Hirsch Tibor
Rosszkedvünk jövőképei és a rosszalkodó tudomány.
A sztártörténész, Yuval
Noah Harari szerint, az emberiség mindig is képzetes valóságok között élt,
fejlődött, és erre akár büszke is lehet. A jövő éppen csak annyiban más, hogy
ezt a virtuális világot holnap vagy holnapután már okos gépek, algoritmusok
konstruálják ártatlan és haszontalan tömegek számára, miközben az okos gépek
mögött ott lesz – most már tényleg ott lehet – a kicsit kevésbé okos, de magát
mégiscsak okosnak gondoló elit, a maga küldetéstudatával, vagy anélkül. Falanszter
és Virtualitás tehát jegyben járnak. És a Falanszter közel van, filmes
jövőképei kiváltképp.
*
Kezdetben volt az igazi
sci-fi, elején diszkrét évszámjelzéssel, pontosan datálva a megjósolt jövőt.
Festhetett boldog vagy boldogtalan társadalmat, lehetett utópia és disztópia. Aztán
egy időre elment a kedve az emberiségnek (következésképpen Hollywoodnak is) a jövőbelátástól.
Már ami az igazi, kikövetkeztethető futurumot illeti. A klasszikus tudományos
fantasztikum sikerműfajai helyét negyedszázadra átvette a techno-adventure,
öntudatosan maszatolva teret és időt: már rögtön a korszaknyitó opuszban úgy
bolondozva, hogy a csillagrombolók messzi-messzi galaxisban, de réges-régi
múltban száguldoznak – ami persze lehetne jövő is, jelen is – vízkereszt, vagy
amit akartok.
Aztán ennek is vége
lett.
Nem a
tudományos-fantasztikus kalandfilm műfaji diadalútjának, az tart azóta is. De a
régifajta, jövőképben utazó fantasztikus mozi mégiscsak visszatért, és
világsikereket halmoz – utópiaként is, disztópiaként is. Évszám talán nincs a
főcím után, de attól még a filmcsináló igazi jövőt akar mutatni, közelit és
kigondolhatót, harminc és háromszáz év között. És ilyenkor technikai tanácsadó,
CGI-guru – és persze rendező – megint büszke rá, hogy képes kitalálni a harminctól
és háromszáz évig esedékes tudományos-technikai csodákat, jót és rosszat
egyaránt.
Ennek viszont mostanra
új szabályai lettek. Ha utópia – akkor a szép jövő kemény anyagba (vezérlőpultba
és hajtóműbe) költözik. Ha disztópia – akkor a csúf jövő belekódolódik a puha
emberi húsba (programozott idegekbe, meghekkelt génekbe).
Részletesebben: ha az elképzelt
csodával űrutazni, energiát termelni lehet, ha hófehér védőpanelek, napra
irányított szilícium vitorlák, és főleg ha sok-sok drágakőként csillogó ledfény
mögé búvik, akkor az első képsoroktól tudhatjuk, hogy többé-kevésbé optimista jövőképbe kirándulunk. Ilyenkor
a 3D-szélesvászonról lesugárzik a következő évtizedek, évszázadok okos ketyeréit
kikövetkeztető, és róluk valósághű modellt, hihető kulisszát gyártani képes
filmesek büszkesége. És ha a büszkeség megvan, akkor általában a cselekmény
szerint is jó dolgok várnak ránk az említett harminc és háromszáz év közötti
idősávban. Több is ez, mint büszkeség: már-már gyermeki dicsekvő kedv, melyet
először Stanley Kubrick 2001 Űrodüsszeiájában
értek tetten a kritikusok lassan ötven esztendeje, és most, tényleg néhány
évtizednyi szünet után, ez a bocsánatos dicsekvő kedv újra képes teltházat
csinálni a multiplexek nagytermeiben csak ezzel, mármint a közeljövőt előrelátó
technokrata hitelesség által. Nem csak ettől, de ettől is lett sikeres alig
néhány évvel ezelőtt Cuarón Gravitációja,
Ridley Scott Mentőexpedíciója. Ez
tehát a kortárs tudományos fantasztikus filmek egyik útja, ha tetszik gyengéje,
amikor a tudományt elegánsan cselekményébe emeli: a jókedvű, a dicsekvős. És ez
az út van fenntartva a hideg vasnak és a led-gomboknak.
