Pápai Zsolt
Titok kontra
nyilvánosság. Spielberg a sajtószabadságról.
A vietnami háború
1964-ben kezdődő kiterjesztésében főszerepű Robert McNamara hadügyminiszter legkésőbb 1967-re
már nem hitt a folytatásban, és – talán a józan ész parancsára, talán
bűntudatától hajtva – politikai elemzések megrendelésével, dokumentumok
gyűjtésével próbálta ráébreszteni a döntéshozókat a harcok értelmetlenségére.
Az 1969 januárjára megszületett, és az
amerikaiak indokínai jelenlétét 1945-ig visszamenően vizsgáló, 7000 oldalas
Pentagon-iratok (Pentagon Papers)
titkok sorát fedte fel a vietnami kalandorpolitikáról. Az anyagot nyilvánvalóan
nem kívánták mutogatni, egyik szerzője, Daniel Ellsberg révén azonban több
vaskos dosszié kikerült a Pentagon páncélszekrényéből, és 1971-ben előbb a The
New York Times, majd meghátrálása után a The Washington Post hozzálátott a
szövegek közlésének. A ‘69-ben Johnson elnököt váltó Nixon kezdetben örült a
botránynak, hiszen az lejáratta a demokratákat, azonban pálfordult, amikor
ráeszmélt, hogy az események precedenst szolgáltatnak jövőbeli titkos
kormányzati anyagok sajtó általi publikálásához, valamint veszélyeztetik a
nemzetbiztonságot. Nixon ezért igyekezett elejét venni a további közléseknek,
és átmenetileg célt is ért: soha korábban nem volt rá példa az USA
történetében, hogy a kormányzat előzetesen
letiltatott egy sajtópublikációt. A Pentagon-iratok ügye azonban ezzel nem ért
véget, és az immáron a demokrácia alapjait érintő vitában végül a Legfelsőbb
Bíróság döntött.
Steven Spielberg dokudrámája a korszak
egyik legnagyobb – illetve Watergate-ig feltétlenül a legnagyobb – belpolitikai
skandalumáról szól, és leforgatásának apropóját az adta, hogy 2010-ben
nyilvánosságra hozták a teljes dokumentum-monstrumot. A rendező tetemre hívja a
történet egykori fő- és mellékszereplőit, mások mellett Ellsberget és McNamarát, továbbá a The New York Times és
a Post témafelelőseit is. A legnagyobb játékteret Ben Bradlee-nek (Tom Hanks),
a Post főszerkesztőjének, és Katharine Graham (Meryl Streep)
tulajdonosasszonynak biztosítja, akik kiemelik újságjukat a celebek házassági
híreinek közlésére szakosodott lapok posványából, és felkészítik arra, hogy a
demokrácia zászlóshajója legyen. Spielberg kivált Graham ábrázolásakor jár el
gondosan, és úgy farag belőle ideáltipikus amerikai héroszt, hogy közben az
esendőségét is megmutatja. Az eleinte megfáradtnak tűnő, üzleti és magánéleti
problémáktól szorongatott elnöknőt az amerikai sajtószabadság ügyének harcosává
avatja, akinek alakjára a zárlatban már emberek tömegei szegezik áhítattal a
tekintetüket.
Héroszteremtésben Spielberg nagyon képzett, ez a téma tehát kézre állt
neki. Egyúttal szép kihívásokat is tartogatott, hiszen a szereplők motivációi
sokirányúak és képlékenyek, másrészt megvolt a kockázata, hogy a történetet
mindenki ismeri, akit akár csak icipicit érdekel a XX. század
politikatörténete, viszont akit ez nem érdekel, azt talán a film sem fogja.
Ráadásul négy évtizede már készült egy hasonló regiszteren megszólaló film,
Pakulától Az elnök emberei, minden
politikai thriller ősforrása, amellyel szinte lehetetlen felvenni a versenyt.
Spielberg munkája sem állja ki vele az összehasonlítás próbáját. Nem az a
gond, hogy a film sok ponton követi Pakuláét, inkább azok a megoldásai
zavaróak, melyekkel eloldódik tőle. Miliőteremtésben hasonlít hozzá,
formaleleményeiben különbözik: az még hagyján, hogy a rendező gyakran diszfunkcionális
steadicam-futamokkal „korszerűsíti” a látványt, a sok alsó és felső kameraállás
viszont kifejezetten rosszul áll a jeleneteknek, a dokumentarista jelleget
sértik ugyanis.
A történetvezetés
hasonlóképpen ellentmondásos. Spielberg briliánsan vág rendet a motivációk
dzsungelében és teszi érthetővé a cselekmény vargabetűit, másrészt viszont
túlságosan is sterillé alakítja a sztorit, így éppen az a dramaturgiai
nyersesség és szögletesség vész el a filmből, ami Az elnök embereit mesterművé tette. A Pentagon titkai precízen összerakott mozi, olajozott dramaturgiai
gépezettel, ragyogó színészi jelenlétekkel, szépen antikolt – sötétzöldben
tartott – kompozíciókkal, viszont a teljes oeuvre
egyik legkiszámíthatóbb tétele, kevés meglepő műfogás van benne. Minden ízében
pontosan olyan, amilyennek a sajtószabadságért vívott harcról szóló amerikai
hőseposzt elképzeljük.
A Pentagon titkai (The Post) – amerikai, 2017. Rendezte: Steven Spielberg. Írta: Liz Hannah, Josh Singer. Kép: Janusz Kaminski. Zene: John Williams. Szereplők: Mery Streep (Kay Graham), Tom Hanks (Ben Bradley), Sarah Paulson (Tony), Bob Odenkirk (Ben), Bruce Greenwood (Robert McNamara). Gyártó: Amblin / Dreamworks. Forgalmazó: Freeman Film. Szinkronizált. 116 perc.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2018/03 40-41. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13583 |