Mészáros Márton
A
reformkorban a magyar színészek még ekhós szekéren járták a vidéket. Sándor Pál régóta várt filmje márciustól
a mozikban.
Sándor
Pál új filmje, az öt évtizedes életműben tizenegy éves hiátust követő Vándorszínészek a rendező
szerelemgyermeke, egyben minden korábbi művénél nagyobb anyagot forgatott le. A
rendező most először dolgozott elektronikára, színészeit pedig hóba, vízbe,
hegyek közé küldte reformkori road movie-jában.
A Vándorszínészek forgatókönyvét Szekér
András, Péterfy Gergely és Sándor Pál írta. A film operatőre Garas Márton,
zeneszerzője Másik János és Pásztor Sámuel. Szereplők: Martinovics Dorina,
Mohai Tamás, Gáspár Sándor, Hegedűs D. Géza, Rudolf Péter, Nagy-Kálózy Eszter,
ifj. Vidnyánszky Attila, Kovács Krisztián, Végh Péter, Gonzales Jázmin. A filmet
a Big Bang Media mutatja be.
*
Új filmjét, a Vándorszínészeket 2015
októberében és novemberében forgatták, tavaly nyáron még az utómunka zajlott, a
tavaly szeptemberre tervezett premiert márciusra halasztották. Mi nehezítette a
munkát?
A
nehezítő körülmény elsősorban én magam voltam, mert addig nem adom ki a
kezemből a filmet, ameddig magam számára nem olyan, amit elképzeltem. Vannak
objektív tényezők is, de azok kevésbé érdekesek. A szubjektív viszont az, hogy
egyszer már összeállt a film. Akkor megnéztem, és rájöttem, hogy számomra ez
egy vadidegen dolog.
Miért érezte annak?
Mert
nem az volt, amit akartam. Most, eddigi filmjeimhez képest hatalmasabb anyaggal
volt dolgom, hiszen elektronikára forgattunk, életemben először készítettem így
filmet. Csomó esetben két kamerára dolgoztunk, hét-nyolc színész volt a kamerám
előtt, így nagyon nehéz volt megtalálni a megfelelő pillanatokat az utómunka
során. Ha a vágóasztalon van az anyag, nagyon kell figyelni arra, hogy a
rendező ne erőszakolja meg azt. Az anyag súg, 2016-ban pedig nem hallottam meg
azt a hangot, amelyet kellett volna. Megszületett egy változat, amelyről úgy
éreztem, nem sok közöm van hozzá. Aztán, mivel kifutottunk az időből, Lemhényi
Réka, aki a filmemet vágta, elkezdte Pálfi György új filmjének a vágását, így
keresnem kellett egy másik vágót: Gothár Mártont.
Hogyan kezdték a közös munkát?
Megkérdeztem
Marcit, látott-e tőlem filmet. Mivel nem volt a válasza, odaadtam neki három
filmemet, hogy azért mégis legyen valami ismerkedés köztünk. Én persze láttam
néhány filmet, amit ő vágott, jelesül Tilla filmjét. A Tiszta szívvel az én megítélésem szerint nagyon jó film, úgy érzem,
ott megadta az anyag azt, ami benne volt. Marci megnézte a filmjeimet, aztán a
komplett anyagot – azt is, amit összevágtunk és azt is, amit nem tettünk be.
Pusztán ez a fázis egy hónapot ölelt fel. Öröm volt egy olyan sráccal
dolgoznom, akit utoljára három-négyévesen gyerekként láttam, amint a szülei, Básti
Juli színésznő és Gothár Péter rendező, bemennek vele a tengerbe egy
vízibiciklin ülve, miközben ordibálok, hogy ne vigyék magukkal a gyereket.
Természetesen sok olyan epizód, amelyet Rékával megcsináltunk, nem került a
kukába, csupán újraértelmezést nyert. Az újravágás viszont elnyújtotta az
utómunkát, a Filmalap pedig természetesen sürgetett, de megértett: kérésemre
többször módosította a befejezés határidejét.