*
Ami a disztópiát illeti,
annak divatja is visszatért. A rossz jövőképhez valaha ugyancsak a gépek
látványa tartozott, természetesen „rossz gépeké”. Gonosz erők persze ma is hódíthatják
a kozmoszt csilivili járművekkel, vezetheti az emberiséget kárhozatba egy-egy
beteglelkű szuperszámítógép. Mégis, egy mai negatív utópia alapvetően más.
Látványként is. Más benne a főtrend, ahogy a szorongásnak és technikának
egyesülnie illik, ahogy vizuálisan meg kell mutatnia magát. Merthogy az ilyen
filmekben ma leginkább két tudományos diszciplínának kell találkoznia. Az egyik
ezek közül társadalom- és politikatudományi: ez volna egy beteg, és
összességében a gazdasági szűkösség állapotában agonizáló világ vezetéstechnikája,
ordítóan igazságtalan logisztikája. Ehhez jöhet még a cselekménybe épített
jóslat az alkalmazott kommunikációtudomány dicstelen jövőjéről is: a
rabszolga-milliókat különösen rafinált és elképzelhetetlenül romlott média
manipulálja, tartja ideig-óráig féken.
Aztán ezek így együtt – logisztika
és média – találkoznak a szokásos igazi sci-fi komponenssel, a
természettudománnyal. Csakhogy nem azzal, ami a Testet kijuttatja a Kozmoszba,
az marad az utópiáknak, sokkal inkább azzal, ami belepiszkál a Testbe.
Vagyis az újabb, de mégis
legalább másfél évtizede érvényes trend szerint a disztópikus jövőről szóló
mesékben a gonosz falanszter-logisztika és a még gonoszabb biológia, kémia és a
vele egylényegű „virtuális élet szakmérnökség” volnának az erős szövetségesek.
Az Éhezők viadala (2012-től) trilógiában
nem azok a gadgetek hitetik el a nézővel, hogy a filmesek tényleg megálmodták a
világ évszázadok múlva esedékes technikai kulisszáit, melyek kézzelfogható
anyagból vannak. Azokban nincs semmi új, és főleg, nincs olyan, amit egy új
típusú horrorvilág friss védjegyeként fogadna el a néző. A Capitolium lebegve
lövöldöző monstrumaihoz hasonlót minden fiúóvodás rajzol, úgy fél évszázada. Ami
viszont ezekben a filmekben tényleg új: a viadalok szörnyűséges küzdőtere, ami
virtuális is, meg nem is, mesterséges is meg természetes is. Ott vannak benne a
mű és valódi fenevadak, mondjuk a szintetikus, de azért biológiai elvárások
szerint gyilkoló darázsfaj, ott a genetikailag programozott gyógyulás és halál,
ott a személyiség lelki-szellemi oda-vissza kódolása.
Ez, így együtt, már
igen, az ilyesmi a mai moziközönség szorongásaiban már szépen passzol a baljós
jövőhöz. Ugyanis ma már pontosan így képzeljük el a világkörzetek fölött
uralkodó disztópikus szuperdiktatúrát. Hogy tudniillik, annak legfontosabb
fenyítő-fenyegető eszközei a valóság és majdnem-valóság közti beteg átmenetet
produkáló trükkök, csapdák, halálos megtévesztések. Ez megy, legalább a Mátrix óta, vagyis immár majd húsz
esztendeje.
