Vágvölgyi B. András
„Olyan
nekem, mint Marlene Dietrich volt Josef von Sternbergnek.”
A #MeToo kampány és Harvey Weinstein
szexuálragadozói bukása 2018 februárjában újabb súlyos epizóddal gazdagodott:
régen várt és előre bejelentett módon megszólalt Uma Thurman is. Weinstein
szexpredátorsága és egy forgatási baleset eltusolási kísérlete fellegekkel
borít egy kételytől korábban alig pettyezett életművet.
*
Mikor
2004-ben felkérésre kismonográfiát írtam Quentin Tarantino művészetéről (Tarantino
mozija. Jonathan Miller Könyvkiadó, Budapest, 2004), utolsó filmje a Kill
Bill volt. Hongkongos-japános orientációjú filmbolondként ünnepeltem az
utolsó mozit, a globális, azon belül hangsúlyosan a csendes-óceáni popkultúra,
a geek, nerd, otaku szubkult szinte enciklopedista
szintézisét láttam a divatosan feminista női bosszúfilmben, mely nem volt
előzmények nélküli (például François Truffaut: La mariée était en noir – A
menyasszony feketében volt (1968), Fujita Toshiya: Shurayukihime – Lady
Snowblood (1973), szerteágazó utalásrendszere az utolsó brit koronagyarmat
termékeny triádfilm kozmoszán és Tokió yakuzavircsaftján át a csendes-óceáni térség
másik oldalának, az aranyfényű Kalifornia, Texas és Mexikó mozgóképes
lokációinak és tradíciójának számos elemét referenciaként használó monumentális
és progresszív ópusznak láttam a produceri javaslatra két részesre vágott
óriásművet. Chapeau! – kalaplengettem
és esküszöm, nem most találom ki, még azon is studíroztam, kell lennie valami
rejtett hibának, nem lehet valami ennyire tökéletes. Persze könnyedén engedtem
el a balgondolatot, örvendtem, hogy a pilot-szintű és csak elmesélt Fox
Force 5 a Ponyvaregényből legalábbis részben megvalósul
szélesvásznon, hogy Tarantino polkorrekten, duplafilmes terjedelemben minden
másodpercben tud újat mutatni és tud fokozni. (Jó, a zárókép kicsit
oktató-nevelő, az anya-leány boldogság pedig könnyű kézzel sztereotip.)
„Olyan nekem, mint Marlene Dietrich volt Josef
von Sternbergnek.” – mondta
rendező főszereplőjéről, Uma Thurmanről és a film végén a credit roll
megállapította, hogy a Menyasszony karakterét „Q&U” közös szellemi
erőfeszítése alakította ki. Tiszteltem Umát az évnyi forgatás
megpróbáltatásaiért; hol lánccal fojtaná meg egy japán iskoláslány-bérgyilkos,
hol bagót rágó barna nyállal köpi le a pszichopata gyilkos szerepére született
Michael Madsen, miután sóspuskával mellbe lőtte Sergio Corbucci Navajo Joe-jának
(1966) hangulatában, hol a filmtörténet legszűkebb terében (koporsó) játszódó
akciójelenetben kell kitörnie Paula Schultz magányos sírjából.
Death Proof
Mikor
a Death Proof-ot (a magyar mozikban: Halálbiztos; 2007)
láttam, melyben a production budget töredéke a Kill Bill-ének –
ránézésre a 100-120 millió dolláros mozi után egy 20-30 millió dolláros –,
elájultam: egy harcművészeti kaszkadőrfilm után a rendező mérhetetlen
jóindulatában, graciőz hajlamainak teret engedve csinált egy „kis” filmet,
autós-kaszkadőrfilmet az előző nagyfilm láthatatlan „másodfőszereplőjének”, Uma
Thurman kaszkadőr-dublőrjének, az új-zélandi Zoë Bellnek. Azt sem tudtam hová
lelkesedjem ennyi nagyszerűség láttán. A filmhez fiktív trailerek készültek (például
Az SS vérfarkas asszonyai), a rendező „testvére”, Robert Rodriguez Planet
Terrorjával Grindhouse címen és műfaji meghatározásként dupla filmes
forgalmazásba került, mint a hetvenes évek trash-mozijai. A tarantinói
rész női abúzus és bosszútörténet megint, lépcsőfok az újabb fényes korszak, a
pozitívan alternatív történelmi valóság, az Inglourious Basterds (Becstelen
brigantyk, 2009) és a
továbbiak felé. A jócsajok filmje a Halálbiztos, a két történetet
feldolgozó mozi első részének jócsajai áldozatok lesznek, gyilkosukkal a második
rész jócsajai leszámolnak. Technice „koszos”, hatvanas évek giallo-stíl
fotografálás (az operatőri credit is a rendezőé!), az olasz vonal
mellett amerikai hetvenes évek eleji autósmozik (Száguldás a semmibe, Párbaj,
Sugarlandi hajtóvadászat, Konvoj) megidézése. A Pulp Fiction-beli
Travolta-effekt újrajáratása: ez alkalommal Kurt Russellt kukázta ki a
feledésből QT; noha előzetesen próbálkozott többek között John Malkovichnál és
Willem Defoe-nál is. Jónőfilm, de Tarantinóban semmi pornografikus nincs. Szexjelenet
alig fordul elő filmjeiben, ahogy egy helyen mondotta: „kis popsi, ilyesmi, de
semmi komoly”. Meg persze a lábfétis. Amin a Death Proof első
fejezetének végén önironikusan röhög a csattanás utáni a levegőégbe repülő
amputált női lábbal. QT nem egy Oshima filmszexuálisan, pláne nem a pozőr
Gaspar Noé. Tarantino erotikája mélyebb, decensebb. Sokan legrosszabb filmjének
tartják a Halálbiztost, kíváncsi lennék, hány rendező fogadná el saját
legjobb filmjének.
