Benke Attila
Es war einmal in Deutschland… – német-belga, 2017. Rendező: Sam Garbarski. Forgatókönyv: Michel Bergmann. Kép: Virginie Saint-Martin. Szereplők: Moritz Bleibtreu (David Bermann), Antje Traue (Sara Simon), Tim Seyfi (Fajnbrot), Mácsai Pál (Szoros), Mark Ivanir (Holzmann), Anatole Taubmann (Fränkel). Gyártó: Samsa Film / ZDF. Forgalmazó: Cirko Film. Feliratos. 102 perc.
Az utóbbi években a Saul fia és az 1945
emlékeztek meg leginkább kreatív módon a Holokausztról. Nemes László és Török
Ferenc feszült, thrillerszerű történet keretei között idézték fel a hetven
évvel ezelőtti borzalmakat. A német születésű belga rendező, Sam Garbarski (Irina Palm, Vijay és én) a Saul fia
és az 1945 által kitaposott úton
indult el, és történelmi bűnfilmbe ágyazta a német zsidóság deportálásának és
megsemmisítésének traumáját a Volt
egyszer egy Németországban.
Sam Garbarski műve a
háborús bűnösök felelősségre vonásának évében, 1946-ban, Frankfurtban
játszódik. David Bermann és társai túlélték a haláltáborokat, nem kérnek többé
Németországból, Amerikába szeretnének emigrálni, és sefteléssel próbálják
összeszedni az utazáshoz szükséges pénzmennyiséget. Közben Bermannt megtalálja
a Szövetséges Ellenőrző Bizottság egy tisztje, Sara Simon, aki kollaborációval
vádolja a Hitlernek vicceket tanító egykori humoristát. A Volt egyszer egy Németország Bermann visszaemlékezései révén
egyszerre elemzi a háborús felelősség problémáját és a zsidók háború utáni
helyzetét.
Sam Garbarski történelmi
drámája egyértelműen akkor a legerősebb és legérdekesebb, mikor a komédiás
David Bermann visszaréved a múltba, és megpróbálja a történelmi eseményeket
kiszínezni, vagyis önmagát hősként beállítani. Így a nyilvánvaló mentegetőzés
miatt a nézők fejébe is befészkelheti magát a gondolat, hogy Bermann tényleg
kápóvá vált, és a hamis hősmítosz felépítésével ezt próbálja elfedni.
Nagy kár, hogy a férfi és
Sara közös múltidézését kevéssé érdekes jelenetek töltik ki, melyek csak
rabolják az értékes játékidőt, sőt elrontják a cselekmény lezárását is. A Volt egyszer egy Németország szívhez
szóló emberi dráma lehetne, ha kizárólag David Bermann történetére
koncentrálna, és nem erőltetné a humorosnak szánt, de többnyire jellegtelen
üzletelős epizódokat.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2017/12 60-60. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13482 |