És az ilyen világokban a
fémketyerék harcánál tényleg fontosabb a biologikum vagy legalább a képzet és
ellenképzet, melyet a testre ható szerek idézhetnek elő, a kék és piros
pirulák, de újabban ennél is látványosabb és fájdalmasabb eszközök, melyekkel
be lehet avatkozni a Test – az emberi test – dolgaiba.
*
A Test körüli matatás: látványban, és dramaturgiában tehát erről
ismerszik meg a kortárs disztópia jövőképe. Ami pedig testen belüli, az alapesetben
olcsóbb a testen kívülinél. Konkrétan: a génsebészi látvány a mérnökinél,
vagyis a rossz hírt hozó sci-fi jövőképe olcsóbb a jó jövőt jósoló mozgóképnél.
Az alkar bőrére varázsolni egy számot, még ha világít is, még ha látványosan pörögnek
is rajta a nullák – maszkköltség és komputertrükk-ár szempontjából nyilván
sehol sincs az emlegetett optimista űrszerkezetekhez képest. A nem túl sikeres Lopott idő (2011) puritán látványvilágában
vagyunk. A bőrön fényeskedő számsor azt jelzi, mennyi ideje van hátra a
szűkösségben élő globál-falanszter polgárának. A szegényeknek talán csak napok,
órák, percek, a gazdagoknak akár évszázadok. És az időt, vagyis az életet
adni-venni, munkával megkeresni, elrabolni, sőt a film meséje szerint elnyerni,
visszanyerni lehet. Ehhez jön még a plusz információ, hogy bár az életidő
eloszlása a világban ordítóan igazságtalan, cserébe mindenki fiatalnak látszik:
az évekig élő szegény, és az évszázadokig élő gazdag egyaránt. Ilyen az igazi
nulla költségvonzatú biológiai film-gadget: egy láthatatlan izé, amiről csak el
kell hinnünk, hogy mindenkiben ott ketyeg, egyszerre genetikus pokolgép és szuperkozmetikum,
születéskor valahogy beépítik, hogy vigyáz a bőr örökös hamvasságára, de közben
menedzseli a belékódolt halált. Látunk például rögtön a nyitójelenetben egy
anyát, aki fiatalabbnak látszik a fiánál. Ennyi a jelzés, és mégis hat
rendesen: a biológiai alapú scifi-tudomány akkor is tud hátborzongató lenni, ha
nem mutatják meg, hogyan is működik, de van kép a következményekről. Ennél, a
másik oldalon, még egy hiteles szkafander-sisak is drágább.
*
És mire is használatos minden
esetben a rossz jövőt építő politikai rendszerek számára a sci-fi biologikum? Őrizni
a status quo-t. Ahol a jövendő világban szűkösség van, oda kell a történetek
szerint a falanszter és központ, a Körzetek és Capitolium. Ahol „retteg a
szegénytől a gazdag s a gazdagtól fél a szegény”, ott szó szerinti és
szimbolikus sündisznóállásokba vonulnak a kiváltságosok. Hol kitámadnak
portyázni, megfélemlíteni, büntetőexpedíciózni, hol visszavonulnak rettegni. Nem
csupán falakat, kerítést, védőkupolát emelnek (Sziget, 2005; Beavatott-sorozat,
2014), terrorkülönítményt működtetnek (Éhezők
viadala, 2012), védett bolygóra költöznek (Elysium, 2013), hanem, hogy a fortélyos félelem tényleg igazgatni
tudja a rendszert, ahhoz kellennek nekik a jövő test-tudományainak mindenféle
leleményei.