547 millió forintos gyártási támogatást
kapott a Filmalaptól a Vándorszínészekre. Nehéz volt meggyőzni a döntőbizottságot
arról, hogy ennek a filmnek el kell készülnie?
Ami
meggyőzi őket, az természetesen a forgatókönyv. De nem lehet okom panaszra,
mert a film végső költségvetése 800 millió forint volt, amiből jól kijöttem. Egyébként
mindig azt mondtam nekik, ha ennyi pénzt rám szántatok, adjatok annyi időt,
hogy ebből a pénzből a saját filmemet tudjam elkészíteni. Ahogy említettem, most
dolgoztam életemben először elektronikára, ennek pedig egészen mások a
szabályai, mint a celluloidnak.
Új munkája nagyszabású film, sok
szereplővel, sok macerával. Jól gondolom?
Nagyon
jól. Újból talpra kellett állítani az utómunka stábot, még a nyáron is
vágószobában ültem. Ilyesmik is közrejátszottak abban, hogy tavaly
szeptemberről márciusra csúszott a bemutató. A bemutatáshoz a szabályoknak
megfelelően kell lennie egy tesztvetítésnek, el kell készülnie a plakátnak,
előzetesnek. Ennél a filmnél az is különösen nehéz volt, hogy egyben kellett
tartani egy gruppot, egy olyan társaságot, akik a cselekmény során mindig
együtt vannak. A másik oldalról nézve viszont rengeteg új dolgot hozott ez a
forgatás, ráadásul nagyon hiszek abban, hogy az adott forgatási napot nagyban
meghatározza az, milyen állapotban-hangulatban van az alkotó. Mondok valamit!
Van a filmben egy folyón átkelés, majdnem belefulladás. Le lehetett volna rajzolni
előre, de először is, felesleges lett volna, másrészről, nem is érdekelt volna,
ha már előre látom.
Sok improvizációra épült a film?
Van
benne az is, de csak kis mértékben. Nagyon érdekes volt a színészeimmel
dolgoznom, mivel színészeket játszanak. Jó volt látni, amint megelevenedik az,
hogy milyen a viszonyuk egymáshoz, örültem annak is, hogy láthattam, hol tart
éppen a történet lelki és fizikai síkon. A forgatókönyv egy holt anyag,
amelynek a megszületésénél ott asszisztálhattam. A bábáskodásban nagy
segítségemre volt jó néhány fantasztikus színész, akik miután megérezték, mi a
munkájuk tétje, hihetetlen odaadással vetették bele magukat a sárba, hóba,
vízbe, ha úgy hozta a jelenet.
Valóban ez a leghosszabb játékidejű filmje?
Egy
óra ötven perc, de nem a súlyt, nem a mérethosszt méricskéli a rendező. A
játékidő annyi idő, amely alatt reményeim szerint ezt a filmet érdekes módon el
lehet mesélni.
Tavaly volt ötvenedik évfordulója annak,
hogy első filmjét, a Bohóc a falont bemutatták. Két megállapítás is eszembe
jutott a film megnézése közben: a rendezőtől messze áll a lelkizés, ez volt az
egyik, a másik pedig az, hogy nem tiszteli túlságosan a hagyományokat. Ebből a
tekintetből a Vándorszínészek mennyire fog új nyelven megszólalni?
Nem
tudom, mit jelent az, hogy valami nem hagyománytisztelő. Minden egyes filmemet
nagyon bohókásnak, életigenlőnek készítettem. A Bohóc a falon azért is felszabadult, mert úgy készült, hogy akkorra
már szinte majdnem megfulladtam a vágytól, hogy filmet forgathassak. A
lelkizésre pedig annyit tudok mondani, hogy a sziruposság valóban messze áll
tőlem, de mindig is az ember érdekelt. Az összes filmemben az emberi
kapcsolatokat próbáltam boncolgatni, azt, miképpen vagyunk egymással, mi
határoz meg minket. Nem is abban a korban, amikor a film játszódik, hanem abban,
amelyikben a film készül. A kor apropó, hogy attraktív módon tudjak elmesélni
valami számomra fontosat kapcsolatokról – barátságról, szerelemről, megcsalásról
és megcsalatásról.
