a képek csak középen
élesek, míg a szélükön homályosak. Szumowska és Michał Englert operatőr ezzel az
emberi szem és talán rajta keresztül az értelem befogadóképességének behatároltságára
is utal. Az arcát teljesen eltakaró maszkot viselő színész, Mateusz
Ko¶ciukiewicz, a szemével is képes elmondani milyen érzelmek játszódnak le
benne.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2018/04 44-48. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13622 |