Új trendről lehet szó, de nem akármilyen
előképekkel. A gonosz tudós valamit kotyvaszt, a politikus megrendeli,
kipróbálja csakis a nagybetűs Rend érdekében. Ősi disztópia-képlet, melynek
fejlődési útja a mostani boomig csupa klasszikus filmmel van kikövezve Fritz
Lang Metropolisától (1927) mondjuk a Mechanikus narancsig (1971). Ez utóbbi különösen érdekes,
belegondolva, hogy ugyanaz a Stanley Kubrick szinte egy időben álmodik filmre Űrodüsszeiát és Narancsot, a testen kívüli technikával dicsekvős, és a testen belül
matató tudománnyal rémisztgetős sci-fik egy-egy etalonját. Az egyikben a
kiszámíthatóan szabályos gránittömb emel minket mindig magasabb emberi dicsőségre,
tiszta ideák nevében, a másikban kiszámíthatatlan hatású büntetőszérum ránt le
emberalatti nyomorúságába – nem, dehogyis ideák, hanem a színtiszta falanszter-pragmatizmus
nevében. Végül is lehet látványos ez is, az is: az egyikben maga a tudományos
objektum, a másikban csak a következménye: Hideg fém és kő emitt, forró bűn és
kín amott.
*
Vissza a közelmúlthoz:
az elmúlt másfél évtized filmmesékbe álmodott piruláinak, szérumainak, jövő
számára kigondolt bőralatti matatásainak leginkább az a dramaturgiai feladata,
hogy segítsenek hamis valóságot teremteni, vagy ha már megvan, eligazodni
benne. A falak, melyek elválasztják a disztópiák elitjét és pórnépét akár
vegyesen épülhetnek fal-illúzókból és fogható fém-kő-üveg szerkezetekből. A Capitoliumot,
az Elysiumot – az egyszerre valóságos és nem valóságos fizikai távolság, a még valóságosabb
védművek, és a virtuális csapdák védik, a legeslegvalóságosabb halálveszéllyel.
A Szigetben ez ugyanilyen határoló
technikával, éppen csak fordítva működik. Mutánsokat tenyésztenek, a
kiváltságos megrendelők (megint az elit!) leendő szervdonoraiként, és minden
csatornán, minden eszközzel – fogható-tárgyi, pszichológiai, virtuális
médiatechnikai trükkökkel – építik föl számukra rövid életük hamis narratíváját:
hogy ők globális katasztrófa-túlélők volnának, már-már a szerencsés
kiválasztottak, akik hamarosan még jobb és szebb helyre kerülhetnek. Eközben
persze vár rájuk a steril embervágóhíd, az ilyen jövőbeli rémmesékbe jól
passzoló biológiai-genetikai sci-fi gadget.
Vagyis már 2005-ben
sikerfilmet eredményez az új jövőmesék cselekményépítő szentháromsága: Test, Falanszter,
Illúzió. A Testbe kell nyúlni a páriák büntetéséhez és hasznosításhoz, Falanszter
kell az élet forrásainak szűkössége okán, az Illúzió pedig, vagyis a hihető
hazugság – származhat VR-tecnikából, vagy jöhet bőr alá fecskendezve, mindegy:
amíg hat, az elit biztonságban van. A Neil
Burger és Robert Schwentke rendezte Beavatott-filmek
frissebb filmadaptációk frissebb sikerkönyv alapján, de a képlet ugyanaz: van a
bezárt világ, kettős, ellentétes szándékkal épített fallal körülvéve: a
kintiektől véd a belső, pórias beton építmény, a becsapott bentiek hamis
illúziója szerint, vagyis fölöslegesen. Viszont a bentieket szigeteli el a
láthatatlan-misztikus védmű, valóságos igény szerint, itt is egy kinti elit
védelmében. És a nagy egész megint a három tényező gonosz harmóniája által
működik olajozottan, legalább ideig-óráig. Először: Chicagóban, mint hatalmas
kísérleti telepen, falanszterrend működik, aminek fenntartásához több ponton is
kell a második komponens, a scifi-biológia. És hogy mindezt az itteni bentlakók,
akárcsak a Sziget donor-áldozatai, éppen
fordítva lássák, vagyis a börtönt majdnem-szabadságnak, a rabszolgaságot
önkéntességnek – ehhez kell a harmadik eszköz, a hazugsággyár. Hagyományos
agymosó rituálékkal, testen kívüli illúziókkal, és testen belüli
tudatmódosítással – mikor melyikkel. A különbség csak annyi, hogy itt az
elnyomottak és becsapottak belső világán belül, messze az elit manipulációs
boszorkánykonyháitól, az önkéntes kísérleti alanyok körében is működik egy
saját boszorkánykonyha, itt piszkálják ki az új rabszolganövendékek agyából,
hogy inkább okosak vagy inkább empatikusak, inkább józanok vagy inkább agresszívek,
hogy a hűségesek vagy bátrak értelmetlenül eszkábált kasztjaiba passzolnak-e
inkább? És persze a testbe kell nyúlni ahhoz is, konkrétan gonosz bio-hipnózissal
babrálni a legharciasabb csoport tudatában, ha az embertelen rendbe valaki még
embertelenebb rendetlenséget vinne, azaz megpuccsolná a kasztok hamis
harmóniáját.
