Szekfü András
„Finom pedagógiai módszerekkel próbáltak rábeszélni, hogy menjek el egy gyárba dolgozni.” A beszélgetés 1971 februárjában készült.
Egy kis városban, vagy egy nagy községben születtem – Berettyóújfaluban. De tulajdonképpen azon túl, hogy ma is megkülönböztetem a búzát a rozstól, az árpát a zabtól, hogy ma is szívesen odamegyek a lovak és tehenek közé, hogy általában nem félek a kutyáktól, hogy tudom, hogyan herélnek ki egy kakast, hogy kappan legyen belőle – ezen túl erről nem tudok sokat beszélni.
Számomra azt jelenti ez az
ifjúkor, melyet vidéken töltöttem, hogy otthon vagyok egy közegben, mely ma is
eleven számomra, és az úgynevezett urbánus közeget én megismerni vagy felvenni
18 éves korom után kezdtem. Ma már ebben is otthon érzem magam, ritmusában,
életformájában. Számomra a falu nem tabu, nem szentség, nem egy nosztalgikus
lehetőség valami ellen vagy valami mellett, hanem az élet egyik területe, melyet
megismertem és még ma is jól ismerek.
Valahol azt olvastam, hogy édesapjának mozija volt, ahol rengeteg
filmet nézett meg gyermekkorában…
Valóban, apámnak volt egy
kis vidéki mozija, és én valóban elég sok filmet néztem, de nem tudom
becsületszóra kijelenteni, hogy „azért lettem filmrendező, mert moziba jártam”…
Nem is jártam olyan sokat moziba. Tíz éves koromtól tizennyolc éves koromig egy
rendkívül szigorú papi internátusba jártam Debrecenben, melynek kapuját minden
hónap első vasárnapján lehetett elhagyni, szülői kísérettel. Amikor otthon
töltöttem a szünidőket, évente tehát két és fél hónapot, minden héten elmentem
kétszer moziba. Az egészben tehát van valami olyan kellemes vagy jópofa túlzás,
mely színházi bulvárlap közhelyeként talán megállja a helyét… de én nem érzem
igaznak.
Hogyan lett tehát filmes?
Tizenöt éves korom táján
váltam afféle eszelősen olvasó diákká. Olvastam mindent, ami a kezem ügyébe
akadt. Talán akkor merült fel bennem, hogy szép ténykedés írni valakikről,
felmutatni a sorsukat, kiállni az igazság mellett… Ezek romantikus és gyerekes
szavak, de így éreztem. Ettől még elmehettem volna írónak is. Hogy azután,
miért álltam én apám elé azzal, hogy filmes szeretnék lenni, és vesse be minden
személyes nexusát? Lehet, hogy az a kis tény is belejátszott, hogy apám ismert
néhány pesti filmkölcsönzőt, és ez legalábbis elindulási pontot jelentett. 1944
nyarán, érettségi után be is kerültem a Hunniába, úgynevezett üzemi
gyakornoknak. Tébláboltam egy-két filmnél, majd a vágószobában egy darabig. A legidétlenebb,
vesztésre álló háború közepén tapintatlan és hólyag filmek készültek.
Az igazi pályakezdés
számomra 1945 volt. Még 1944-ben megismertem egy-két embert: Ranódy Lászlót és
a feleségét, Szőts Istvánt, Makay Árpád operatőrt és másokat. Még 1944-ben
beiratkoztam bölcsészhallgatónak is – a fölszabadulás után átiratkoztam
Debrecenbe. Ranódy László egy levele vitt vissza a szakmához – ő akkor a
parasztpárti filmvállalatot, a Sarlót vezette, és agilis fiatalembereket
keresett. Így kerültem én is oda. Főleg híradókat készítettünk, új részletekkel
átalakítottunk egy játékfilmet és egy egészségügyi filmet, azután elkezdődött a
Mezei próféta forgatása, de én akkor
már nem voltam ott. Beiratkoztam a főiskolára.
