Huber Zoltán
Suburbicon – amerikai, 2017. Rendezte: George Clooney. Írta: Joel és Ethan Coen. Kép: Robert Elswit. Zene: Alexandre Desplat. Szereplők: Matt Damon (Gardner), Julianne Moore (Margaret), Oscar Isaac (Roger), Glenn Fishler (Sloan). Gyártó: Black Bear Pictures / Dark Castle Entertainment / Smokehouse Pictures. Forgalmazó: Cinetel. Feliratos. 104 perc.
A rendezői székben
George Clooney, a forgatókönyv a Coen-fivérek közreműködésével készült, az
operatőri feladatokat a bravúros kompozícióiról ismert Robert Elswit vállalta,
a karaktereket pedig egytől-egyig kiváló színészek keltik életre. Egy ilyen
impozáns stáblistát böngészve hajlamosak vagyunk azt gondolni, itt nagy baj
bizonyára nem történhet, de ahogyan a mellékelt példa mutatja, a totális
hangnem- és aránytévesztések ellen a tehetség és a tapasztalat sem feltétlen
jelent védelmet. Ami ugyanis Coenék esetében szinte mindig működni szokott, az
Clooney kezében szétesik és gyakorlatilag teljes csődöt mond.
A
testvérpár saját munkáiban a sokkoló fordulatokat és frappáns figurákat a
műfaji elvárások pimasz felülírása, illetve a pontos környezetábrázolás
egészítik ki, finom egyensúlyt teremtve a morbid vicc és a fajsúlyos szatíra
között. A biztosítási pénzre utazó külvárosi kisemberek véres történetét
Clooney az ötvenes évek idilli szappanoperáit idéző stílusban, sötét
paródiaként tálalja, de mindebbe sajnos egy komolynak szánt, valós eseményeken
alapuló szociodrámát passzíroz. A fehér mintacsalád háztáji titkai és a fekete
család vesszőfutása nemcsak az ellentétes hangvételük miatt ütik egymást, de a
két szál szinte teljesen független egymástól. A Fargo kidolgozatlan, kevésbé okos verziójaként ható rémmesét
időről-időre megakasztja az afro-amerikai szomszédok fájóan didaktikus
kálváriája, mintha nem sikerült volna megnyugtatóan eldönteni, miről is akarna
szólni a sztori. Organikus kapcsolódási pontok nélkül a fekete humor és a
torkunkon letolt üzenet rendre kioltják egymást, a karakterek és történések
csak pillanatokra tűnnek érdekesnek. A jegyünkért így két fél filmet kapunk és
nem egy működő egészet.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2017/11 55-56. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13451 |