Huber Zoltán
A kultikus Breaking Bad spin-off-ja saját
jogán is kiváló sorozat.
A Breaking Bad (Totál szívás)
utolsó évadait övező hisztéria csúcsán vélhetően kevesen fogadtak volna arra,
ha valamelyik karakter önálló szériát kapna, az pont a simlis Saul Goodman
lenne. Nem mintha a csodálatosan ízléstelen és kellően dörzsölt zugügyvéd ne
lenne remekül megírt karakter, ám mégiscsak olyan parodisztikus mellékszereplőnek
számított, akiből szándékosan hiányzott a főhősök lehengerlő összetettsége. A Breaking Bad szülőapja, Vince Gilligan
így kétszeresen is hatalmas fába vágta a fejszét, mikor írótársával, Peter
Goulddal úgy döntöttek, a Saul Goodman körül bonyolódó előzménysorozattal a már
bevált fikciós univerzumban maradnak. Nemcsak az instant klasszikussá lett előd
nyomasztó árnyékával kellett megküzdeniük, de az addig elrajzolt figurával is.
Bár az első néhány epizódban még tapintható a lehetséges irányok keresése, a Better Call Saul gyorsan megtalálja a
hangját és saját jogán lesz lebilincselő.
Az eddig elkészült három évad ismeretében persze rögtön érthető a döntésük,
az ügyvéd felemelkedése (és már ismert bukása) köré tekert sztori igen komoly
írói kihívásokat tartogat magában, amiket az alkotók látható élvezettel teljesítenek.
A Better Call Saul éppen azért
annyira kiváló, mert az előzőhöz hasonló drámai metamorfózist az alkotóknak
nehezített pályán kell levezényelniük. Nemcsak arról van szó, hogy a halálos
beteg kémiatanár után a főbb szereplők sorsa ezúttal is determinált (hisz tudjuk,
mi vár rájuk akkor is, ha nem ismerjük Breaking
Bad fináléját), de ezúttal egy karikaturisztikus, egydimenziós karakterből
kell tragikus hőst faragniuk. Míg Walter White esetében a diagnosztizált rák, a
szerető család és a rendezett kertvárosi életvitel automatikusan garantálta a
közönség szimpátiáját és állandó kontrasztot jelentett az egyre tudatosabban
vállalt bűnözői léttel, addig ez eredetileg Jimmy McGill néven induló, majd a
Saul Goodman névre keresztelt csiricsáré ál-személyiséget választó figura
esetében a nagydumás szélhámos agyonhasznált típusából kellett kiindulniuk.
A Gilligan és Gould vezette íróstáb szép fokozatosan építi fel az újabb
narratív óraművet, az első évad végére pedig képesek elérni azt a bravúrt, hogy
a néző szíve egy minden hájjal megkent ügyvédért vérzik. Míg ugyanis a Breaking Bad arról szólt, mi az ára
annak, ha engedünk a sötét oldal csábításának, addig itt az ellenállás
következményeit figyelhetjük meg. Walter White felfedezi magában a zseniális
bűnözőt és mintha csak egy kémiai reakciót figyelnénk, fokozatosan átengedi
magát a Heisenberg névre keresztelt alteregójának. Jimmy McGill ellenben
pontosan tisztában van azzal, hogy nagyon tehetséges csaló, de közben próbál
tisztességes maradni, egyre kevesebb sikerrel. A hős tragédiája, hogy
alapvetően jót akar, így végül kénytelen letérni a helyes útról, amivel egyre
súlyosabb helyzetekbe manőverezi magát.
A Better Call Saul
alapkoncepciója első hallásra jóval könnyedebbnek tűnhet, mint a Breaking Bad, ám a szereplők sorsa
valójában sokkal ellentmondásosabb és komplexebb. A helyes és a helytelen
közötti határvonal, a nagyobb jóért vállalt rossz, a tetteinkért vállalt
felelősség kérdései a vallás és a filozófia örök dilemmái, melyekkel a sorozat
szereplői is kénytelenek folyamatosan szembenézni. Jimmy McGill egyszerre
próbál megfelelni a környezetének és saját lelkiismeretének, ám közben
zseniális hazudozó, aki élvezettel választja a csúszósabb kerülőutakat (nem
egyszer szó szerint). Hősünk gondosan megtervezett stiklijei valóságos
műalkotások (lásd a gerilla-módszerekkel forgatott reklámjait), ám ha
akaratlanul az arra érdemteleneknek is bajt okoz, végül mindig a szívére
hallgat és inkább feláldozza magát. Jimmy a saját értékrendje alapján ugyan
mindig helyesen cselekszik, sosem tudja tökéletesen felbecsülni a várható
következményeket. Walther White a tudomány embereként az előre nem láthatóval
is számolt a döntései során, McGill mindig utólag próbálja kijavítani a hibáit.
A sorozat keserédes tónusát épp az garantálja, hogy a néző pontosan tudja, hová
vezet mindez. Hősünk végül feladja az elveit és Saul Goodman bőrébe bújva
végleg lemond a tisztességes életről.
A főszereplőt az írók hasonlóan izgalmas mellékszereplőkkel veszik körbe,
miközben fokozatosan tárják fel a múltja kulcsfontosságú eseményeit. Jimmy
jellemvonásait finoman árnyalja a sikeres jogi céget alapító idősebb testvér,
Chuck McGill alakja, aki bizarr pánikbetegsége mellett az öccsével szemben
táplált féltékenységgel is kénytelen szembenézni. Hasonlóan fontos figura a két
testvér közé szorult cégvezető, aki támogatná Jimmy ügyvédi ambícióit, de nem
akar lemondani Chuck tudásáról sem. A legérdekesebb mellékszereplő talán Kim
Wexler, aki hősünket minden erejével a helyes irányba próbálja terelni,
miközben a saját karrierjét próbálja egyengetni.