Korábban szerzett szakmai kapcsolataim és Radványi
Gézával kialakult barátságom kapcsán az életem úgy rendeződött, hogy a főiskola
mellett számos film munkáiban is részt vettem. Végigjártam a „szamárlétrát”,
amit akkor én nem éreztem szamárlétrának, hanem nagy ambícióval dolgoztam, hogy
ügyelőből másodasszisztens, abból meg első asszisztens legyek. Ma is jóleső
érzéssel gondolok rá, hogy keresett első asszisztens lettem. Most
visszagondolva érzek valami kettősséget a helyzetemben, hiszen a főiskolán
viszont részese voltam annak a kollektívának, vagy csoportnak, gengnek – a
sokat emlegetett Bacsó-Kovács-Fehér-Banovich-Nádasy-Hildebrand-Teuchert-osztálynak,
mely egészen más mentalitású társaság volt. A tanulás, szakmai munka
meglehetősen mellékes volt számunkra, hiszen valóban egy elementáris, nagy
mozgás részesei voltunk. Természetesnek éreztük, hogy minden akkor indult,
szerveződött, tabuk rombolódtak le, a diákok azt mondták különböző tanárokra,
hogy ezek ne tanítsanak bennünket, elhagytuk azokat az elméleti órákat,
melyeket untunk, és beültünk a Nemzeti Színházba próbára, ahol éppen Gellért
Endre, vagy Major Tamás rendezett, a főiskola tehát nem annyira tanoda volt,
hanem egy kulturális rohamcsapat funkcióját töltötte be. Mind a két dologban
nyakig benne voltam.
Mint rohamcsapat – ütöttek és ütéseket kaptak?
Nézze, tulajdonképpen –
nem szeretném, ha profánnak venné – főleg mi ütöttünk. Ütéseket nem nagyon
kapott ez az együttes. Én személy szerint kaptam, de a tipikus az volt, hogy
annál inkább ütöttünk, minél közelebb voltunk a hatalomhoz.
Milyennek ismerte meg Balázs Bélát?
Úgy ismertük meg, mint a
Balázs Béla bácsit, aranyos, finom, charme-os, eleven öregúrként, aki a
főiskolán nagyon ritkán volt benn. Mintha a főiskola vezetősége és őközötte
súlyos ellentétek lettek volna. Lassan szorították a háttérbe, ez ellen
indulatosan ki-kifakadt, de szinte nevetség tárgyává tették. Nem a
képességeinek megfelelő feladatokat kapott – és végül egy szívroham elvitte.
Radványi Géza önnek mestere és személyes barátja is volt…
Tudomásul kell vennünk,
hogy Radványi hosszú időn át a „súgója”, vagy bábája volt az állami
filmgyártásnak… Az ő tippje volt a Talpalatnyi
föld… A háttérből ő valamiféle tanácsadói, művészeti irányítói szerepet
töltött be ennél a filmnél… Persze, azt is tudni kell, hogy Balázs Béla szerepe
a Valahol Európában-nál egyszerű
reklámfogás volt, mert ő abban nem tevékenykedett. Mint jó ügyhöz, odaadta a
nevét, hogy amennyiben ez segít, könnyítse az akadályokat.
*
Hogyan mert belevágni 1949-ben az Úttörőfilm forgatásába?
A világ legtermészetesebb
dolgának éreztük, hogy most forgatunk egy filmet.
Huszonhárom-huszonnégy évesek voltak…
Egy ilyen megbízás
lehetősége része volt a kor atmoszférájának. És éreztem is bizonyos
képességeket, lehetőségeket magamban – még akkor is, ha később kiderült, hogy
annyira azért nem voltam felkészült, mint gondoltam.
Ezt a filmet nem sokkal a befejezés után leállították és a kópia
is megsemmisült.
Igen, két vagy három
forgatási nap lett volna még hátra.
Hogyan hatott Önre a leállítás?
Amikor ez történt, 1949
őszén, a kor tele volt kisebb-nagyobb robbanásokkal, csillaghullásokkal.
Személyi és politikai vonatkozásokban egyaránt. Mi magunk is cselekvően benn
voltunk abban, hogy ebben a korban embereket egyik pillanatról a másikra le
kell váltani, mert nem képviselhetik azt, amire nekünk szükségünk van, magunk
közül is el kellett embereket küldenünk, néha belső szándékból, néha felső
intenciókra, amelyekben bíztunk…. Emberek eltűntek, feltámadtak, intézmények
eltűntek és alakultak… Egy ilyen dinamikus korban, ha azt mondták, csináljatok egy
filmet, aztán azt, hogy mégsem kell, ez vele járt az egész üggyel…
… mondja Ön ma.