Szerek – bőr alá, vagy
intravénásan, kés és lézer a műtőasztalnál, esetleg láthatatlan hullámok,
baljós zúgással tehetetlen agyakra irányozva – ez is régi nóta: a poszt-apokaliptikus
sci-fiben a múlt technikai roncsai – például a Beavatott-filmekben Chicago kiégett felhőkarcolói – sokkal
látványosabbak, mint a jövő emberi bőr alatt érvényesülő a technikája, pedig
hát, ezekben filmekben mégiscsak ez a nanotechnológia kínálja az igazi fordulatokat.
*
Megérkeztünk a jelenbe.
Az újdonság a műfajváltás. A Kicsinyítés
(2017) bizarr sikervígjáték, melyben ott a két emlegetett komponens: matatás
odabent a testben, és a média manipulációja odakint a világban. Ugyanakkor talán
mégiscsak attól lehet vígjáték, hogy hiányzik a harmadik összetevő. Van ugyan
szűkösség, de a válasz rá nem a falanszter-logisztika. Vagy, ha valaki azzal
érvelne, hogy a zsugorítás, hiába illeszkedik a manapság trendi scifi-biológiai
ötletek közé, ab ovo vicces, mesefordulatként is, hát még CGI-látványként,
tehát úgysem passzolna rosszkedvű narratívákba, akkor erre a válasz visszavisz
ahhoz a bizonyos harmadik komponenshez, amit, ha nagyon keresünk, mégiscsak
megtalálunk. Hiszen a Kicsinyítés meséje azért megint csak a jövő fenyegető
szűkösségéről szól.
Egyeseket liliputivá
varázsolni, másokat nem, majd az aprónépet összeereszteni az óriásokkal: akár a
kasztok a Beavatottban, akár a
körzetek az Éhezők viadalában, csak az ottani élet-halál harcok
(vagyis a szociáldarwinista alap) itt be van csomagolva a gyepet nyíró suburb-szomszéd
szokásos amerikai műmosolyába.
Önkéntes
emberkicsinyítés – mégiscsak ugyanaz a falanszter-logisztika. Vagyis megvan a harmadik
összetevő – vígjátékra hangszerelve. Merthogy a filmbéli hirdetések, üzleti
bemutatók mögött ott a más filmekből ismert világfalanszter suttogó üzenete:
most még jöhetsz önként, de a készletek fogynak. Lesz majd rosszabb is, és ha majd
rosszabb lesz, annak lesz jobb, aki még időben a miniatürizált húsosfazék mellé
ügyeskedte magát. Vígjáték? Disztópia? A léc rezeg. Ahol a testben matatnak, és
közben tréfás tv-spotokban üzenik meg a hamarosan eljövendő hét szűk esztendőt,
ott a néző mosolya keserédes.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2018/01 08-11. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13496 |