Szivák Bernadett
1949.
Egy apa a kisfiával próbál Nyugatra szökni a vasfüggönyön át. Tóth Barnabás
kisfilmje valós események alapján készült.
Történelmi témájú filmmel rukkolt elő Tóth Barnabás. A sokoldalú rendező
legújabb kisjátékfilmje, a Van egy határ
a második világháború utáni években játszódik valahol Közép-Európában. Apa és
fia határátlépési kísérlete ugyan kitalált történet, de a becsapós végkifejlet
számos konkrét esetben megtörtént a ‘40-es, ‘50-es években. A filmet januárban
mutatta be az M2.
– Bevallom, a filmed kapcsán hallottam először a második
világháború utáni fiktív határokról. Honnan tudsz ezekről?
– Magyarországon ilyen
nem volt, hiszen a túloldalon nem amerikai, hanem szovjet táborok voltak. Én is
véletlenül találtam rá erre a történetre, Gazdag József író-újságíró Egy futballfüggő naplójából című kötetében,
ami lényegében egy cikksorozat, és az egyikben írja, hogy ül a vonaton, és arról
olvas, hogy a cseheknél voltak ilyen fiktív határok a ‘40-es években. Az erről
szóló pár mondat nagyon megtetszett, mármint olyan értelemben, hogy
hátborzongató, mikre képes az ember. Aztán elkezdtem utánajárni – tényszerűen
fent van erről minden az interneten –, majd magyar történészekkel is
beszélgettem. De Magyarországon nincs ez benne a köztudatban, még Rainer M.
János is – aki az ‘50-es évek specialistája – tőlem hallott erről. De nem árt,
ha tudunk róla, hátha megpróbálná valaki újra ezt az aljas módszert a
történelem folyamán. A filmben a karakterek magyarok, mert nem akartam idegen
neveket használni, elidegenítőnek éreztem.
– Amikor erről olvastál, rögtön az ugrott be, hogy készítenél
erről a témáról egy filmet?
– Igen. Van egy
ötletgyűjteményem, ha bármi érdekeset olvasok, leírom pár sorban, ezt is rögtön
leírtam. Amikor a rövidfilmes pályázatot meghirdették, akkor a jegyzeteimben
nézelődve Mécs Mónika és Muhi András producerekkel e mellett döntöttünk. Azt
vettem észre, hogy mostanában gyakran a ‘40-es, ‘50-es évekbeli témákat
preferálják a zsűrik, és ebben a hullámban nyerhetett a terv.
– Hogyan született a cím? Nekem nagyon tetszik a kettőssége.
– Nem tudom, hogyan
ugrott be, de magyarul tényleg jól működik. Egyébként nem vagyok híve a szójátékoknak,
de ez annyira talán nem erőltetett. Más nyelven sajnos nem működik, a cseheknél
ezt a jelenséget „határkő hadműveletnek” hívták, így lett Operation Stone a filmem angol címe.
– Hogyan találtál rá a szereplőkre?
– Már ahogy elkezdtem
foglalkozni a témával, úgy egyre inkább érdekelt a hős, a menekülő apa
figurája. Alaposan körüljártuk Rainer M. Jánossal, hogy kik voltak azok, akik
anno próbáltak disszidálni, milyen társadalmi kör és milyen okból. Ascher Irma volt
a casting direktor és ő ajánlotta Hajdu Szabolcsot főszereplőnek. Szabolcs
lázadó figura, egy bátor ember a szememben az által, amit képvisel a kultúrában
és a filmjeiben. Azt akartam, hogy a film a pozitív hősről szóljon, ne a
gonoszság mechanizmusáról. Szabolcs nagyon sokat utazik az Ernelláék Farkaséknál miatt, és egyébként is rengeteget dolgozik
színházban, de szerencsére le tudtuk egyeztetni, és volt is kedve megcsinálni a
filmet. Szuper volt vele dolgozni, profi és alázatos színész. A többieket
castingoltuk, de például a kihallgató nő, Polyák Ildikó a Külkereskedelmi Főiskolán
volt az angol tanárnőm. Emlékeztem rá, hogy nagyon jó arca van, és persze
perfekt angolból. Volt próbafelvétele, de rögtön láttuk, hogy nála jobbat
úgysem találunk. A fiú pedig az én kisfiam volt.
– Mi volt a legnagyobb nehézség a forgatás alatt?
– Megtalálni a helyszínt,
azzal nagyon sokat szenvedtünk. A helyszín szerintem egyre nagyobb probléma
minden filmnél: fontos, hogy amellett, hogy illeszkedjen a film világába
elérhető és olcsó is legyen. Végül megtaláltuk ezt a vadászházat a Börzsönyben,
ami egy működő turistaház, és majdnem minden korabelinek tűnik rajta, csak a
bútorokat kellett cserélni. Miután ez megvolt, nagyjából meg is nyugodtam. A
határszakaszt Fóton vettük fel, általában nagyfilmekben az a díszlet adja
koncentrációs táborok helyszínét. Éjszakai felvételek, külső helyszínek,
ráadásul télen, mindez fárasztó volt, főleg a gyereknek, de profin viselkedett.
