Huber Zoltán
A zaklatási botrányok után
Hollywood önvizsgálata is elkerülhetetlen.
Bár a Weinstein-ügy közvetett hatásai és a globálisan
kibontakozó #MeToo mozgalom kifutása ma még
megjósolhatatlanok, a szexuális zaklatások kapcsán fellángoló, a
legszélsőségesebb reakcióktól sem mentes vita pontosan jelzi, nagyon régóta
szőnyeg alá söpört probléma került most napvilágra. Bármi lesz is az eredménye
az egyes esetek feltárásának és a kapcsolódó kampányoknak, az a bizonyos
szellem remélhetőleg most végre tényleg kiszabadult a palackból. Hosszabb távon
talán a legfontosabb a minél szélesebb körű diskurzus létrejötte, melynek törvényszerűen
arra is ki kell terjednie, hogy a férfi és nő közötti viszonyrendszerek miként
jelennek meg a populáris kultúrában, különös tekintettel a hollywoodi filmekre.
*
Mivel a tömegfilm nemcsak passzívan visszatükrözi, de
formálja is a társadalom értékeit és mintáit, a nemek közötti relációk kiegyensúlyozottabb
álomgyári reprezentációja igen fontos kérdés. Ma már közhelyként bukkan fel, de
nagyon fontos tény, hogy Hollywood mind a mai napig elsősorban a fehér
heteroszexuális férfiak játszótere, ami törvényszerű nyomot hagy a nagy közönséget
vonzó alkotásokon is. A szerelem és a szexualitás dinamikáját természetesen
számtalan film kimondottan érzékenyen vizsgálja, ahogyan a feminista
filmteoretikusok generációi és a gender-alapú vizsgálatok is komoly
eredményeket értek el. A most kipattant botrányok fényében azonban komolyabb
jóstehetség nélkül is belátható, a téma a közeljövőben a korábbiaknál sokkal jobban
előtérbe fog kerülni.
Jelzésértékű és korántsem véletlen, hogy a #MeToo épp egy rendkívül sikeres producer botrányát követően született. A nagyobb
hírérték mellett az egyik legfontosabb ok éppen az, hogy az éles versengésen és
ragadozó-mentalitáson alapuló hollywoodi hierarchia tökéletes melegágya az
ilyen eseteknek. Nyilvánvalóan egyetlen szakma vagy munkahely sem mentes a
problémától, ám a hatalmi struktúrák, a követendőnek tartott normák és az
ideálisnak tartott magatartásformák között nagyon szoros az összefüggés. Mivel
a kulcspozíciókat Hollywoodban még mindig nagyrészt a gazdag fehér férfiak
birtokolják, a világnézetük hol jobban, hol kevésbé, de óhatatlanul rányomja a
bélyegét az általuk készített filmekre.
A hollywoodi ideáltípus az aktív, tetterős, cselekvő
hős, aki az álmait követve megkaparintja amit akar. Ezeket a minőségeket pedig biológiai
és kultúrális alapon hagyományosan a férfiakhoz szokás kötni, a komolyabb gond
elsősorban ott jelentkezik, ha ez a fajta ábrázolásmód egyeduralkodóvá és
vészesen egyoldalúvá, sarkossá válik. A hollywoodi macsó-mítosz, a nőt
megszerző, az akaratát akár erővel is érvényesítő főszereplő épp egy lejárt
szavatosságú férfi-kultusz terméke és mint ilyen, bőven megérett a korrekcióra.
Ha analógiát keresünk, az afro-amerikaiak hollywoodi ábrázolása remek párhuzam,
hisz a nyíltan rasszista felhangok a polgárjogi mozgalmak harcai után ugyan végleg
szalonképtelenné váltak, a sztereotípiák és előítéletek leküzdése a mai napig
tart.