Igen, mondom ma… Persze,
gyerekes dolognak tartom, hogy filmeket így betiltsanak, hiszen tudjuk, hogy
egy-egy film csak jottányival járul hozzá társadalmi helyzetek elmozdításához,
vagy az emberek tudatának megváltoztatásához, érzem a mai agyammal – de hát ezt
tették. Emberileg azután számos nemtelen, intrikus, kisstílű, saját bőrét
menteni akaró szándék tárult itt fel előttem, ami az én huszonhárom-huszonnégy
éves, meglehetősen gyanútlan és gyerekes habitusomat meglehetősen megzavarta.
Ekkor léptünk volna a főiskola negyedik évébe. Különböző helyekre szétosztottak
bennünket gyakorlatra, Fehér Imre és én a Híradó- és Dokumentum Filmgyárba
kerültünk. Megbíztak egy filmmel a vasöntés sztahanovistáiról, de ezt képtelen
voltam elkészíteni a megelőző események utáni lelkiállapotomban. Egyébként
talán itt valóban belejátszik az okokba a falusi gyerekkor – engem a szabad
természet, egy hajnal vidéken, vagy egy este – ilyenek vonzottak. Egy gyárban
nem tudtam mihez fogni. A filmgyárban próbáltam is magyarázni, hogy
tulajdonképpen olyan filmet kellene csinálnom, amihez értek. Tanultam például
művészettörténetet az egyetemen, szívesen csináltam volna művészeti kisfilmet,
de ez nem ment. A vasöntő-filmmel tehát befulladtam, szó szót követett, végül
behívtak a főiskolára, ahol a fegyelmi tárgyaláson közölték, hogy az
anyaintézet egyelőre nem tart rám számot. Nagyon megrázott a dolog, bár arról
volt szó, hogy nem véglegesen távolítanak el, hanem egy időre: a főiskolán
kívül, emberi magatartásommal be kell bizonyítanom, hogy alkalmas vagyok, és
akkor visszakerülhetek.
Hogyan bizonyította be?
Finom pedagógiai
módszerekkel próbáltak rábeszélni, hogy menjek el egy gyárba dolgozni, és ott
tegyem jóvá ezt az ügyet. Voltak értelmes barátaim, akik mondták, hogy ez
képtelenség, hiszen a fizikai munka, ami mindennek alapja ebben a rendszerben,
nem lehet büntetés! De hát nem filozófiai szinten ment az ügy. Végül úgy
döntöttem, hogy elmegyek egy gépállomásra dolgozni, ami közelebb állt hozzám
egy gyárnál. Szabad levegő, ismertebb környezet, még némi romantikával is
kecsegtetett… Szentendrén az alakuló gépállomáson dolgoztam néhány hónapon
keresztül. Egyre jobban megnyugodtam, mert kikerültem az addigi körből:
önmarcangolások, telefonok, új szálak keresése, hogy kinek lehetne még
elmondani az igazságtalanságot, ami az Úttörőfilmmel
történt… Itt fel kellett kelni, meg kellett fogni a 225 literes hordót, fel
kellett rakni, el kellett menni Vácra, tele kellett pumpálni olajjal, fel
kellett ülni a traktorra… Este közösen főztünk vacsorát a haverokkal, és
villámgyorsan le kellett feküdni, mert reggel négykor keltünk.
Hozzátartozik még a
dologhoz, hogy amikor engem kitettek a főiskoláról, csak nevettem, mert akkor
keresett asszisztens voltam a filmgyárban, és úgy gondoltam, ott folytatom a
munkát. Persze, a szálak összefutottak, és a filmgyárban is rögtön közölték
velem, hogy én oda a lábamat be nem tehetem… Végül egy véletlen oldotta meg a
helyzetet: Máriássy Félix készítette elő a Kis
Katalin házassága című filmet. Megbetegedett, a film forgatása ki volt
tűzve, a téma is fontos volt, és Máriássy csak úgy vállalta a filmet, ha olyan
asszisztense lesz, aki az ő betegsége alatt is tudja intézni az
előkészületeket. Abban a pillanatban, amikor így a több milliós érdekről volt
szó, mondanom sem kell, hogy az egész addigi pedagógiai és morális meggondolás
a kútba esett, a filmgyár elintézte a főiskolával, és én kaptam egy táviratot Szentendrén.
