Roboz Gábor
A kortárs görög film kulcsfigurája akkor sem köt kompromisszumokat, ha
nemzetközi piacra forgat.
YorgosLanthimos nem arról híres, hogy könnyen emészthető filmeket készít:
egyedülálló ötleteivel hamar megragadja a nézők fantáziáját, hogy aztán
alaposan próbára tegye a teherbírásukat. Napjaink egyetlen világszerte ismert
görög rendezője ráadásul karrierje első koprodukciós munkájánál is megőrizte
egyéni látásmódját, és bravúrosan elkerülte a csapdát, hogy europudingot
készítsen.
Családból ki, családba be
Lanthimos 2005-től kezdve forgatott egészestései láttán az még akár
eszünkbe is juthatna, hogy a rendezőnek a kilencvenes években kísérleti
színházas produkciókban is benne volt a keze, de reklámfilmes múltjáról
legfeljebb az árulkodik, hogy művészfilmes létére hollywoodi iparosokat
megszégyenítő high-conceptekben gondolkodik. Az athéni HellenicCinema and
TelevisionSchoolStavrakoson végzett alkotó saját bevallása szerint olyan
rendszerben szocializálódott, ahol nem épült fel életképes filmes
infrastrukúra, így a filmkészítés iránt elkötelezett emberként hosszú évekig
kénytelen volt bérmunkákon megtanulni a különböző szakmai fogásokat. Négy évvel
első, sajátnak tekintett egészestése előtt még egy közönségfilmen is dolgozott
társrendezői minőségben: az ország egyik legbefolyásosabb hírességének tartott
LakisLazopoulosszal készítette el a My Best Friendet (O kalyterosmoufilos, 2001) egy
felszarvazott férj odüsszeiájáról, a bárgyú vígjáték ugyanakkor nyilvánvalóan
nem több egy felkészülési folyamat utolsó állomásánál.
Az – IMDb szerint – évente átlagosan 20-30 egészestés produkciót kitermelő
görög filmkultúra külföldön elsősorban vígjátékairól ismert (már ahol tudnak
róla bármit is), az 1973-ban született rendező debütfilmje azonban még saját
későbbi munkáihoz viszonyítva is mentes a humortól. A rögtön nívós
fesztiválokon (Toronto, Berlin) vetített Kinetta(2005) minden
művészfilm-gyűlölő tökéletes céltáblája lehet: az egy elhagyatott tengerparti
szállodában és környékén játszódó produkció főszereplőiről szinte semmit sem tudunk
meg, a nagy mértékben elliptikus cselekményt néhány szóval is össze lehet
foglalni, párbeszédeket alig hallunk, és a minimalista, kézikamerás felvételek
sem kényeztetik el a nézőt. Akárcsak Lanthimos későbbi filmjei, ez is
fokozottan zárt világot épít fel, ahol semmilyen információt nem kapunk a
tágabb (földrajzi, társadalmi) környezetről vagy az időbeli vonatkozásról, és a
fő hangsúly egy különös rituáléra esik. A három főszereplő: egy civilruhás
rendőr, egy szobalány és egy fotós ugyanis az előbbi vezetésével azzal múlatja
az időt, hogy egy nők ellen irányuló helyi gyilkosságsorozat egyes eseteit
rekonstruálja és rögzíti kamerával, anélkül hogy bármelyikük motivációjára is
fény derülne. A Kinettazárkózott karakterei számára kizárólag ezek a
bizarr performanszok kínálják az önmagukból kilépés lehetőségét, és a
fullasztóan absztrakt film állítása szerint csakis erőszakos közbeavatkozással
lehet kiszakadni a szimuláció végtelennek tűnő köreiből.