*
Szexuális zaklatással és bántalmazással filmek sora
foglalkozik, az ilyen jellegű bűncselekmények ráadásul számos alműfaj
visszatérő alapmotívumai, ám ezek túlnyomóan vitathatatlan, fekete-fehér
eseteket mutatnak be. A mostani valós történetek azonban épp arra hívják fel a
figyelmet, hogy a problémakör valódi gyökerét épp a korántsem egyértelmű
határhelyzetek, az ingoványos terepek, illetve az ezekkel kapcsolatos általános
attitűdök és zsigeri reakciók jelentik. Gondoljunk csak az Elfújta a szél híres lépcsős nagyjelenetére, ahol a nő verbális és
fizikai tiltakozása ellenére az ittas főhős egyszerűen felkapja és az ágyába
cipeli a nőt. Hetvenkilenc évvel ezelőtt ennél romantikusabbat talán el sem
lehetett képzelni, ma azonban már lehet és kell is vitatkozni és beszélni
arról, hogy pontosan hol is húzódnak a közösen megélt vágyak, a kölcsönös
tisztelet határai.
Scarlett O’Hara és Clark Gable románca nem az egyedi,
hanem az általános példa, hisz egymással kapcsolatba kerülő férfi és női hősök
egész sora ismétli ezt a felállást. Bár már jóval árnyaltabban bukkan fel, de a
hollywoodi tömegfilmben a mai napig tartja magát az az ellentmondásos frázis,
hogy ha a nő nemet mond, az legfeljebb talánt, de inkább igent jelent. A
folyamatos hárítás valójában szerelmi évődés és a vonzalom legbiztosabb jele,
hisz ez csak afféle akadály, amit át kell törni. Az igazi férfi ostromol, hisz
épp ezzel bizonyítja, érdemes a nőre, aki épp azért áll ellen, mert nem könnyen
kapható. A talaj pedig innen kezd csúszóssá válni, hisz a nő verbális és
fizikai tiltakozását, sőt, a haragját és dühét sokak szerint afféle
meghívóként, a szenvedély biztos jeleként lehet értelmezni. Azaz hirtelen a
beleegyezésen alapuló szexuális együttlét és az erőfölénnyel való egyoldalú
visszaélés szürke zónájában találjuk magunkat.
A #MeToo egyik következményeként
remélhetőleg érzékenyebben fogunk reflektálni a fikciós szerelmi és szexuális
viszonyokra is, azaz több empátiával, eltérő nézőpontokból figyeljük majd az
ilyen jelenetek szereplőit. Gondoljunk csak Indiana Jones afférjaira, különösen
az eredeti trilógia második és harmadik részére, ahol a legendás
régészprofesszor olyan hölgyekkel kerül össze, akik szavakkal és gesztusokkal
is folyamatosan hangot adnak az ellenérzéseiknek
– egészen
addig, míg Jones erőszakkal meg nem csókolja őket. Zaklatást emlegetni itt
persze erős túlzás, de mindenképpen továbbgondolásra érdemes, hogy a figura
több generáció szemében meghatározó szerepmodell, különösen, ami a
maszkulinitás kérdését illeti.
Harrison Ford karizmájának egyik fontos forrása a
bárdolatlan, nyers férfierő, így nem véletlen, hogy az általa játszott figurák a
nőket gyakran szó szerint becserkészik. Han Solo folyamatosan provokálja Leia
hercegnőt, a Dolgozó lány
cégvezetőjeként pedig Ford karaktere tudatosan hazudik az iránta egyébként szakmai
okokból érdeklődő hősnőnek. Majd amikor a hölgy a céges bulin rosszul lesz,
taxival a saját lakására viszi és az öntudatlan nőt alsóneműre vetkőzteti. A Szárnyas fejvadász még a fentieknél is jóval
tovább megy, mikor Rick Deckard a kabátját felkapó, a lakásból menekülni akaró
Rachel előtt vágja be az ajtót, majd hirtelen magához rántja.