1950 nyarán elkészítettük a Kis Katalin
házasságát. Ezután számos filmben voltam asszisztens: Becsület és dicsőség, Ütközet
békében, Állami Áruház…
Hogyan érzékelte a különbséget például a Valahol Európában, a Talpalatnyi
föld, és ezek között a filmek között?
Egy vallomással tartozom:
én legalábbis, a magam részéről, nem éreztem ezt az ordító különbséget. Ezekben
a filmekben is hittünk, hittük, hogy ez a filmgyártás újfajta módszere. Hittük,
hogy ez a fajta gondolkodásmód, mely a megszabott politikai helyzet megszabott
politikai irányvonala taktikai támogatásának van alárendelve – ez az új
művészet alapja. Annak kell a filmvászonról szólni, ami a legfontosabb
probléma, és ha a Standard gyárban leleplezik az amerikai kémeket, akkor mi is
leleplezzük az ellenséget a Kis Katalin
házasságában. Mi hittünk ebben a vállalkozásban, legalábbis egy jó darabig.
Nem a kívülálló fanyalgásával vettünk részt ebben a munkában, hanem ezzel, hogy
ez a mi vállalásunk abban a nagy mozgásban, ami az országban történik. Ez a mi
reszortunk. Ma már tudom, hogy ez vagy az a film alpári film volt, de amikor
elolvastam Örkény István Becsület és
dicsőség című forgatókönyvét, nagyon tetszett! Jobbnak tartottam például a Teljes gőzzel-hez képest, és nem azt éreztem, hogy járhatatlan út, hanem, hogy ebben
a koncepcióban vannak jó filmek és vannak rossz filmek. Hogy aztán Örkény
filmjén, amely ennek a tematikának legeredetibb filmje volt, éppen ezen
mutatták ki a sematizmust, szerintem az irányítás ballépése volt, maguk sem
tudták, mit kell támogatniuk. Déryvel kapcsolatban sem ismerték fel, hogy nem ővele
kellett volna a Felelet-vitát
lefolytatniuk, hanem értéktelen írások szerzőivel. Mindez nekem nagyon nehéz és
fájdalmas ügy. Nincs jogom más nevében beszélni, de azt megkockáztatom, hogy az
én egész akkori köröm így látta a dolgokat. Nem szívesen olvasnám, hogy „X.Y.
már akkor is tudta…”
Emellett, én mindig azt
néztem, hogy nekem, mint asszisztensnek mi a dolgom. Nagyon lelkesen csináltam,
és arra ügyeltem, hogy ha kellett 250 statiszta, akik közül száz ilyen legyen,
150 meg olyan, akkor ezek tényleg ott legyenek, amikor kell, és olyanok
legyenek.
És ma hogyan látja akkori problémáikat?
Rossz elvek alapján
jóhiszemű emberek próbáltak filmeket készíteni. Rossz elvek alapján azonban nem
készülhet jó film. Talán nem is rossz – inkább elcsúszott elvekről
beszélhetnénk. És akik a filmeket készítették, azok között olyanok is lehettek,
akik tudták magukról, hogy nem alkalmasak a feladatra, és ezért „túlteljesítettek”,
a megkívántnál is nagyobb sematizmussal készítették a filmeket. Cinizmust én
nem éreztem. Gertler Viktor például, aki mellett sokat dolgoztam, dolgozott
annak idején az UFÁ-nál is, ahol nagyra becsülték. Itthon is készített egy-két
úgynevezett művészfilmet. Aztán jött a zsidótörvény, a bujkálás. A
felszabadulás után a koalíciós időkben ő lett a Hunnia vezérigazgatója. Ebben
az időben éppen szocialista filmrendező volt. Szocialista-realista. Nem
cinizmus volt ez, talán egy automatikus mimikri. Hogy talán mindent lehet
szépen és jól csinálni. Ez az egész helyzet annyira bonyolult volt… nem olyan
egyszerű, hogy „voltak cinikus öreg rendezők és voltak forradalmár ifjak”. Bán
Frigyes például 1945 előtt csak egy rendező volt a sok között. Én nagyon sok
eredeti, egyéni emberi képességet ismertem meg benne. Már nem volt fiatal
ember, amikor a Talpalatnyi földet
megcsinálta. Meg kellett éreznie, hogy ezzel olyan lehetőséget kapott, amilyet
addig soha. Nyilvánvaló, hogy ez a következő filmjeinél is hatott rá, hogy
ünnepelt ember lett, hogy számított a szava, hogy Révai József megkérdezte, Bán
Frigyes hogyan gondolja ezt vagy azt.