Az Earl McGrew-jelenet
Michael
Parks komoly Tarantino-kedvenc, a Halálbiztosban Kill Billbeli
szerepét folytatja: Texas trooper, Stetson-kalapos jogbetartató. Itt is fia,
James a beosztott, aki szivacsként issza apja szavát. A Kill Billben
emlékezetesen érkezik a bűncselekményi helyszínre: kocsija armatúráján
napszemüveggyűjtemény. A fejbelőtt Menyasszony leköpi. A Halálbiztosban
a két részt elválasztó betétben, az Earl McGrew-jelenetben (ez a karakter neve
itt is) bukkan fel, a kórházban fiának magyarázza, bár van feltételezése, hogy
a bulizó lányok nem baleset, hanem szándékos bűncselekmény áldozatai lettek,
bizonyítéka viszont nincs, szőnyegalásöprő nyomozóként nem folytat vizsgálatot.
A jelenetben a showt két nézéssel és egy ajtóbecsapással, valamint kisportolt
lábszerkezetével ellopja Dr Dakota Block (Marley Shelton), a fokozhatatlanul
traumatológus orvosnő, aki szakmai okokból nem engedélyezi a sérült
kaszkadőr-gyilkos kihallgatását. A későbbiek ismeretében én itt látom Tarantino
vezeklését, vagy legalábbis erre utaló magatartását. Parks a hosszú
együttműködés okán simán elmegy alteregónak, okoskodása ehelyt tarantinósan hard-boiled.
A kórházban játszódó jelenet – a doktornő felhorgadása és pukkadozása
felejthetetlen – Uma Thurman sérülésére utalhat, tudatos vagy tudatalatti
tartalomként. QT jó eséllyel megpróbálta „kiírni” magából a Karmann Ghía
balesetét, igyekezett a méreganyagot kiszaunázni magából. Talán az egész film
erről szól; nem csak a harcművészeti kaszkadőrfilmet követő
autóskaszkadőr-filmségről, de ez február 3-ig csak a bennfentesek számára
ismert esemény lehetett.
Liberale Götterdämmerung
Boldogult
úrfikorom még pelyhedző állú időszakában sokat foglalkoztam a világszinten
legnagyobb hatású magyar író, Arthur Koestler életével és művével. (Sokak
szerint az író legismertebb műve, a Sötétség délben, franciául Zero
et l’infinie, döntő szerepet játszott abban, hogy ottani megjelenésekor,
1945-ben nem a sztálinista FKP nyerte meg a franciaországi választásokat. Jó,
hogy e mű nemsokára Mesés Péter új fordításában jelenik meg Budapesten, ezúttal
nem az angol, hanem az évtizedekig lappangó eredeti német szöveg magyarításával.)
A terézvárosi születésű Koestler, aki maga is exkommunista volt másfél év
szovjetunióbeli tapasztalattal, George Orwell és Hannah Arendt mellett a
totalitarianizmusok működésének egyik legplasztikusabb elemzőjeként tudta, hogy
a két csőcselékalapú tömeggyilkos diktatúra kiépítéséhez szükség volt az előző
korszak szabadelvű eszményeinek alászállására, a „liberális istenek alkonyára”,
melyről bőven írt számos önéletrajzában, és esszéirodalmában is kedvtelve
használta e kifejezést. Weimar, a berlini kabarévilág, a Versailles-i rossz
békerendszer mellett a „liberális isteneknek” is kellett tenniük azért, hogy
eljöjjön „alkonyuk”. Koestler bőven írt erről a Götterdämmerungról, ha tetszik
Richard Wagner után szabadon. Hogy a mában, a csudás 1989-es év, a hidegháború
lezárulta, Fukuyama jövendölése („a történelem vége”) után mi történt, az
tanulságos és nem csak filmművészetileg. Hogy ehhez a világszintű mai kocsmához
mi kellett sok egyéb mellett, Clinton elnök pajkoskodása a fehér házi
gyakornokkal az Ovális Irodában, vagy már elődje, Kennedy is gáz volt
fékezhetetlen szexuális étvágyával, A-listás sztárvonalbeli szeretőinek
regimentjével, melyben nem csak az elnök jóképűsége és férfiúi vonzereje, de
pozíciója is szerepet játszhatott, az valójában eldönthetetlen. Hogy Clintonék
és a Demokrata Párt lelkes és bőkezű támogatója, Harvey Weinstein producer
hatalmi visszaélései, zaklatási ügyei, erőszaktételei, szexuális abúzusai
mekkora kárt okoztak, okoznak és fognak okozni a szabadság elvén működő gondolatnak,
az ma még fel sem becsülhető. Hogy Weinstein mellett Tarantinóra is freccsent a
szennyes léből, az a filmbarátoknak sem lehet mindegy. Újra kell néznünk a
filmeket, a Jackie Brown óta hangsúlyosan meglévő progresszív női
szálakat e most nyilvánossá lett tények felől is. Sajnos.
