Vajda Judit
A
francia rendező 2008-ban Az osztállyal
robbant be, de nem a semmiből jött.
Laurent
Cantet eddigi nyolc nagyjátékfilmjében és a Havanna,
szeretlek! című szkeccsfilm részeként rendezett rövidfilmjében folyamatosan
egyetlen témát járt körül. Hogy az alkotó mégsem vált monomániás rendezővé,
annak az az oka, hogy ezt az egyetlen témát sokféleképpen csomagolta be, s
többször változtatott a stílusán is.
A társas lény
Cantet
filmjeinek általában nem egyetlen főhőse van, s még csak nem is egy pár, egy
család vagy néhány barát áll a középpontjukban. A direktor mindig a közösséget
vizsgálja, ennél fogva nála a csapat a legkisebb egység. Bemutatkozó nagyjátékfilmjében,
az 1997-es Időn kívülben (Les sanguinaires) egy több mint tucatnyi
emberből, több külön családból álló baráti társaság érkezik egy elzárt kis
szigetre, hogy a nagyvárosi őrülettől távol élje át az ezredfordulós
szilvesztert. Az ezt követő Emberi
erőforrásokban (Ressources humaines,1999)
ugyan megnevezhetünk egy központi figurát, ám az apja munkahelyére szakmai
gyakorlatra érkező Franck személyéről nem tudunk meg semmit: a cselekmény során
az válik fontossá, hogyan illeszkedik be a fiú a gyár dolgozói közé, és válik a
vezetőség szövetségeséből a munkásokkal szimpatizáló, sőt sztrájkjukat támogató
figurává.
A
2001-ben bemutatott Időbeosztás (L’emploi du temps) áll a legközelebb ahhoz, hogy
egyetlen ember portréját és egyéni drámáját nyújtsa, ám itt a közösség éppen a
hiányával válik központi témává. Vincent akár a multik világába betagozódott
Franck is lehetne, egy későbbi életszakaszában. A középkorú, családos férfi
több mint tíz év után elveszti munkahelyét, kikerül cége biztonságos közegéből,
amit olyan szinten nem tud feldolgozni, hogy családja elől is titkolja a
dolgot, és úgy tesz, mintha csak munkahelyet váltott volna, és fontos
pozícióban dolgozna máshol.
Az Asszonyok paradicsomában (Vers le sud, 2005) szintén van egy kiemelt karakter, ám itt is annak lehetünk
a tanúi, ahogy a főhősnő, Brenda, miközben azt hiszi, problémáival és vágyaival
egyedül van, egy nagyon is egységes kis közösség részévé válik: a Haitira az
ottani fekete fiúktól megvásárolható testi szerelem reményében érkező „víg
özvegyek” társaságának részévé.
A
cannes-i Arany Pálma-díjas, Oscar-jelölt Az
osztály különlegessége, hogy elviekben egy tanár a főhőse, de róla a film
több mint két órája alatt semmit sem tudunk meg. Ehelyett mintha csak egy
prizma lenne, rajta keresztül ismerjük meg a címszereplő osztály, az ő osztálya
tanulóit. További bravúrként az alkotó itt megkettőzi a közösséget, és a
diákokén kívül a tanárok csoportját is hasonló részletességgel mutatja be. Cantet
2012-es munkájában, a Havanna, szeretlek!
(7 días
en La Habana) részeként készült 20 perces kisfilmben, A szökőkútban (La Fuente)
jelenítette meg a számára ideális világot. Természetesen ezúttal is egy
közösséget láthatunk, egy szomszédságot, amelynek tagjai egyikük egyetlen
szavára reggel 6-kor az ágyból kiugrasztva, minden mást hátrahagyva
vállalkoznak arra, hogy teljesítsék az illető álmát. A szökőkútban senki sem kételkedik, mindenki együttműködik,
mindenki egyszerre mozdul, ha valami probléma adódik, valakinek rögtön lesz egy
mentő javaslata – mindezt azért, hogy egy bolond öregasszony az egész lakását
átalakítsa egyetlen nap alatt, hogy a nap végén méltóképpen ünnepelhessék Szűz
Máriát.
