rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

DVD

Öt könnyű darab

Pápai Zsolt

Five Easy Pieces – amerikai, 1970. Rendezte: Bob Rafelson. Szereplők: Jack Nicholson, Karen Black, Susan Anspach. Forgalmazó: Sony. 98 perc.

A hatvanas évek elején Hollywood egyik kulcsműfaja, a családi melodráma a televízióba szorult vissza, nem sokra rá azonban a friss szemléletű fiatal direktorok ismét mozikompatibilissé tették. A műfaj újragondolását az európai művészfilmek sugallatára végezték el, ami mindenekelőtt a pátosz takarékra állításán, és az érzelmi individualizmus lefojtásán látszott.

Mások – Ashby, Bogdanovich – mellett Bob Rafelson bizonyította be, hogy Sirk, Minnelli és Robson öröksége összeépíthető Antonioniéval és Felliniével. Öt könnyű darabjának hőse, a sodródó, önkereső Robert Eroica Dupea bármely nagy modernista rendező teremtménye lehetne, az erősen epizodikus elbeszélés ugyancsak a modern film hatását jelzi (a cím a hős életének a filmben bemutatott öt epizódjára utal), és a narratív hézagok alkalmazása is modernista ihletettséget mutat (nem derül ki például, hogy miért hagyta ott hősünk a klasszikus zenészi pályát, és miért lett olajipari munkás). Robert passzivitásának foka viszont nem mérhető az európai mozialakok passzivitásához, továbbá – mint a méltán nevezetes jelenet, a forgalmi dugó közepén rögtönzött zongorakoncertje mutatja – rendelkezik a klasszikus hősöket inkább jellemző szenvedélyességgel is.

Robert tehát a klasszikus és modern hősök közötti határzónában áll, de az egész film pozíciója hasonló. A játékidő teltével a modernista hatásokat ugyanis leváltja a családi melodrámák inspirációja, ami a tematikus elemek – azaz a Dupea família viszonyainak bemutatása – mellett kivált abban érzékelhető, hogy Rafelson a film második felében nemhogy visszavonja az érzelmek ábrázolását, mint Antonioniék tették, hanem rettentő indulatokat rögzít, minek során Robert alaposan megszolgálja a maga középső nevét (Eroica = Pátosz).

Ebben a szakaszban a családi melodráma azon alfaját, a „male weepie”-t („érzelmes férfifilm”) idézi meg a direktor, amelynek a Haragban a világgal, az Édentől keletre, a Pókháló a reprezentánsa. Nem szervilisen, hanem korszerűsítve citálja a műfajt, hiszen az abban hagyományosan markáns generációs konfliktus élét veszi, illetve a szélütése miatt megnémult apafigura szerepeltetésével a generációk közötti kommunikációképtelenség problematikáját újszerű kontextusba helyezi.

Az utolsó képsorokkal viszont ismét a modern európai művészfilmre kacsint ki Rafelson. Robert szokatlan lépésre szánja el magát, és radikális gesztusa visszafogottságában is a nagyhatású lezárást hoz: kevés mélyebb, többértelműbb, cizelláltabb, egyúttal kiábrándítóbb finálét ismer a hollywoodi mozitörténelem.

Extrák: Nincsenek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2017/11 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13463

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -