Baski Sándor
The
Commuter – amerikai, 2018. Rendezte: Jaume Collet-Serra. Írta: Bryon Willinger,
Ryan Engle. Kép: Paul Cameron. Zene: Roque Banos. Szereplők: Liam Neeson
(Michael), Vera Farmiga (Joanna), Patrick Wilson (Murphy), Jonathan Banks
(Walt), Elizabeth McGovern (Karen). Gyártó: Ombra Films / The Picture Company.
Forgalmazó: Big Bang Media. Feliratos.
104 perc.
Liam
Neeson 56 évesen képezte át magát akcióhőssé, hogy a Takenben és folytatásaiban korát meghazudtoló kíméletlenséggel
számoljon le a családját fenyegető nemzetközi bűnbandákkal. Karrier-reneszánszából
születtek maradandó (Fehér pokol) és
említésre kevéssé érdemes (Non stop,
Éjszakai hajsza) mozgóképek is, amelyekben Neeson humortalan és túlkoros
terminátora egyre közelebb került az önparódiához, a mélypontot jelző Elrabolva 3.-ban pedig már a vágásokkal
sem lehetett elleplezni, hogy a színész fizikailag sem képes többé végigrohanni
és verekedni egy filmet.
A
Neesonnel negyedik alkalommal együtt dolgozó katalán Jaume Collet-Serra,
illetve a forgatókönyvírók a Nincs
kiszállásban már próbálnak reagálni arra, hogy a főszereplő túl van a
csúcson és a nyugdíjkorhatáron. Az ingázásba belefásult, biztosítási ügynökként
dolgozó Michael valóban nem hőstípus, fellépésében nincs semmi fenyegető, a
családjának és az ügyfeleinek él, amíg főnöke leépítésre hivatkozva ki nem
rúgja. Később, amikor a hazafelé tartó vonaton akcióba kellene lendülnie, hogy
mentse a saját és az utasok bőrét, habozik és gyötrődik, a közelharcokban pedig
néha többet kap, mint amennyit ad.
A
nyomokban még rendszerkritikát is tartalmazó, drámaibb hangvételű felütés után
a Nincs kiszállásból lehetne akár
Neeson Gran Torinója is, de szép
lassan visszaszivárognak a klisék a történetbe. A jelzáloghiteleket nyögő
kisemberről kiderül, hogy korábban rendőr volt, rejtélyes megbízói pedig őt is
a családja elrablásával próbálják motiválni. Az ökle helyett első körben az
agyát kell használnia, hogy az idő szorításában, botcsinálta Poirot-ként
megtalálja az utasok közt a kakukktojást, de a történet végül az izgalmas
hitchcocki kriminarratíva vágányáról visszavált a kiszámítható B-filmes
akcióvonalra, amelyről, úgy tűnik, egyelőre még Neeson számára sincs kiszállás.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2018/02 60-60. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13563 |