Cantet
jellemzően irodalmi adaptációnál is úgy választ alapanyagot, hogy az
illeszkedjen kedvenc témájához. A Joyce Carol Oates regényéből készült Foxfire (2012) egy lánybandát mutat be
az ötvenes évek Amerikájában, melynek tagjai felismerik, hogy nőként, ráadásul
kiskorúként mennyire el vannak nyomva, ezért szövetséget kötnek, ám ők sem
maradhatnak ártatlanok, és az önvédelemből elkövetett apró csínyektől csakhamar
eljutnak a legsúlyosabb bűncselekményekig. A közösség központi szerepe a
rendező két utolsó filmje esetében is egyértelmű: az egy kubai baráti társaság
körében játszódó Havannai éjszakának
(Retour
à Ithaque, 2014) öt egyenrangú főhőse van, a tavalyi Workshop (L’Atelier) pedig
egy nyári írószeminárium csapatát mutatja be, s ha ki is emelkedik a résztvevők
közül valaki, ez éppen a társasággal való szembefordulása miatt történik.
A félelem megeszi a lelket
Habár
elsőre úgy tűnhet, Cantet csoportok, kisközösségek felé irányuló érdeklődése
szociálpszichológiai attitűdöt takar, az alkotót valójában nem a
csoportdinamikai folyamatok érdeklik – sokkal nagyobb távlatokba tekint. A
tanárszülők gyerekeként nevelkedett alkotó igazi filmes szociológus: minden
filmjét áthatja a társadalmi érzékenység, s társadalmi problémák iránti
fogékonysága előbb-utóbb még akkor is kibukik, ha első pillantásra esetleg nem
látjuk a fától az erdőt.
A
mindössze 68 perces Időn kívül elsőre
az ezredfordulós mizéria kapcsán forgatott könnyed ujjgyakorlatnak tűnik, ám az
elvonuló baráti társaság konfliktusaiból igen hamar kiviláglik a modern ember
válsága. A csúcstechnika fejlődése miatt az átmeneti önkéntes remeték hiába
akarnak, nem tudnak hátat fordítani a nagy közös világnak. Begyűjthetik ugyan
mindegyikük óráját, hogy még csak véletlenül se sejtsék, mikor fordul át 1999
2000-be, letilthatják szigetükön a rádióhallgatást, de amikor többen közülük
eltűnnek, egy helikopter nevű modern vívmány segítségével mentik meg őket.
Csoportidentitásukat tovább borzolja, hogy egyáltalán nem biztosak abban, hogy
mennyire kellene szakítaniuk a konvenciókkal, és emiatt olyan szinten egymás
ellen fordulnak (elsősorban vezetőjük, az utat megszervező François ellen),
hogy egység és összetartás helyett sokkal inkább a társas magány az, ami az
eszünkbe jut róluk.
Az Időn kívültől eltérően Cantet legtöbb
művében szinte azonnal és egyértelműen beazonosítható a vizsgálat tárgyául
választott társadalmi probléma. Az Emberi
erőforrásokban a vállalat mint az embereket kizsákmányoló, elfogyasztó,
majd használat után eldobó gépezet, vezetői pedig az ezt fenntartó gonosztevőkként
jelennek meg, de a munkások és „öltönyösök” szembenállásában felfedezhető a jó
öreg osztálykülönbség is. Az ifjú főhős pedig egy személyben testesíti meg a
társadalmi előrelépés konfliktusát: Franck nem tudja feldolgozni, hogy míg apja
egyszerű melós, neki megadatott a diplomaszerzés és az értelmiségivé válás
lehetősége, így a végén elutasítja a pozíciója és tudása szerint neki járó
állást, és visszatér a kétkezi munkások oldalára. Az Időbeosztás Vincent vergődésén keresztül a munkanélküliséget és a
multicégek identitásképző erejének csapdáját fogalmazza meg, míg Az osztály a multikulturális Párizs sokszínű,
sokarcú és soknyelvű diákságát mutatja be, különös tekintettel arra, milyen
problémákhoz vezethet a többségitől eltérő háttér és etnikum.
