Kolozsi László
A Műcsarnok Tarkovszkij kiállításának tere szakrális tér.
A
személyes élmény a Tarkovszkijról megemlékezők, filmjeiről értekezők számára
igen fontos: a kiállításhoz kapcsolódó vékonyka, nagyalakú füzetben nem tudós tanulmány
olvasható, hanem Kamarás István író, szociológus saját Tarkovszkij filmekkel
kapcsolatos emlékeit meséli el. Tarkovszkij a transzcendens élményre
hajlamosabbakat könnyebben szólítja meg, varázsolja el. Akiket megérint, a
varázslat alól nem akarják magukat kivonni, amikor a rendezőről vagy filmjeiről
írnak, egyenesen alkalomnak tekintik a Tarkovszkij-filmek elemzését, hogy saját
transzcendens, a valóságon túlmutató élményeikről megemlékezzenek. Vagyis
Tarkovszkij nem csupán az egyik legfontosabb szerzője azoknak, akik Isten létét
nem utasítják el, hanem az ő filmjeiről folytatott diskurzus egyfajta
hitvallássá is válik számukra. Ez az oka annak, úgy vélem, hogy Tarkovszkijról,
mint rendezőről, mint filmes alkotóról, a Tarkovszkij beállításokról, a
képalkotásáról, nem folyik az utóbbi időben érdemi – a szakmai diskurzus
keretein belül maradó – vita. A Tarkovszkij-film egyfajta szakrális tárggyá vált,
akárcsak egy ikon. Azért is érzem helyénvalónak ezt a hasonlatot, mert magának
Tarkovszkijnak is az ikonfestészet (ami nem ábrázolja, hanem közvetlenül
megjeleníti a szentséget) a kiindulópontja.
Mindezt
elöljáróban azért is említem, mert úgy érzem, magyarázatra szorul, hogy a
Műcsarnok kiállítótermébe belépve, a nézők áhítatos sutyorgását hallva, miért
támadt az az érzésem, hogy nem is csupán egy kiállítótérbe, hanem egy
szentélybe léptem be: holott ez ügyben, a szentéllyé válásban, ezek a kiállított
képek, merőben ártatlannak tűntek. A család belső barátjának tekinthető Lev
Gornung képei nem többek kedves, bensőséges helyzeteket ábrázoló családi
képeknél. Vannak köztük egészen megindítóak: például az, amint a kis
Tarkovszkij az apjával sakkozik. Vagy az, amelyiken egy függőágyban költő apja
ölében ül, és az apja felolvas neki; amelyiken az apja a tóban fürdeti. A
háborús kép: Arszenyij Tarkovszkij géppisztolyt szorít magához. Egy családi
kép, az anyával, a háttérben egy kopott Baudelaire portréval. A családi képekhez
párosított, a Tükör forgatásán
készült standfotók, hangulatképek – Vlagyimir Murasko kapta el a pillanatokat –
önmagukban nem igazán érdekesek, megkapóak. A családi képek a forgatáson
készült képek mellé helyezve, annak, aki nem látta a Tükör című filmet, azt gondolom, annyit jelentenek csak: lám, ez a
film erősen önéletrajzi lehet. A Tarkovszkij család nyaralójában felismerni a
forgatásra épített dácsát. A nyaralóhoz közeli táj hasonlít ahhoz, ahol a
filmet forgatták.
Ám,
ha erős emléke a kiállítás nézőjének ez a film, a Tükör – egy orosz néző a bemutató után a következőket kérdezte
Tarkovszkijtól: „Hogyan képes arra,
hogy ennyire finoman értelmezze az érzelmek az élet minden zűrzavarát,
bonyolultságát és nagyszerűségét?” – ez a kérdés valóban jól megfogja a film
lényegét –, akkor hajlamos ezt a kiállítást úgy nézni, mint egy beavatási
szertartást. Mint beavatást a Tükörnek,
ennek a nehezen megnyíló, az emlékezet sajátosságait és az álom rendszerét is
illusztráló nagy alkotásnak a megértésébe: közelebb hozza a filmet, nem csak az
alkotókhoz, nem csak Tarkovszkij családjához, az anyához – temetése napján,
1979. október 5-én azt írta róla Tarkovszkij, senki sem fog úgy szeretni, mint
ő –, hanem saját személyes emlékeinkhez is. Egyre erősebben az lesz az
érzésünk, minél több hasonlóságot látunk a családi és a filmjelenetek között,
hogy ennek a filmes vallomásnak, ennek a gyerekkorról szóló látomásnak, egy
paradoxonnal ragadható meg a lényege: minél közelebb visz a valósághoz, annál
világosabbá teszi, hogy a nem evilági valóság, a transzcendens, és az evilági,
a valóságos között, milyen könnyű is az átjárás. Akkor tudunk könnyedén
átjárni, valóságos és nem valóságos között, ha fel tudunk oldódni, teljesen,
akár egy ikonban, a gyerekkorban. És ha valamiképpen ennek a Tarkovszkij fia, Andrej
A. Tarkovszkij által szervezett, nem túl tágas kiállításnak a tere szentély,
akkor ezért az. Nem azért, mert magának a rendezőnek a transzcendens film
történetében előjogokat biztosítunk.
Műcsarnok 2017. november 8. – december 10.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2018/02 48-49. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13549 |