Cserháti Zoltán
Az Egyjátékos mód egyszerre szolgál számítógépes játékok kritikájaként és mutat tükröt a modern társadalomnak.
Az M2/Petőfi Tv októberben mutatta be Odegnál
Róbert új kisjátékfilmjét. A Magyar Média Mecenatúra Program Huszárik
Zoltán-pályázatán készült Egyjátékos mód
témája a számítógépes játékfüggőség, a rövidfilm azonban nem csak az ifjúság,
hanem az egész társadalom számára tükröt tart az emberi elszigetelődés
problémájáról. A korábban képregényeket rajzoló, jelenleg is aktív tanárként
dolgozó rendezővel a premier apropóján a fiatalokat érintő nehézségek mellett a
magyar „filmtrükközés” magyarországi lehetőségeiről is beszélgettünk.
A mecenatúrapályázat beadásakor még A játéközvegy volt a film tervezett
címe, ebből végül Egyjátékos mód lett
a végeredmény, ami a filmben angolul, Single player elnevezéssel jelenik meg. Mi indokolta a változtatást?
A „játéközvegy” kifejezés
angolul mint „game widow”, egy létező formula. Leginkább azokra a nőkre használják,
akiknek a párja, férje teljesen rákattan a számítógépes játékokra, és nem
foglalkozik a másik féllel. Angolul ez jól hangzik, de magyarul szerencsétlen
kifejezés, és be kellett vallanunk, hogy nem megfelelő. Ezekben a játékokban
annyira általános az angol nyelv használata, hogy vért izzadtunk az új elnevezésért,
végül Egyjátékos mód lett, mert
mindenképp magyar címet szerettem volna a filmnek.
Honnét jött a film ötlete?
Grafikus tanárként
dolgozom egy középsuliban, és van egy kolléganőm, akinek az elmondása alapján
hasonló a helyzete, mint a filmbéli anyának. Ez a személyes élmény adódott
össze az évek során, mígnem filmtervvé nőtte ki magát.
Személy szerint neked van vonzódásod az ilyen játékok iránt?
Táplálta ez is a filmötletet?
Volt egy idő, hogy
játszottam én is, de függő nem voltam sosem. Imádom a grafikát, és figyelem a
játékok művészeti kivitelezését. De ma már kifejezetten nem szeretem ezt a
tevékenységet, hiszen egyébként is rengeteg időt töltök a számítógép előtt,
akár tanárként, akár filmkészítőként, és nem szeretem a szabadidőmet is erre
elpazarolni. A fiatalok konfliktuskerülésből táplálkozó kattanását, problémák
előli menekülési módját viszont tanáremberként is látom, és értem a „bekattanás”
hátterét. Az iskolában 15 és 22 év közötti diákokat oktatok, és köztük is sokan
vannak, akiket óra közben is nehéz levakarni a játékokról.
És a tanáremberséggel hogyan jön össze a filmkészítés?
Gyerekkorom óta rajzoltam
képregényeket, majd művészeti iskolákba jártam – főleg az illusztráció végett
–, és idővel megtetszett a filmtrükk-készítés is, amiből jött maga a
filmkészítés. A kisfilmjeimben ötvöződik a trükkök látványvilága és a sztori
vonala, ugyanakkor a jövőben szeretnék majd ettől távolodni. Nem akarom, hogy
ez erőltetett legyen, és csak a trükkökről szóljanak, azokkal mossák össze a
filmjeimet.
Feltétlenül szemet szúró és magyar filmben ritkán tapasztalható,
hogy a néző ilyen erős, vizuális trükkökre építő megjelenéssel szembesül. Ebből
fakadóan a filmednek van egy erős nyitánya…
Minden trükköt magam
csináltam minden filmemben. Ha lenne mögöttem egy stáb, akkor ezeknél sokkal
jobbakat lehetne létrehozni. Nyilván ez azt is jelenti, hogy a forgatás után
nem átlagos idejű utómunka van vele, hanem határidőig folyamatosan dolgozom
rajta.
Nagy nemzetközi produkcióban előfordul, hogy egy-egy filmes
grafikus vagy akár csapat hónapokig egy trükkön dolgozik. Ehhez képest te egy
egész filmen viszed keresztül ezt. Nem kis terhet jelenthetett mindez.
Aki ért hozzá, az
láthatja, hogy például egy Harry Potter-film
esetében mennyire kidolgozottak a trükkök. Nyilván én, aki nagyon figyelem
ezeket, látom, hogy nem is hasonlíthatóak hozzájuk az én filmjeim. Ugyanakkor
az elmondható, hogy ma már ott tart a világ, hogy – mint az Egyjátékos mód esetében is – akár egy
laptopon el lehet készíteni ezeket a speciális effekteket. Technikailag már
nincs lehetetlen Magyarországon sem, a szakmai tudás és a hozzáértők száma
viszont erősen meghatározó. A magyar filmekből nyilván azért hiányoznak ezek
legtöbbször, mert sok pénz és rengeteg meló van benne. Én a trükkökkel pont
ezért talán kicsit ki tudok tűnni. Ezeknek a filmeknek a lényege, hogy minden
trükköt pontosan előre meg kell tervezni, ki kell találni, hogy hol használunk
zöld hátteret, és mindezeket pontosan végig kell beszélni az operatőrrel. Ugyanakkor
a jövőre nézve nem szándékom, hogy a filmjeim csak a trükkökről szóljanak.
A hazánkra és korunkra jellemző társadalmi problémák erősen
megjelennek a filmben. Lásd a játékfüggőség mellett az alkoholizmust vagy a
szétszakadt családot. Az alapsztori mellett mennyi volt ebben a tudatosság?