A feladatok, amiket
ekkoriban kaptak az emberek, alapvetően különböztek azoktól, amiket korábban
kaptak. Mi volt a filmrendező feladata azelőtt? Lehet keresni 4-15.000 pengőig
terjedő összeget, ha leforgatja ezt vagy azt a történetet. És most ugyanezeket
az embereket arra szólították föl, hogy a lelkiismeretük szerint alkossanak.
Sőt, hogy csatlakozzanak ehhez a nagy ügyhöz, az országépítéshez. És arra is
felszólították őket, hogy most a szocdemeket ki kell nyírni, nyírjuk ki együtt.
De ez még mindig magasabb szintű állampolgári tevékenység, mint azon
vitatkozni, hogy fel lehet-e már venni az első előleget pengőben. Ez szinte
észrevétlenül torzult tovább.
A Liliomfi előtt Ön Várkonyi Zoltán munkatársa volt
két filmben. Mit kapott és mit adott Ön ebben az együttműködésben?
Mint asszisztensnek, volt már
szakmai biztonságom, tudtam, mikor, mit kell csinálnom, mondanom. Én ezt adtam,
de Várkonyi ennél többet igényelt, igényelte a véleményünket, ami nagyon
kellemes és élvezetes véleménycserékhez vezetett. Várkonyi hallatlanul szíves,
dinamikus egyéniség, ezer ötlettel sziporkázott – jó baráti kapcsolat alakult
ki köztünk. De azért azt nem merném mondani, hogy én ezekben a filmekben
készültem, vagy gyűjtöttem dolgokat későbbi munkámhoz.
Érezték, hogy ez már másféle film, mint az addigiak?
Természetesen. Elsősorban,
itt volt egy ihletett irodalmi anyag, Déry írása… És még ha tartalmazott is
helyenként sematikus elemeket, az egészet elöntötte a tehetség csillogása… Hogy
szép, hogy igazi humanizmus van benne, hogy más, amikor egy kismamát meg kell
menteni, mint a korábbi savanyú „humanizmus”, amiről mindig kiderült, hogy nem
az… Nagyon szép filmnek tartom a Simon
Menyhért születését, legfeljebb annyi fenntartásom van, hogy a természeti
elemek nem elég végzetesek benne. Talán ha többet ülünk Csipkéskúton… Ha
ugyanezekkel a párbeszédekkel, hatalmasabb természeti nehézségek elé kerülnek a
szereplők, egyszerre eltűnhetett volna a hajszálfinom dramaturgiai konstrukció,
és egy olyan világ keletkezett volna, ahol az ember, a növény, az állat, a hó
tulajdonképpen egyetlen nagy kép egymás mellé rendelt egyenrangú elemei. Ez
nekem azóta is mániám. Természetesen a politikai fordulat, 1953 júniusa nagyon
erősen hatott a filmre. Én akkor éppen Nógrádverőcén voltam – Fábri Zoltánnal
írtuk az ő Életjel című filmjének
forgatókönyvét, amelyben én szintén társrendező voltam. Ott hallgattam a
rádiót, és nagyon felkavart, amit hallottam. A magam részéről meg is voltam
bántva, hogy először bizonyos nagy eszmék nevében megkérik az embert, hogy
írjon alá különböző csekkeket, anélkül, hogy látná, mi van ezekre írva, és
utána azt mondják neki, hogy hamis, vagy részben hamis csekkeket írtál alá… Ez
engem nagyon megzavart, mert mi tényleg vállaltuk azokat a csekkeket…
Már az Életjelben állandóan érezhető volt, hogy
nem lehet úgy csinálni a filmet, mint azelőtt kellett volna. De volt egy másik
téma, Vajda István kisregénye, az AA
938-as esete, melyből később a Gázolás
lett. Filmtörténetileg ez a film az első jele – főleg formai, meg atmoszférikus
szempontból – a változásnak. Tartalmilag még kísért benne a régi szemlélet – a
bíró például olyan rezzenéstelen arccal ítéli el a nőt – de módszerében…
… próbálta motiválni a nő magatartását.