Mit gondol, a road movie, amelynek a
filmjét címkézik, tematika, ciklus vagy önálló műfaj?
Az én
nagy bajom az, hogy a promóció szempontjából meg kell határozni, milyen is ez a
film. Általában mozikat csináltam, méghozzá olyanokat, amelyeket mások
kategorizáltak be. Annyi biztos, hogy a Vándorszínészek
road movie abban a tekintetben, hogy utazástörténet, mert reformkori
színészekről szól, akik kőszínházban szeretnének játszani Pesten.
Honnan indul ez a színészcsapat?
Ahonnan
a néző szeretné, mert földrajzilag pontos helyszínek nincsenek benne: hol víz
mentén, hol hegyek között utaznak. Olyan helyekre vittem őket, ahol a tájak hatásosan
tudnak leírni egy utazást. Nem is az a fontos, hol játszódik a cselekmény,
inkább az a mérvadó, hogy a szereplőket egy közös vágy motiválja. Történetesen
az, hogy egy nagyobb, rendezett helyen tudják megmutatni a mániájukat, azt,
hogy embereket ríkatnak-nevettetnek meg. Ugyanakkor az is fontos nekik, hogy
életben maradjanak, lehetőleg együtt. Minden mozi szabad vegyértékű történet,
amelyet a „megítélők” a saját előismeretük, filmtörténeti tudásuk, adott
érzelmi világuk, pillanatnyi állapotuk alapján ítélnek meg. Éppen ez a
szabadság a szép a műértelmezésben.
Visszatérve a megelőző kérdésre, a road
movie-t önálló műfajnak gondolja?
Biztosan
az, de erről egy filmtörténész többet tud mondani, az én dolgom csak
elkészíteni a filmet. Egyébként miért lennék feltétlenül mai? Én például nem
műfaj felé gondolkozom, az érzéseim, gondolataim, világhoz való viszonyom
határozza meg a filmjeimet.
Tart a fogadtatástól, annak fényében,hogy a
magyar filmipar kevés road movie-t készített az elmúlt évtizedekben?
Ne
rugózzunk ennyit a műfaji kérdésen! (Nevet.)
Egyébként, Paczolay Béla tíz évvel ezelőtti filmje, a Kalandorok, amelyben Haumann Péter és Rudolf Péter játszik, például
road movie. Ha azt kérdeznéd, tartok-e attól, hogy majd nem nézik meg az
emberek, rávágnám, hogy persze! De, hogy mi miatt fog nézőket magához vonzani
vagy eltaszítani, nem tudom. Még szép, hogy arra vágyom, hogy szeressék és
sokan nézzék meg a filmemet. Az átkosban olyan filmeket készítettem, amelyet
hét-nyolcszázezer ember nézett meg. De a mai helyzetben ilyen nézőszámra nem
lehet hagyatkozni, az év legnézettebb filmje, a Kincsem a 460 ezer nézőjével igazi csoda. Fogalmam sincsen
egyébként, hányan ülnek majd be a Vándorszínészekre,
az előző rendezésem, a Noé bárkája
sem mérvadó, mert azt 2007-ben mutattuk be.
Miért, azt hányan nézték meg?
Néhány tízezren.
Nem elégedett vele?
Őszintén
mondom, nem tudom, legyek-e az vele. Nem szoktam megnézni a filmjeimet, csak
akkor, ha szól a feleségem. És hol tetszenek, hol nem. A Noé bárkája esetében nehezen mondok ítéletet, mert nagyon nehéz
volt tető alá hozni, Garas Dezső barátom, az egyik főszereplő akkor már nagyon
beteg volt…
Azt mondja, road movie-nak is tekinthető a Vándorszínészek, de a
cselekmény és előzetes alapján a néző drámai és vígjátéki műfaji olvasata is
érvényes lehet?
Akármilyen
bután hangzik, ennek a filmnek az a műfaja, ahogyan egymással élünk. Nem
véletlenül mondom ezt, hiszen számomra ez a tézis volt a modell. Dráma lenne?