Minden műfajnál fontosnak
tartom, hogy szóljon az aktuális helyzetről is. A függőségeket különösen súlyos
problémának tartom, és filmjeimben, illetve ötleteimben ezek gyakran előjönnek,
de nem akarok feltétlenül mindig direkt, akut társadalmi problémákra utalni, jelen
esetben viszont ezek ott hevertek a téma mellett. Az iskolában személyesen is
gyakran találkozom ezekkel a társadalmi problémákkal. Az egyik magányos lány
például annyira nem találta a helyét a suliban, hogy amikor a folyosón eltalálta
egy pingponglabda, észre sem vette, annyira nézte a telefonját. Ez persze adott
helyzetben akár vicces is lehet, ugyanakkor valójában végtelenül elszomorító. Amikor
utánajártam, kiderült persze, hogy a lány is családi problémákkal küszködik
otthon. És a közegemben jellemző az is, hogy például a játékfüggőség elodázza a
felnőtté válást, és harmincas éveik elején járó emberek ragadnak bele.
A filmben végigvonul egy erős párhuzam a játékbeli és a valósként ábrázolt
világ között. Miért épp ez a harcos játékvilág jelenik meg a filmben?
A hívó címmel van egy
képregényem, amelyhez készítettem egy filmet is. Egyrészt nagyon szeretem ezt a
képi világot, másrészt a gyártást is gyorsította a megléte, sok elemet újra
tudtam használni belőle, és tökéletesen passzolt a témához. Ebből a szempontból
személyes korlátok közé vagyok szorítva, hiszen látnom kell, hogy mi az, amit
meg tudok csinálni, illetve feltétel, hogy viszonylag belátható időn belül
tudjam megtenni.
A filmvégi csattanó könnyed képzettársítással vezethetett volna
más végkifejlethez is. Gondolkoztál ezen?
Több változata is készült
a forgatókönyvnek. Nekem nem is feltétlenül ez volt az első választásom.
Ugyanakkor erősen meghatározott minket a film rövid ideje is, márpedig 14
percben korlátozottak a lehetőségek, így nem lehetett mindegyik szereplő
oldaláról részletesen kibontani a történetet.
A filmnek nem a verbális része az, ami dominál, hiszen a
főszereplőtől például csupán egy mondat hangzik el a filmben. Nehéz volt ehhez
megtalálni a színészeket?
Van egy csapatunk, a Blue
Duck Arts csoport, amelyben segítjük megtalálni a megfelelő művészeket egy-egy
feladathoz. Ennél a filmnél konkrétan a lakásomban volt a casting, több fiatal,
már ismert tehetséggel is, és én ezen keresztül is érzékeltem, hogy a film- és
sorozatszínészet mennyit fejlődött hazánkban. Úgy érzem, hogy Nagy Zéténnyel és
Szabó Rékával remekül működött a film, és nagyon jól hozták, amit kellett. A
film létrejöttéhez ugyanakkor sokat hozzátett a Film-art és a Sparks is, akik biztosították
a profi hátteret és csapatot.
Te magad is megjelensz a filmben mint a Harcos. Ez a színészi
ambíciók kiteljesítése?
Az az igazság, hogy
szerettem volna egy nagydarab szereplőt, egy óriást, de végül úgy alakult, hogy
az a személy, akit kiválasztottunk, nem tudott megjelenni a filmben, így végül
ez egy kényszerlépés volt. És természetesen költséghatékonysági és szervezési
szempont is: jó volt, hogy csak magammal kellett például ruhapróbát egyeztetni.
(nevet)
Említetted, hogy a jövőben készítenél olyan filmeket is,
amelyekben nem feltétlenül hangsúlyosak ennyire a trükkök. Milyen terveid vannak?
Az írótársammal most egy
olyan filmterven dolgozunk, amely a testépítők világáról szól, ami a fiatalok
szintén nagy százalékát érinti. Ez egy vígjátéknak készül. Érdekes, hogy ebben
a világban miként boldogulnak az emberek: nyilván van egy pozitív vetület, ami
a sportról szól, viszont van egy másik oldal is, amely veszélyeket jelent a
testkép számára. Benne vagyok más projektekben is, de legszívesebben a saját
terveimen dolgozom, mert szeretek elmerülni ezekben, ez kiváltja számomra azt,
amit korábban a képregényrajzolás jelentett.
Mi a véleményed a mecenatúraprogramról?
Szerintem remek. Két éve
őszintén megdöbbentem, amikor úgy kaptam támogatást, hogy tényleg csak egy
kisfilm volt mögöttem. Most sincs különösebben nevem, de akkor még főleg így
volt, és nagyon hálás voltam, hogy lehetőséget kaptam. Nagyon pozitív, hogy
kezdőfilmesek lehetőséghez juthatnak, hiszen egyébként nem nagyon van módjuk
rá, hogy elinduljanak ebben a szakmában. Ami zavar, hogy a megjelenítésben
nincs egységes koncepció. Mástól hallottam, de jó ötlet, hogy például a
mecenatúrás kisfilmeket érdemes lenne egy blokkba fogni, és abból már kijön
gyakorlatilag egy egész estés tartalom, aminek szerintem megfelelő
beharangozással értékesebb műsorsávban is lenne közönsége.
Az alkotóról dióhéjban
Odegnál Róbert 2003-ban
diplomázott a Magyar Képzőművészeti Egyetem tervezőgrafika szakán. Miután
elvégzett egy forgatókönyvíró és egy filmrendező kurzust, több kisfilmet is
forgatott. A hívó című sci-fi
képregénye alapján készült rövidfilmje több nemzetközi díjat is nyert 2014-ben.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2017/12 20-22. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13440 |