Csak hogy teljes legyen a kép, a történet szerint a
férfi munkája éppen az, hogy veszedelmesnek vélt androidokat leplezzen le és likvidáljon,
és a jelenet épp azzal indul, hogy mindkettejük számára világossá válik, a nő
pontosan ilyen célpont. Deckard tehát nemcsak fizikai fölényben van, hanem
Rachel élete függ tőle és ebben az egyoldalú hatalmi helyzetben a főhős arra
szólítja fel a megszeppent nőt, mondja ki ő, hogy akarja az együttlétüket. A
kölcsönös beleegyezés imitálása, a felelősség látszólagos áthárítása visszatérő
eleme a szexuális erőszaknak, ami tehát a nyolcvanas években az elsöprő
szenvedély jele volt, ma minimum kínzóan ellentmondásos.
Szintén elgondolkodtató az is, hogy a munkahelyi
szexuális zaklatás egyik legismertebb hollywoodi filmes feldolgozásában a nyolcvanas-kilencvenes
évek másik ikonikus férfi-ideálja
bukkan fel. A Zaklatás nemcsak azért
tanulságos, mert Michel Douglas a préda, hanem mert a szexuális vágy az
egyetlen gyenge pontja, azaz ezt fordítják ellene. Douglas ekkoriban a frusztrált
amerikai fehér férfi egyik legfontosabb szócsöve, és mint ilyen, elkeseredett
harcot vív a korábbi hatalmi pozíciói megtartásáért, főképp a vele
szembeszegülő nőkkel. A smaragd románca
régivágású macsóra vágyó regényíróját még klasszikus kalandorként hódítja meg.
A Rózsák háborúja hagyományos
feleség-szerepét elutasító fúriájával már szabályos háborút folytat, a Végzetes vonzerő és az Elemi ösztön főhősére pedig szexuálisan
túlfűtött nőstényördögök támadnak. A Zaklatás
vezetői állást megkaparintani próbáló, öntudatos bestiája szemérmetlenül
hazudik és a címben jelölt ütőkártyát használva próbálja besározni, végül
sikertelenül. Az erős, okos nők fenyegetőek és a férfiasságon keresztül
támadnak, hangzik el a valóságban is oly gyakran a fordított áldozat-szerep
kliséje, ami azért lesz veszélyes, mert szándékosan butít le egy igen komplex
jelenséget.
Hasonló a helyzet azokkal a komédiákkal is, ahol a
humor elsődleges forrása az, hogy az egyik szereplő kiéhezett ragadozóként
próbálja becserkészni és valahogyan szexre bírni a másik felet. Ha a poénok
abból adódnak, hogy a célpont kínos zavarát vagy markáns elzárkózását látva a
hős csak még kitartóbban, egyre hajmeresztőbb módszerekkel próbálkozik, ismét
abban a bizonyos szürke zónában találjuk magunkat. A skála a kéretlen
tetszésnyilvánításoktól az intim szféra egyoldalú megsértésén át egész a
leitatásig terjedhetnek. Vagyis pont az eddig elfogadott/tűrt kategóriába sorolt
határterületekről van szó, melyekről most végre valódi diskurzus kezd
kialakulni.
A tömegfilmek a drámai sűrítés eszközével élnek és
tudatosan rajzolják el a nemek közötti viszonyokat, de a sarkítással még akkor
is elősegíthetik a szexuális zaklatáshoz és bántalmazáshoz kapcsolódó megannyi
káros sztereotípia fennmaradását, ha egyáltalán nem ez a céljuk. A Wall Street farkasa tanulságos esete ennek, hisz elrettentő paródiája a gátlástalan
vagyonszerzésnek, sokan mégis követendő példaként hivatkoznak rá. Az egyik buli
csúcspontján a film főhőse egy stewardesst zaklat, ami nyilván azt húzná alá,
micsoda szörnyeteg. Ha azonban a bróker tetteit célravezetőnek tartjuk, az
említett jelenet is azonnal ellenkező előjelet kaphat, és követendő példává
válhat.
*
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2018/04 04-06. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13615 |