Baski Sándor
The Big Sick – amerikai, 2017. Rendezte: Michael Showalter. Írta: Kumail Nanjiani és Emily V. Gordon. Kép: Brian Burgoyne. Zene: Michael Andrews. Szereplők: Kumail Nanjiani (Kumail), Zoe Kazan (Emily), Holly Hunter (Beth), Ray Romano (Terry). Gyártó: Apatow Production / FilmNation Entertainment. Forgalmazó: Vertigo Média. Feliratos. 120 perc.
Néhány éve új hangok jelentek meg az ország
kulturális sokszínűségét mindig naprakészen közvetítő amerikai
standup-szcénában. Az olyan bevándorló hátterű komikusok, mint Aziz Ansari vagy
Hasan Minhaj nem csak a popkulturális jelenségeken élcelődnek, de saját „így
jöttem”-történeteiket is elmesélik – előbbi önéletrajzi ihletésű sorozatban (Master of None), utóbbi az év egyik
legjobb stand up-előadásában (Homecomig
King) illusztrálta, milyen kihívásokat jelent egy indiai muszlim családban
felnőni. A sort a délázsiai triumvirátus harmadik tagja, a Szilícium-völggyel befutott, pakisztáni származású Kumail Nanjiani
is folytatja.
Címe és műfaj ellenére a Rögtönzött szerelem nem standard
romantikus komédia: a szerelmi bonyodalom elválaszthatatlanul szövődik össze a
főhős kulturális identitáskeresésével és a családi örökséggel ápolt
viszonyával, sőt a film, amelyben Nanjiani és felesége saját megismerkedésük
nem mindennapi történetét írták meg, a játékidő nagy részére eleve kiiktatja a
vágy tárgyát a történetből. Pár héttel azután, hogy Kumaillel szakít a
barátnője, mert nem tudja elfogadni, hogy a férfi titkolja kapcsolatukat a
családja előtt, a lány kómába esik, és úgyis marad egészen az utolsó
felvonásig. Kumailnek ennyi ideje jut arra, hogy összemelegedjen Emily
toleránsnak mutatkozó, de előítéletektől nem teljesen mentes szüleivel,
rendezze kapcsolatát a kitagadással fenyegetőző családjával, és közben a
standup-karrierjét is építse.
Amennyire izgalmas a
személyes érintettség által hitelesített high concept-alaphelyzet, annyira
giccsveszélyes is a vállalkozás. A laza romkomként induló Rögtönzött szerelem könnyedén torkollhatott volna hatásvadász
melodrámába – hogy nem így történt, az Nanjiani szó szerint önazonos alakításán
túl Judd Apatow produceri imputjának is köszönhető, aki saját standup-filmjével
(Ki nevet a végén?) ellentétben
ezúttal tökéletesen lőtte be a dráma és a komédia közti arányt. A Rögtönzött szerelemnek egyedül az róható
fel, hogy talán túlságosan is kerekre csiszolták, a filmszerűség a fináléra
elnyomja az életszagot.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2017/11 55-55. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13450 |