Kovács Patrik
The
Greatest Showman – amerikai, 2017. Rendezte: Michael Gracey. Írta: Jenny Bicks
és Bill Condon. Kép: Seamus McGarvey. Zene: John Debney és Joseph Trapanese.
Szereplők: Hugh Jackman (Barnum), Michelle Williams (Charity), Zac Efron
(Carlyle), Zendaya (Anne), Rebecca Ferguson (Jenny). Gyártó: Twentieth Century
Fox. Forgalmazó: Fórum Hungary. Szinkronizált.
100 perc.
Michael
Gracey elsőfilmjét Phineas T. Barnum, a legendás cirkuszalapító látványos
életműve ihlette: A legnagyobb showman
víg kedélyű musical a Hugh Jackman által alakított, ragyogó üzleti érzékkel
megáldott porondmesterről. A koncepció roppant izgalmas, hiszen azáltal, hogy a
film a messzi 19. századba repít – amikor még gyerekcipőben járt a
szórakoztatóipar –, bújtatottan bár, de a mai showbusinessről is érvényes
megállapításokat tehetne. Mindez mégsem valósul meg maradéktalanul, mivel A legnagyobb showman túl sokat vállal. A
forgatókönyvírók egyszerre kívánnak regélni arról, hogy a feltörekvő főhőst
miként korrumpálja a könnyen jött siker, milyen próbatételek elé állítják a
cirkusz számkivetett tagjait a társadalmi előítéletek, de még obligát szerelmi
háromszög-helyzettel is terhelik a szüzsét. A mozi szinte összeroppan a merész
ambíciók súlya alatt, ráadásul az írók szeszélyesen csaponganak a
cselekményszálak között.
A
felvonultatott témák közül egyedül a torzszülöttek drámája kecsegtetne valódi
potenciállal, ám a freakshow színes
résztvevői nem lépnek elő kulcsszereplőkké: karaktereik funkciója sajnos
kimerül a – szinte már kötelező – politikailag korrekt üzenet tolmácsolásában.
Barnum személyiségének amortizálódása, illetve az ifjú drámaíró és a fekete
artistalány tiltott románca közhelyesen elbeszélt és vontatott, az amerikai
sikermítoszt tömjénezve ünneplő happy end pedig giccsbe fordítja a filmet.
Jackman azonban hatalmas svunggal játssza a főhőst és remekül kamatoztatja
énektudását, a látványvilág delejező, sőt a műfaj szerelmeseit némely dalbetét
is szíven találhatja. A formabontó Kaliforniai
álom után azonban bágyasztó ez a közegábrázolásában és ideológiájában is
klasszicizáló musical. Gracey effektmesterként már szerzett néhány kreditet, de
rendezői reputációját valószínűleg nem A
legnagyobb showman alapozza majd meg.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2018/02 57-58. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13558 |