Kránicz Bence
Babadook
– ausztrál, 2014. Rendezte és írta: Jennifer Kent. Kép: Radoslaw Ladczuk. Zene:
Jed Kurzel. Szereplők: Essie Davis (Amelia), Noah Wiseman (Samuel), Daniel
Henshall (Robbie), Hayley McElhinney (Claire). Gyártó: Causeway Films.
Forgalmazó: Pannónia Entertainment. Feliratos.
94 perc.
„Néha
úgy odaverném a fejed a téglafalhoz, amíg ki nem loccsan az a kibaszott agyad.”
Normális esetben ezt a mondatot legfeljebb az egyik
frusztrált elítélt mondaná a másiknak egy börtönudvaron, nem pedig egy anya a
kisgyerekének. Az utóbbi évek ünnepelt ausztrál horrorfilmjében azonban
nincsenek normális esetek, csak súlyosan terhelt kapcsolatok. Jennifer Kent
első rendezése mégis attól jó, hogy a mumus nem minden elemében a valóságról
leváló, az éjfekete fantasztikum birodalmából riogató lény. Nagyon is evilági
fájdalmak hívták őt a házba.
A
magyar mozikba röpke hároméves késéssel érkező Babadook a szülő-gyerek viszony sötét oldalát megvilágító
pszichológiai horrorok új ékköve. Egyedivé az teszi, hogy nem a születendő
gyerek okozta páni félelemre vagy alattomos szorongásra játszik rá, mint a Rosemary gyermeke vagy a Larry
Cohen-féle It’s Alive, és nem is a
gyerekben lakozó gonoszt hozza felszínre, mint az Ómen típusú filmek. Sokkal inkább a köznapi anya-gyerek kapcsolatba
kódolt feszültségeket nagyítja fel, középpontjában egy olyan csonka családdal,
ahol az apát a szülőszoba felé tartva érte halálos autóbaleset. A címszereplő
rém, amely küllemében leginkább egy Tim Burton által rajzolt Dr.
Seuss-meseillusztrációt idéz, valójában akkor kopogtat, amikor az anya
szeretetkészségét pillanatokra legyőzi a fojtogató érzés, hogy gyereke helyett
inkább a férjét akarná visszakapni. Kent kevés szereplővel, klausztrofób
terekkel, visszafogott rémületkeltéssel ás le ennek a lélektani folyamatnak a
mélyére.
A Babadook gyógyító hatású, de nem együgyű
film. A szörny legyőzhető, ám teljesen nem lehet tőle megszabadulni. Elpaterolhatjuk
a pincébe, ahová naponta viszünk neki egy nagy tál rothadó kukacot. Időnként
hallani fogjuk a kopogását, amíg a gyerek fel nem nő, és valószínűleg azután
is.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2018/02 60-60. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13564 |