Az Asszonyok paradicsomában a fekete fiúkat
kihasználó gazdag fehér nők képében egyértelműen a harmadik világ kizsákmányolása
és a jóléti országok máig fennálló gyarmatosító hozzáállása jelenik meg, amit a
főhősnő útjával külön ki is emelnek. Brenda azért tér vissza korábbi vakációja színhelyére,
mert beleszeretett a haiti fiúba, akinek annak idején elvette a szüzességét. De
mikor szerelme tárgya eldobhatónak bizonyul, a nő könnyedén továbblép, és egyéb
helyszíneken készül folytatni szexuális kalandozását. Cantet itt egészen
egyértelmű szimbólumokat használ: tulajdonképpen mindenki az országának
feleltethető meg (Brenda és a többi nő az Egyesült Államokat, a fekete szerető
Haitit képviseli), amit tovább hangsúlyoz a cselekmény utolsó fordulata. Brenda
szerelmének halála nemcsak azt jelenti, hogy a fiú és amit képvisel, az
értéktelen és eldobható, hanem azt is, hogy kívülről, külső beavatkozással nem
lehet segíteni rajta, hiába próbálják „felemelni” a gazdag nyugati nők.
A
legrejtettebben a Foxfire-ben bújik
meg a társadalmi mondanivaló, de azért ott sem kell sokáig keresni. A lányok
kriminalizálódása azt bizonyítja, hogy ha fiatal nőként nem a betagozódást
választod, akkor nincs más lehetőséged, mint a törvényen kívüliség – jól
példázza ezt a film utolsó jelenete, melyben a banda vezetőjét Fidel Castro
oldalán láthatjuk, a történéseket elmesélő krónikást pedig decens állásban,
maga mögött hagyva a múltat (hősünk annyira ragaszkodik új életéhez, hogy hiába
egyértelmű az azonosság, nem hajlandó felismerni az újságban Castro mellett
pózoló barátnőjét). A bandatagok törvény általi megbüntetése, majd később saját
hibájukból való bűnbe esése arra is jó példa, hogy a nőket akkor is elnyomják,
ha ellenállnak. Ha ráadásul kiskorúak is, még rosszabb a helyzetük („Miért fél
ennyire a társadalom egy 15 éves lánytól?” – teszi fel lényeglátóan a kérdést a
rezonőr figura).
Az
alkotónak legpontosabban a Havannai
éjszakában sikerül a megjelenő csoporton keresztül megragadnia egy egész
társadalom rettegő lelkét. A film másfél órája alatt szinte egyszer sem
mozdulunk ki a helyszínül szolgáló tetőteraszról, így hőseinket közegükből,
környezetükből, a teljes társadalomból kiragadva ismerjük meg.
Beszélgetéseikből mégis kibontakozik a sajátjukon kívül egész Kuba múltja is,
és tűpontosan jelenik meg az a politikai és történelmi helyzet, ami miatt a
baráti társaság minden tagja elvesztett vagy feladott valamit, ami miatt nem
tudnak felhőtlenül örülni egymásnak, és ami miatt a vidám nosztalgiázásba
folyamatosan betör a kegyetlen realitás (akár egy áramszünet formájában, akár a
pénztelenségre vagy az egyetlen menekülést jelentő emigrációra tett utalásokkal).
A Havanna, szeretlek! rövid távú
derűje után itt Kuba kevésbé napfényes oldala mutatkozik be, átvitt értelemben
és szó szerint egyaránt (a film egyetlen éjszaka leforgása alatt játszódik).
Legutóbbi
munkájával Cantet visszatért a kezdetekhez: a Workshop a debütáló alkotáshoz hasonlóan ismét azt tárgyalja, hogy
egy ember szembefordul egy csoporttal. Az ezredfordulós félelem éveitől azonban
mára eljutottunk odáig, hogy az elidegenedés már sokkal hamarabb utoléri az
egyént. Az írószeminárium csoportját bomlasztó Antoine még csak húszéves, de
máris azt érzi, amit Antonioni vergődő középkorú hősei. Nincsenek olyan erős
gyökerei, mint sokadik generációs bevándorló társainak, muzulmán ismerőseitől
eltérően a valláshoz sem fordulhat – egyszerűen nem tudja meghatározni magát a
terrortámadások, a kultúrák keveredésére szélsőjobbos választ kínáló csoportok
és a politikailag hiperkorrekt liberális értelmiség gyűrűjében. A Workshopban megjelenő közösség a
legheterogénebb a rendező műveiben ábrázolt összes társaság közül, de
napjainkban a jelek szerint még ez sem elég ahhoz, hogy mindenki megtalálja
magát valahol.