Az mindig hálás, amikor egyetlen helyszínen pár ember egy kamaradrámát hoz
össze, elég sok filmem ilyen. Valamelyik egy tolmácsfülkében játszódik, egy másik
egy vonaton, az Újratervezés egy
autóban. Amellett, hogy egyszerűbb, mint több helyszínen forgatni, könnyebb a
színészekre és az emberi viszonyokra fókuszálni. Az egy helyen–egy időben
típusú történetek mindig hálásak.
– Mit üzen a film?
A cél az ismeretterjesztés,
hiszen az emberek meglepődnek azon, hogy volt ilyen. Csehországban,
Németországban és a Szovjetunióban több ezer ember esett áldozatul ennek az
aljasságnak évtizedeken keresztül. A történelem rendszeresen ismétli magát, és
sajnos most is sok jel mutat arra, hogy nem minden halad jól sem az országban,
sem a világban. Szerintem alkotóként néha érdemes rámutatni ilyen szörnyű,
megtörtént dolgokra.
– Nekem nagyon tetszett a film ritmusa, hogy nem a legvégén,
hirtelen szembesíti a nézőt, hanem fokozatosan, egyre gyanúsabb lesz a
szituáció.
– Ez a fokozatosság
tudatos szándék volt. Létezett olyan verziója a könyvnek, ami a film végén
szembesíti a nézőt. De féltem, hogy nem lesz érthető, és nem is a váratlan
fordulat bemutatása volt a szándék, hanem hogy két-három lépcsőfokban jöjjön a
felismerés.
– Te nagy pártolója vagy a kisjátékfilmeknek, és néhány éve
készült nagyjátékfilmed is. Melyik műfajjal szeretnél a jövőben foglalkozni?
– Most már szép lassan inkább
nagyjátékfilmeket szeretnék csinálni. A mecenatúraprogram támogatásával most
készülő tévéfilmem, az Akik maradtak, lényegében nagyjátékfilm, a televíziós bemutatás
után szeretnénk majd mozikban is forgalmazni, fesztiválokra vinni. A
Filmalapnál is mindig van tőlem valami, most a Boszorkányok című filmtervem. Az elképzeléseimben is most már
inkább nagyjátékfilmek vannak. A rövidfilm bármennyire is hálás műfaj abból a
szempontból, hogy egy történetet el lehet mesélni negyedóra alatt – és bizonyos
sztorik egyébként is csak erre alkalmasak –, nem biztos, hogy megéri az a több
hónapnyi sőt, évnyi munka, amit ugyan úgy bele kell fektetni, mint egy mozifilm
esetében. Az Újratervezés esetében
egy egyszeri csoda volt, hogy egy ország megismerte, és bizonyos szempontból én
is annak a híréből élek, de nem lehet mindig erre számítani. Sok száz rövidfilm
készül évente, és eltűnnek, nem esik akkora figyelem rájuk, a fesztiválokon
pedig csak ezek a beteg rövidfilmek népszerűek, amelyek az én stílusomhoz nem
passzolnak. Én szórakoztatni szeretnék, és népszerű filmeket csinálni, amelyek
meghatják, megérintik, megnevettetik és elgondolkodtatják az embereket, erre
pedig a rövidfilm nem alkalmas, mert nehezen jut el a közönséghez. A nagyjátékfilm
is egyre nehezebben, de ott még a szakma és a sajtó jobban odafigyel az
alkotásokra, felhívja a figyelmet a jó filmekre.
– De azért a rövidfilmkészítés jó gyakorlás és felkészülés a
nagyjátékfilmre.
– Én már túlgyakoroltam
magam. (nevet) Az első egészestés
filmem előtt tíz kisfilmet csináltam, azóta megint túl vagyok haton. Nem akarok
minden nagyjátékfilm között ennyi rövidfilmet csinálni, mert az tíz évet
jelent. Remélem, hogy most már egyre több lehetőségem lesz nagyjátékfilmeket
készíteni.
– Mi a véleményed
a mecenatúraprogramról?
– Mint alkotó és producer a Tadam Film Kft.-nél, nem
panaszkodhatom. A nyerési találatom egész jó. Ismeretterjesztő sorozatot,
dokumentum-, tévé- és rövidfilmet is csinálhatok Szirmai Márton rendezővel. Az
is tetszik, hogy odafigyelnek arra, hogy bemutassák az alkotásokat a tévében,
szorgalmazzák a fesztiválszerepléseket, népszerűsítik az alkotásokat. Emellett
nem akarok panaszkodni, de az egy produkcióra fordítható támogatás összege elég
kevés. Mi abból tudunk dolgozni, amit támogatásként kapunk, és 120 millió
forintból leforgatni egy kosztümös filmet elég húzós lesz. De összességében
pozitívan ítélem meg a programot.
Az
alkotóról dióhéjban
Tóth Barnabás rendező, forgatókönyvíró, producer, színész.
2003-ban végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetem film- és TV producer, majd
rendező szakán. Számos kisfilmje közül a legismertebb Újratervezés című alkotása, amely a szakmai elismerések mellett –
Magyar Filmkritikusok Díja – nagyon gyorsan vált ismerté és kedveltté a hazai közönség
körében is. 2009-ben jelent meg nagyjátékfilmje, a Rózsaszín sajt, jelenleg a Médiatanács támogatásával készül egész
estés tévéfilmje. Producerként többek között a Privát tanmenet című online dokumentum sorozat és A gondolkodás művészete című ismeretterjesztő
széria köthető a nevéhez. A Momentán Társulat alapító tagja.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2018/03 15-18. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13587 |