Bár debütálása is megelőlegez ezt-azt későbbi munkásságából, Lanthimos
pályája a többség szemében valószínűleg a második filmjével indult. Talán nem
véletlen, hogy a Kutyafoggal (Kynodontas,
2009) kezdődött alkotói együttműködése a forgatókönyvíró EfthymisFilippou-val,
aki filmes tevékenysége mellett prózát és drámákat is jegyez (egyik kötetének
sokatmondó címe nagyjából így fordítható: „Valaki egy pohár tejjel a kezében
önmagáról beszél”), és lassan kezd olyan csomópont-szerepet betölteni a görög
filmkultúrában, mint Anders Thomas Jensen a dánban, miután már három szerzői
rendezővel (Lanthimos mellett BabisMakridisszel és AthinaRachelTsangarival) is
kialakított forgatókönyvírói kapcsolatot. Az Oscarra jelölt és Cannes-ban Un
CertainRegard-díjjal kitüntetett film újabb modellhelyzetet vázol fel, de még
szűkebbre veszi a fókuszt, a cselekmény ugyanis egy elszigetelve élő családot
mutat be, ahol a felnőtt gyerekek még életükben nem léphettek ki kertesházuk
kapuján, így a valóságról szerzett ismereteik teljes mértékben gondoskodó
szüleiktől származnak, akik egymásban már csak minimális örömöt lelnek. A „kiskutyák”
még annyi információt sem kapnak a külvilágról, mint a hasonló történetet
feldolgozó A mi falkánk (The
Wolfpack) 2015-ös dokumentumfilmjének hat gyereke – akik egy New York-i
lakásban felcseperedve híres filmek házi rekonstruálásával kaptak lehetőséget
az öneszmélésre –, ők egészen a nyelvi-fogalmi szintig ki vannak szolgáltatva
szüleik döntéseinek, így jelenthet az ő szótárukban a zombi kis sárga virágot.
Lanthimos ezúttal elhagyta korábbi egészestése kézikamerás vizuális világát, és
a filmjeit a mai napig meghatározó, túlnyomórészt statikus kompozíciókra
váltott, még jobban ráirányítva a figyelmet a képsorokon zajló események és
egyes dialógok abszurditására. A rendező munkáiról írt kritikákban gyakran
előkerül a fekete humor fogalma, de ha képesek is vagyunk nevetni a filmjein, a
hatáskeltés nála messze nem olyan direkt, mint például Park vagy Solondz
esetében. Az ezredforduló utáni görög filmgyártás legismertebb produkciójának
láttán különösen Lanthimos antropológusokat idéző szemléletmódja vág mellbe:
teljes érzelmi távolságtartással vizsgálja kétlábú teremtményeit, az alapos
kondicionálással beidomított gyerekeket és a kölykeik oltalmazása iránt
elkötelezett szülőket, akik maximálisan biztonságos lakhelyükön képesek
egyfajta boldogság megteremtésére.
A Lanthimos fikciós világait jellemző zártság és teatralitás az Alpokban
(Alpeis, 2011) egy másik szinten is
megjelenik: a film főhősei mellékállásban „helyettesítők”, akik felajánlják
egy-egy szerettüket frissen elvesztett családnak, hogy a gyászmunka
megkönnyítése érdekében egy ideig eljátsszák az elhunyt szerepét, látványosan
amatőr előadásuk pedig még tovább fokozza a helyzet morbiditását. A Kinettához
hasonlóan epizodikus, sok kérdést válasz nélkül hagyó film – ahol a megint csak
vázlatos karakterekhez kizárólag felvett „hegynevüket” társíthatjuk – ismét
sokat kér a nézőtől, talán csak a melegebb színvilágú képekkel és a valamivel
hangsúlyosabb humorral tesz felé kis lépéseket (az egyik legemlékezetesebb
ilyen jelenetben magát Filippou-t, az állandó forgatókönyvírótársat láthatjuk).
Az egytől egyig sérült embereket felvonultató Alpokban bizonyos
értelemben a fordítottja történik annak, amit a Kutyafogban látunk: a
korábbi film legelejétől sejthető, hogy a családból való kitörési kísérletnek
leszünk szemtanúi, Lanthimos harmadik egészestése azonban központi szálát épp a
családba való betörési kísérletre futtatja ki.