A feszült családi és szakmai viszonyrendszerek már önmagukban megtartanák a
sorozatot, de a Gilligan és Gould vezette kreatív stáb nem elégedett meg
ennyivel. Mivel tulajdonképp a Breaking
Bad előzményeiről van szó, egyre több ikonikus szereplőjével
találkozhatunk. Bár az elsődleges fontosságú csapásirány a McGill/Goodman metamorfózis,
már rögtön az első részben elindul egy hasonlóan erős mellékszál. Az idős
ex-zsaru, Mike Ehrmantraut egészen más apropóból ugyan, de hasonló erkölcsi
dilemmákkal szembesül, mint Jimmy. A motivációit nemcsak egy teljes önálló
epizód tárja fel, de a csendes alámerülése a helyi alvilágba valamiféle hidat
képez a Breaking Bad és a Better Call Saul eltérő
megközelítésmódjai között.
Hiába hasonlóak a morális kérdésfelvetések, az új sorozat zsenialitása a
tragikomikus hangvételében rejlik. Míg ugyanis az alapsorozat Shakespeare
királydrámáinak világát idézte, itt sokkal visszafogottabb, kevésbé kihegyezett
és látványos eszközökkel bontakozik ki a dráma. A Better Call Saul borítékolhatóan nem kavar akkora hullámokat és
kevesebben fogják értékelni, holott legalább akkora bravúr, mint a legendás Breaking Bad. Jimmy McGill világában a
morális kapaszkodók szinte teljességgel láthatatlanok, a követendő és
elkerülendő cselekvési módok csak utólag rajzolódnak ki. A figurákat hiába
vezérli a legártatlanabb szándék, a saját belső-külső korlátaik miatt szinte
mindig tökéletlenül döntenek. Látszólag szabad akaratukból cselekszenek, a
lehetőségeik mégis előre adottak és erre csak akkor döbbenek rá, mikor már
késő. Korrigálni próbálnak, mégsem menekülhetnek, ami végtelenül komikus és
tragikus egyszerre.
Léteznek helyes utak, de nincsenek jó döntések. E feloldhatatlan paradoxon
mindenki számára ismerős lehet, a sorozatot átitató kínzó kettősségek könnyedén
átélhetők. Az a különös helyzet áll elő, hogy egyszerre szurkolunk azért, hogy
Jimmy vagy Mike tisztességes maradjon, és azért, hogy lépje át a törvény határait.
Az ambivalens viszonyra remek példa, mikor az ügyvéd ártatlan nyugdíjasokat
környékez meg és bár a ravasz trükkjeivel tulajdonképp az ő érdekeiket is
szolgálja, a járulékos veszteségekkel nem számol. Szívszorító a jelenet, mikor
Jimmy megpróbálja visszacsinálni az okozott kárt és ezért nem viszi végig a
mesterien kitervelt akcióját. Egész egyszerűen képtelenség nem szeretni ezt a
kisszerűségében is nagyszabású figurát.
A Better Call Saul hatásához
persze elengedhetetlen, hogy az elsőrangú írói munka tehetséges társalkotók kezei
között kelhet életre. Hálás feladat a színészeké, hisz még a villanásnyira
feltűnő figurák is aprólékosan kidolgozottak. Az idősebb testvér Michael McKean
nagy visszatérése, de Steve Banks is méltó módon bonthatja ki a szótlan
Ehrmantraut karakterét. A legnagyobbat persze törvényszerűen a címszerepben brillírozó
Bob Oderick alakítja, végig fantasztikusan egyensúlyozva az idegesítő ripacs, a
szélhámos és a tragikus hős szélsőséges minőségei között.
A sorozat vizuális világa túlzás nélkül új minőséget képvisel a televíziós
sorozatok között, Albuquerque napszítta, rikítóan giccses színeitől a
lélegzetelállító kompozíciókon át az innovatív beállításokig itt tényleg minden
a legapróbb részletekig átgondolt. Hasonló szuperlatívuszokkal lehet jellemezni
a vágást is, szinte minden epizódban kapunk egy-egy zseniális
montázs-szekvenciát, melyek a kontextusból kiragadva is teljes értékű
műremekek. Az elegánsan elővezetett popkulturális idézetekkel és a Breaking Bad rajongóit ravaszul
kiszolgáló utalásokkal pedig tényleg hájjal kenegetik az efféle játékokra
fogékony közönséget.
Igaz, az alkotók tudatosan szembemennek a hajmeresztő fordulatokra és
elbeszélői truvájokra koncentráló uralkodó trendekkel, hisz kifejezetten lassan,
kevésbé hivalkodóan építkeznek. A sorozat elsősorban a figurákra fókuszál és
inkább elsőrangú karaktertanulmányként, afféle modern moralitásjátékként
működik. Bár még két évad várhatóan hátra van, az már most borítékolható, hogy
ez a produkció hatalmas nézőszámokat ugyan nem fog elérni, a kultusza már most
garantált. A Better Call Saul
kétségtelenül az egyik legjobb kortárs széria és tökéletesen mutatja, miért
sokkal kreatívabb és érdekfeszítőbb az, ami manapság a kisebb képernyőn
történik.
Better Call Saul – amerikai tévésorozat, 2015-2017.
Kreátor: Vince Gilligan, Peter Gould. Kép: Arthur Albert, Marshall Adams. Zene:
Dave Porter. Szereplők: Bob Odenkirk (Jimmy McGill), Michael McKain (Chuck),
Rhea Seehorn (Kim), Jonathan Banks (Mike), Mark Margolis (Hector Salamanca).
Gyártó: High Bridge /Crystal Diner. 30x45 perc.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2018/01 48-50. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13484 |