Stílusváltások
Amilyen
egytémás rendező Cantet, olyan sokféleképpen tudja elmondani gondolatait a
kisközösségen belül felbukkanó nagy társadalmi jelenségekről. Az egyértelműen
pályája csúcsát jelentő Az osztály
miatt sokan dokumentum-játékfilmesként tekintenek rá, ám ebből a kategóriából
minden második alkotása kilóg. Az Időn
kívül kisrealista érzékenysége után a rendező már az Emberi erőforrásokban elkezdett kísérletezni a dokumentarista
stílussal, amit az Asszonyok paradicsomában
is folytatott. A nagyon természetes színészi játék, a közelik és a vizuális
művészi megoldások hiánya gondoskodik róla, hogy a mű minél jobban hasonlítson
a valósághoz, sőt utóbbi alkotásban konkrét „beszélő fejes” betéteket is találunk.
Az osztályban Cantet sokat finomított stílusán. A jellemzés eszközeként itt
már beveti a közeliket, sőt szuperközeliket is, a természetes színészi játék
mellett pedig a kamera jelenléte is természetes: keresetlen, keresgélő
gépmozgások segítségével kerülünk közel az iskolásokhoz, akiket az alkotónak
van türelme egész hosszan, akár 10-15 percig tartó jelenetek során bemutatni. Ezzel
párhuzamosan a művész szakít az addigi szenvtelen megfigyelő pozícióval, és a
dokumentarista hitelesség dacára szép számmal kapunk megható, felemelő,
szívbemarkoló, sőt érzelmileg túlfűtött jeleneteket is. Az osztályban Cantet sikeresen ötvözte a dokumentum-játékfilmes
pontosságot az érzékenységgel és a líraisággal (kifejezetten költői a film záró
képsora, amikor az üres osztálytermet mutatják, a háttérből pedig behallatszik
a vakációra távozott tanulók felszabadult zsivaja).
Az osztállyal a rendező visszatért az Asszonyok
paradicsomában alkalmazott epizodikussághoz is. Habár mindkét filmnek van
valamilyen időbeli kerete (előbbinek egyetlen tanév, utóbbinak egy nyár), és a játékidő
végén történt fordulatok valamennyi cselekményt is adnak mindkettőnek, egyiknek
sincs szigorú értelemben vett lineáris sztorija: ehelyett olyan jeleneteket
látunk, amelyekben nagyjából mindig ugyanaz történik, így vissza-visszatérő
epizódokként értékelhetők. Legújabb filmjeiben viszont az alkotó elhagyta a
dokumentarizmust, és mind a Foxfire-rel,
mind a Havannai éjszakával a lehető
legközelebb került a fősodorbeli történetmeséléshez – olyan szokványos
hatáskeltő megoldásokkal, mint a belső monológ, a késleltetés vagy a sokkal
teátrálisabb színészi játék. A legfrissebb Workshopban
ezzel szemben, a dokumentarizmust megint csak megkerülve, Cantet a pálya legelejére
tért vissza, és nemcsak tematikailag, de eszközhasználatát tekintve is első
filmjét ismétli. Ahogy az Időn kívül,
úgy alapvetően a Workshop is realista
mű, de nagy teret kap benne a kihagyás, az elhallgatás és a rejtély. A hősöket
itt is gyakran mutatják elveszve a természet elemei közt: elsősorban a
tengerben és a part menti sziklákon. A filmvégi bolyongás a tengerparton,
totálban mutatva pedig egyenesen a modernista filmművészet legjobb pillanatait
idézi.
A
korábbi dokumentum-játékfilmekkel összehasonlítva az utolsó három alkotást
mintha nem is Cantet rendezte volna. Hogy a jövőben vajon ezen az úton megy
tovább, esetleg visszatér az egykor kézjegyét jelentő dokumentarizmushoz,
lehetetlen megtippelni. Abban viszont biztosak lehetünk, hogy bármilyen
formában és módon is, de ismét a közösségről fog beszélni.
WORKSHOP
(L’atelier) – francia, 2017. Rendezte: Laurent Cantet. Írta: Laurent Cantet és
Robert Campillo. Kép: Pierre Milon. Zene: Edouard Pons. Szereplők: Marina Fois
(Olivia), Matthieu Lucci (Antoine), Florian Beaujean (Etienne), Mamadou Doumbia
(Bouba), Mélissa Guilbert (Lola). Gyártó: Archipel 35. Forgalmazó: Cinenuovo. Feliratos. 113 perc.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2018/03 20-23. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13568 |