Egyedül nem megy
Bár A homár (The Lobster,
2015) Lanthimos angol nyelvű bemutatkozásaként 18 producer és gyártócég
együttműködésével készült, poétikai értelemben épp annyira egységes, mint a
korábbi munkái, és hiába szerepelnek benne A-kategóriás színészek (Colin
Farrell, Rachel Weisz), túlzás lenne azt állítani, hogy a rendező
közönségbarátra hangolta volna alkotói stílusát. A forgatókönyvéért Oscarra
jelölt film ugyan tartalmaz az előzőekhez képest jelentős tartalmi eltéréseket
(például nem mutat be nőket uraló férfiakat) és új formai elemeket, mint a
kísérőzene és a narráció, ezeket sem az unásig ismert közönségfilmes
felfogással használja (az előbbivel például gyakran ellenpontoz, az utóbbival
cseles játékot játszik), és a rendező természetesen a lassításokkal sem csak
nyomatékosít. Az újabb félreismerhetetlen alapötletre építő produkció
karaktereinek 45 napja van arra, hogy párt találjanak maguknak, ennek
leteltével kénytelenek állatként folytatni az életüket, a nemrég megözvegyült
főszereplő azonban más útra téved, mint a többség. A homáré Lanthimos
eddigi legkomplexebb világa, viszonylag sok időt is igényel sajátos
szabályrendszerének és rituáléinak bemutatása, de érezhetően nem ezért
szorulnak háttérbe a thrillerelemek: ugyan a szerkezetben ráismerhetünk a
határidő-dramaturgiára, ahogy valamelyest az üldözöttséggel járó feszültség is
jelen van, a rendező alapvetően nem a műfaj hatásmechanizmusára épít. A
produkció nem nevezhető sem tisztán disztópiának, sem romantikus filmnek, de
valószínűleg épp a történet több irányba is nyitott természete – és a Lanthimos
korábbi munkáinál egy fokkal kevésbé intellektualizáló humora és színészei
természetesebb játéka – az oka annak, hogy vaskalapos szaklapoktól geek
oldalakig több közönségréteget is megszólított. A homár ragyogó példája
annak, hogyan tudja egy minden technikai fogást ismerő rendező népszerű
színészek bevonásával tömegekhez eljuttatni kompromisszummentes vízióját, amely
ráadásul éppen a társkeresés témáját dolgozza fel, gyakran az abszurd színházat
idéző módon.
Ugyan Lanthimos a kritikusi címkézés-kényszer eredményeként már évekkel
ezelőtt bekerült a greekweirdwave kis létszámú alkotói csoportjába, az
elnevezés nagyjából annyira informatív, mintha azt mondanánk, a rendezőt az
emberi kapcsolatok foglalkoztatják. Ettől még természetesen igaz, hogy
Lanthimosnál mindig a Másik iránti elemi szükséglet, illetve a Másiknak való
kiszolgáltatottság mutatkozik meg más-más fénytörésben: a Kinetta
szereplői érdemi verbális kommunikációra szinte képtelenek, leginkább csak
mechanikusan végzik a dolgukat, a fotós törődése a szobalánnyal azonban mintha
képes lenne feltörni a burkot; a Kutyafogban az oltalmazó szeretet a
totális kontrollgyakorlás eltorzult formájában jelenik meg, ahol a szülők csak
kölykeik beidomításával tudják fenntartani saját létezésüket. Az Alpok
helyetteseinek személyisége a segítségre szorulók szempontjából lényegtelen,
kizárólag az általuk betöltött szerep számít, miközben erre a viszonyra maguk a
szerepjátszók is rászorulnak; A homár pedig hiába abból az alapötletből
indul ki, hogy a civilizált társadalom tagjainak kötelező feladat a
párkapcsolat kialakítása, a rendező azt mutatja be, hogy még a mesterséges
körülmények között is kialakul a kötődés természetes igénye, de naiv
romantikusnak azért persze nem bizonyul.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2018/01 22-25. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13491 |