Pontosan. Ez már új dolog
volt.
*
Hogyan készült a Liliomfi?
A Liliomfi előtt már több témám volt az első filmhez. Sándor András Huszonnégyen kezdték című regénye, majd
a Tűzkeresztség, melyet végül Bán
Frigyes rendezett meg. A filmgyárban akkor Kovács András vezette a
dramaturgiát, Bacsó Péter a munkatársa volt, és újra felvetődött, hogy
valakinek már filmet kellene csinálni a generációnkból. Mivel Kovács akkor
filmgyári vezető volt, Bacsó pedig a forgatókönyvírásra specializálódott, én
álltam a legközelebb a rendezői pályakezdéshez. A Liliomfi története elég prózai – elmentünk, megnéztük a darabot,
már azzal a szándékkal, hogy ebből filmet lehetne csinálni. Megkértük Mészöly
Dezsőt a forgatókönyvírásra, és eldőlt, hogy film készül, és Darvas Iván
játssza majd a főszerepet, aki akkor egy kis epizódszínész volt a színházban…
1954 augusztusában elkezdtük a forgatást. Hozzátartozik még a helyzethez, hogy
a párthatározat után nemcsak mi akartunk egyet lépni, hanem felülről is
támogatták ezt.
Hangulatában a Liliomfit is egy nagyobb társadalmi mozgásfolyamat
részének érzem, de ez a kapcsolat számos filmjében ennél sokkal közvetlenebb.
Milyen közös vonást, esetleg közös történelemszemléletet érez filmjeiben?
Nem abból az aspektusból
készítek filmet, hogy ezek általános ars poeticámat kifejezzék. Nem arról van
szó, hogy nekem van egy alapvető hitvallásom, és minden egyes filmet úgy
választok meg, hogy ezt kifejezze. Mégis, azok a filmjeim, melyek a legközelebb
állnak hozzám, talán tartalmaznak valami közös vonást… bár, ismétlem, az az
esztétikai tevékenység, melyet manapság sokan saját műveik elemzésével
végeznek, tőlem teljesen idegen.
Akár a Ház a sziklák alatt-ot veszem, akár a Megszállottakat, akár a Harminckilences dandár ideális lehetőségeit
– tehát, ha nem ünnepi alkalomra készül a film, amit én mindig szóvá tettem,
hanem a témában rejlő dolgokat tudtuk volna megcsinálni, vagy akár a Szerelmet – mindezekben a filmekben
nehéz körülmények között, nagy külső nyomás alatt mozognak emberek. Részben
olyanok, akik felismerik ezt a külső nyomást, részben olyanok, akik eszükkel
nem tudják felfogni, hogy milyen helyzetben vannak, csak érzik, hogy ki vannak
szolgáltatva. És végül is minél kibogozhatatlanabb az a helyzet és minél
nagyobb a nyomás és minél szűkebb ezeknek az embereknek a mozgási tere, engem
annál jobban érdekelnek, annál jobban szeretem őket, annál jobban ragaszkodom
hozzájuk, annál jobban drukkolok nekik, hogy tudjanak valamit kezdeni, és annál
jobban drukkolok magamnak, hogy én ezekből a témákból filmeket tudjak csinálni.
Lehet, hogy említett filmjeim tematikusan, stilárisan homlokegyenest eltérőek –
de ebben a vonatkozásban érzek bizonyos affinitást köztük. Mindez legfeljebb
egy észrevétlen vonzalom volt bennem, én csak visszatekintve tudom így
megfogalmazni.
(Folytatjuk)
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2017/11 08-11. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13419 |