2018
február 3-án a The New York Times hasábjain a globális celebpolitikai
ügyekben jócskán jártas és igen jótollú Maureen Dowd tollából interjú jelent
meg Uma Thurmannal. Mikor Weinstein ellen fellázadt Hollywood és a filmvilág,
az őszön Thurman is tweetelt egy kis videót, az a jelenetet a Kill Bill-ből,
ahol a metálkék Volkswagen Karmann Ghiát (1957 és 1974 között gyártották
Wolfsburgban) vezeti a mexikói ősvadonban, lobog a haja, a sebváltó mellé
beszúrva Hattori Hanzo-féle szamurájkardja és hangalámondásban roaring
rampage of revenge-ről, „az üvöltő bosszú tombolásáról” beszél. Talányos
tweet: nemsokára összeszedi magát és feltárja a teljes igazságot. Kellemes
Hálaadást kívánt – „Except
you Harvey, and all your wicked conspirators — I’m glad it’s going slowly — you
don’t deserve a bullet— stay tuned” –
„kivéve Harveynak és gonosz konspirátorainak, örülve, hogy lassan
megy a producer-grillezés, mert nem érdemel golyót, folyt. köv.” Nincs most
elég tér Weinstein bűnlajstromához, a megerőszakolt Rose McGowan és Asia
Argento viszi a prímet, felsorakozik melléjük az abuzált sokaság (a teljesség
igénye nélkül: Gwyneth Paltrow, Angelina Jolie, Salma Hayek, Rosanna Arquette,
Eva Green, Heather Graham, Paz de la Huerta, Lea Seydoux, Lupita Nyong’o). Hogy
Harvey ilyen, azt Tarantinónak, ha máshonnan nem, korábbi csajától, Mira
Sorvinótól tudnia kellett, akit szintén zaklatott a producer. Tudta is, de
elhessentette a gondolatot. Quentin kussban volt, de Uma Thurman is, hosszú
ideig. Maureen Dowdnak utóbbi elmondja, hogy Weinstein még a kilencvenes
években a londoni Savoy Hotelben magához rendelte, „úgy távoztam, ahogy egy vad
menekül”.
Aztán
a Kill Bill utolsó forgatási napja végén vettek fel még egy jelenetet,
ahol Thurmannek autót kellett vezetnie, a metálkék Karmann Ghiát, melyet a
kocsi csomagtartójára erősített kamerával vettek. Menjen 50-60-nal, hogy
lobogjon a haja. Mexikói földút, lombozatos erdő, az út egyenes, mondta
Quentin, és tudta, hogy Umának van jogsija, noha ő ódzkodott a jelenettől. Nem
volt kedve a vezetéshez. A kocsi europid sebváltóját átszereltették amcsi
automatára, de nem működött rendesen, ahogy az útban is volt kanyar és a puha
homokon a kamerától farnehéz jármű furcsán viselkedett. Uma nekiment egy fának,
tartós sérüléseket szenvedett. Weinstein és stábja, ügyvédei mindent megtettek
az eset jogi és biztosítási elsikálására. Q & U viszonya is megsavanyodott,
jóllehet nem szakadt meg; a színésznő például tavaly szeptemberben ellátogatott
a rendező és Daniella Pick izraeli énekesnő eljegyzési partyjára. A Kill
Bill-forgatásról még két sérelmes részlet az interjúban: Thurmant nem is
Michael Madsen köpte le, miután meglőtte sóspuskával, hanem a rendező, aki
használhatott volna fecskendőt vagy más köpésimitáló divájszt. És lánccal sem a
Gogo Yubari szerepét alakító Chiaki Kuriyama fojtogatta, de Tarantino. Aki járt
forgatáson, az tudja, a rendező sok esetben megmutatja színészeinek, mit
szeretne látni a felvételben. Dowd interjújára Tarantino rögtön reagált:
Madsenre nem merte bízni a köpést, és ezt megértjük innen is, a lánccal
fojtogatást pedig, ahol elvörösödő fejet, gúvadó szemet kért a film, nem
bízhatta másra, mert ő volt a végső felelős. „Bűnös vagyok, hogy betettem abba
a kocsiba. Életem legnagyobb vétke, hogy megcsináltattam vele azt a
kaszkadőrjelenetet.” – mondta a
Tarantino a hollywoodi deadline.com-nak. De ez talán már az Earl
McGrew-jelenetben is benne volt. Mert nem kell minden szabad istennek bealkonyulnia!
De a dilemma azért marad.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2018/04 07-10. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13618 |