Van benne halál. Együtt akarnak maradni a szereplők, de felsejlik a gyűlölet.
Nyilvánvaló, van benne humor is. Tudom, ma már talán nem így kellene filmet
készíteni, de öntörvényű vagyok. Bárhogy is van, a filmet és a forgatás
csodálatos élményét senki nem veheti el tőlem. Hiába üvöltöztem, hiába
hajtottam bele a színészeimet a leghülyébb helyzetekbe, jól tudtunk együtt
dolgozni. A forgatás után volt egy stábbuli, ahol odajött hozzám egy munkatárs,
aki azt mondta, hogy rengeteg filmben dolgozott, de mégis külön köszöni az
élményt, amit néhány hét alatt a Vándorszínészek
alkotójaként élt át. Kérlek, informálj arról, ez miért történhetett, kíváncsiskodtam.
Azt felelte, manapság a rendezők ülnek egy székben, mellettük két asszisztens
és így irányítanak, viszont szerinte én stábtag voltam.
Péterfy Gergellyel és Szekér Andrással
közösen írta a forgatókönyvet. Mérvadó az, ha az egyik szerző történetesen
szépíró?
Egy
álom szépíróval dolgozni, történetesen akkor, ha Péterfy Gergelynek hívják. A
szépirodalmi stílusa számomra kellően furcsa, amit ír, az távol ál tőlem. De
Gergő már írt forgatókönyvet, ezt a mostanit pedig egymás szavába vágva,
közösen írtuk. Írt egy jelenetet, felolvasta, aztán mondtam valamit, majd
felolvastam a saját részemet, így telt meg szép lassan a vödör. Mondhatnám azt
is, hogy együtt görgettük a hógolyót. Aztán hogy lavina lesz-e belőle, az csak
később derül ki.
A női főszerepre, amelyet Martinovics
Dorina játszik, Gáspár Kata színésznőt is meghallgatta. Csak vörösökben
gondolkodott?
Dehogy,
olyan szereplőben gondolkodtam, akinek elhiszem azt, hogy a film egy bizonyos
pontjától vezetni képes a társulatot. Gáspár Kata remek színésznő, de a casting
alatt nem tudtam elhinni, hogy fel tud nőni ide, a szó jó értelmében még kicsit
gyermeknek látom. Dorina viszont páros lábbal tud vezetni, például engem is,
amikor vitatkozik velem. Mohai Tamással, vagyis Mohával több gondom akadt,
persze semmi számottevő, csupán arról van szó, hogy hosszabb ideig tartott
megmutatnom neki, hogy ki, mi ő. Nagy mázlim volt, hogy olyan remek színészeim
voltak, mint Gáspár Sanyi, Rudolf Peti, Nagy-Kálózy Eszter. Magyar Évát
megkértem, készítsen koreográfiát, két hétig mozgáskultúrára trenírozta őket.
Csak akkor, amikor már forgattunk, esett le a tantusz, hogy keveset használok
abból, amit tanított nekik, viszont összehozott egy társulatot.
A szereplőgárda egyik tagja ifjabb
Vidnyánszky Attila. Mi fogta meg a húszas évei elején már nagy szakmai sikert
elkönyvelő színész-rendezőben?
Amikor
elkezdődött ennek a filmnek az elkészítése, Vidnyánszky, aki a Borostyán
nevezetű szerepet játssza, még nem volt sztár. Zsótér rendezésében láttam a
Színház- és Filmművészetin, megőrültem érte, mert van benne egy olyan ív, ami
magyar színészekben nincsen. Egyébként is beregszászi gyökerű
vándorszínészetből jött, ez a szemléletmód pedig máig ott van vele. Egyébként
olyan alkatú embert kerestem Borostyán szerepére, aki hitelesen tudja elmondani
a filmben, hogy az apám neve Petrovics, vagy aki azt tudja kiabálni, hogy „Szabadság,
szerelem!/E kettő kell nekem.” Na de azt nem mondom ki, hogy ez a figura nem lehet
más, mint…
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2018/03 12-15. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13586 |