Gelencsér Gábor
Körhinta,
1955. Szereplők: Törőcsik Mari, Soós Imre, Szirtes Ádám. 90 perc.
Hannibál tanár úr, 1956. Szereplők: Szabó Ernő, Kiss Manyi, Greguss Zoltán. 88 perc.
Édes Anna,
1958. Szereplők: Törőcsik Mari, Mezey Mária, Fülöp Zsigmond. 84 perc.
Két félidő a pokolban, 1961. Szereplők: Sinkovits Imre, Garas Dezső, Márkus László. 120
perc.
Forgalmazó:
Magyar Nemzeti Filmalap – Filmarchívum Igazgatóság.
Fábri
Zoltán születésének centenáriumára méltó módon jelent meg filmjei gyűjteményes
kiadásának első doboza. A négy filmet, egy extra lemezt és kísérőfüzetet
tartalmazó kiadvány külső megjelenésében is szép, a füzet informatív, az extra
tartalom sokszínű (ráadásul minden angolul is elérhető, így a vállalkozás a
nemzetközi piacon is versenyképes), a legszebbek azonban a digitálisan
restaurált képpel és hanggal közreadott filmek. Nem túlzás azt állítani, hogy újranézésükkor
olyan érzésünk lehet, mintha a bemutatón ülnénk egy premiermoziban. Pedig igen
régi, hatvan év körüli művekről van szó. Hogy mit sem avultak, az a gondos
restaurálás mellett Fábrinak köszönhető: első, s talán legjelentősebb, de
biztosan legegységesebb stíluskorszakának legmaradandóbb filmjei kerültek a
válogatásba, a Körhinta, a Hannibál tanár úr, az Édes Anna és a Két félidő a pokolban. Az 1955 és 1961 közötti igen intenzív
pályaszakaszból így csak a rendezőre kevéssé jellemző vígjátéki kitérő, a Bolond április, valamint a korai
stílushoz kapcsolódó, ám az akkori filmek értékétől elmaradó Dúvad hiányzik a reprezentatív
összeállításból. A Két félidő…-t
követő Nappali sötétséggel pedig már
új korszak kezdődik a magyar film történetében és Fábri életművében egyaránt.
A
négy film közül az első három különös erővel képviseli Fábri művészetének
szerzői kézjegyét, az expresszionista stílust. A Két félidő… már visszafogottabb, s ezáltal modernebb
fogalmazásmódot mutat, noha ebben is erősek a fény-árnyék kontrasztok, sokszor
váratlanok a nézőpontok, dinamikusak a plánváltások. S ennek a filmnek annyiban
is sajátos a helyzete, hogy nem irodalmi mű nyomán készült – egyetlenként Fábri
jelentősnek tekinthető munkáinak sorában. Az viszont mind a négy filmet – és az
életmű valamennyi darabját – összekapcsolja, hogy bennük a rendező
alaptémájáról, a hatalomnak, a történelemnek kiszolgáltatott kisember
drámájáról mesél. Megtekintésükkor mégsem az egyébként fontos – és máig
aktuális – jelentésre figyelünk elsősorban, hanem különös módon az ismerős
képekre, amelyek miatt felejthetetlenek ezek a filmek: a körhinta és a lakodalmi
tánc szédületére, az amfiteátrumi nyomasztó magányra, Anna lázálmára, a sivár
focipályára. Egy rendezői életműben a gondolatiság mellett legalább annyira
fontos – ha nem fontosabb – bizonyos képek, beállítások, jelenetek
emlékezetünkbe égett nyoma, akár jelentésük, kontextusuk nélkül, mintegy
emblémájaként az alkotói látásmódnak. S ilyenekből e négy filmben jónéhány akad.
Mindezek most újra megerősödhetnek bennünk – a filmek első nézőiben pedig,
mert hogy a kiadványnak köszönhetően remélhetőleg számosan akadnak ilyenek is,
felejthetetlen emlék(kép)ként születhetnek újjá.
Külön
bekezdést igényel az extralemez gazdag tartalma. A próbafelvételek nemcsak „filológiai”
érdekességet nyújtanak, hanem felhívják a figyelmet a színészi tehetségen túl a
rendező szereposztói éleslátására is. A két korabeli híradó lakonikusan, ám
annál sokat mondóbban írja le a filmek készítési körülményeit: 1955 újra az
ötvenes évek elejét idéző bornírt politikai hangulatát, illetve az 1956-os
forradalom előhangját. Az újonnan forgatott anyagok riportalanyai pedig a
restaurálás műhelytitkai mellett a mozi iránti szeretetükről és tiszteletükről
is vallanak. Legalább annyira jó nézni és hallgatni őket, mint a régi magyar
filmeket.
Extrák:
Körhinta próbafelvételek, Békekölcsön
(Magyar Filmhíradó, 1955/39/6), Hannibál tanár úr próbafelvételek, Hannibál tanár úr előzetes, Rajk László
és társai temetése (Magyar Filmhíradó,
1956/41/9), Édes Anna
próbafelvételek, A Filmarchívum és a Filmlabor kulisszái mögött (Körhinta restaurálás), „Repülünk, Mari!” – Szabó István Fábri
Zoltánról, Hősök voltak – Csukás
Sándor operatőr Fábri Zoltánról és Szécsényi Ferencről, A szabadság léggömbjei (kísérőfüzet, összeállította: Fazekas Eszter).
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2018/01 61-61. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13509 |