Bilsiczky Balázs
Iancu Laura első világháborús kisregényének története ma is aktuális. A szeretet megint vesztésre áll a gyűlölettel szemben.
Szeretföld címmel, közösségi finanszírozással készítette el első nagyjátékfilmjét Buvári Tamás, akit főként az előző évtizedben forgott rövidfilmjei, többek között a 2002-es Velencei Biennálén is bemutatott Posztkatona, vagy a 2006-os Filmszemle kísérleti és kisjátékfilm szekciójában fődíjjal jutalmazott Kivégzés révén ismerhetünk. A rendezővel a film keletkezésének körülményein túl a háborúk okozta traumák feldolgozásának lehetőségeiről is beszélgettünk.
*
A 2000-es években készült rövidfilmjeidben a dokumentarizmus és az
experimentalizmus jegyei is meghatározóak voltak, mintha még az alapvető
műfajok közötti distanciát is elvetnéd és kizárólag az elkészült munka művészi
értékét tartanád szem előtt. Honnan ez a hozzáállás?
Az embert különböző hatások
érik, amikből kialakul egy sajátos látásmód. Felsorolhatnám ezeket én is,
kezdve Tarkovszkijtól, Cassavetes vagy Bergman művészetén át, mondjuk a Családi tűzfészekig, de azt az elegyet,
ami ebből létrejön, nem úgy kezdem el megközelíteni, hogy egy filmemet éppen milyen
műfajhoz sorolom, hanem úgy, mint rátalálálást a saját hangomra. Ennek engedtem
teret és így jöttek létre a szerzői filmjeim, Muhi András pedig, akivel
elkezdtem dolgozni az Inforgnál, szintén nem az az ember, aki bármilyen határokat
állítana fel a gondolkodást illetően.
Ugyanakkor azt is
igyekeztem elérni, hogy ez a hang valamelyest letisztuljon, és például egy
fiktív film, amit készítek, kimondottan játékfilmes legyen. Műfaji filmekkel
nem próbálkoztam, akkoriban nem is volt rá nagyon mód. A 2000-es évek alapvetően
a szerzői filmekről szóltak, a mára jellemző megközelítés, jelesül a szerzői és
a közönségfilm szerencsétlen ellentétbe (néhol még szerencsétlenebb párhuzamba)
állításának elhagyása 2010 után jelent meg igazán. A többszólamúság mindig
érdekelt, néhány éve kezdtem el komolyan foglalkozni azzal, hogy egy tisztán
műfaji filmet írjak a maga szabályrendszerével – természetesen az egyéni
látásmódommal fűszerezve, s ez a filmterv végül egy sci-fi lett.
A többszólamúság ellenére is megkérdezem, hogy melyik alapműfaj
állt és áll hozzád a legközelebb?
Az irány mindenképpen a
játékfilm. Azt gondolom, hogy az első két televíziós játékfilmem, az Életbevágó és a Várjá’ Vlagyimir, vagy az utánuk következő rövidfilmek egyrészt mind
a játékfilmes rendezés összetettségével, alaposságával készültek, másrészt
önmagában nem érdekelt a dokumentumfilm vagy a kísérleti film. Ezekben a
filmekben mindig szerepeltek civilek is a profi színészek mellett, de akár az ő
vezetésüket, akár a képi és hangi világot, vagy a forgatókönyvet nézem, ez
mindenképp egy játékfilmes út volt.
A játékfilmes zsánerek közül mit vagy miket részesítesz előnyben a
többivel szemben?
Azt hiszem, a sci-fit.
Mint mondtam, van egy filmtervem, amit először 2-3 éve adtam be a Filmalaphoz, akkor
nem támogatták a forgatókönyv-fejlesztést. Hozzáteszem: teljesen elfogadható
dramaturgiai indokok alapján. Néhány olyan, fontosabb kulcsmomentumra hívták
fel a figyelmemet, amivel egyet tudtam érteni. Nyilván azt gondolom, hogy az én
eredeti elképzeléseim szerint is jó lett volna a könyv, de az ő javaslataik az
egyszerűsítés felé mutattak.
Maga a Szeretföld-projekt és az ezzel
kapcsolatos közösségi finanszírozás ötlete viszont ugyanebben az időben jött
be, ezért félre is tettem a sci-fi tervet. Egyrészt nem akartam a két dologgal
egyszerre foglalkozni, másrészt nyilvánvalóan volt bennem egy adag csalódottság
a visszautasítás miatt. A fejlesztés lényegét ugyanis épp az jelentette volna,
legalábbis szerintem, hogy belevesszük a filmbe a Filmalap javaslatait,
miközben ők támogatják a forgatókönyvírást. Egyébként most, hogy a Szeretföld elkészült és elindult a maga
útján, egyre jobban foglalkoztat a gondolat, hogy elő kell vennem ezt a sci-fit
és érdemes újra pályáznom vele, figyelembe véve a javasolt módosításokat.
Ezek szerint tehát 2-3 évvel ezelőtt kezdtél neki a Szeretföldnek. Honnan jött
az ötlet?
Úgy emlékszem, 2015-ben a médiamecenatúrás
pályázatoknál előnyt élveztek az első világháborús vagy az ‘56-os témák, ezért
egy olyan televíziós film ötlete merült fel bennem, amely összefüggésben van az
első világháborúval. A háborús tematika nekem még kapóra is jött a korábbi
filmjeim kapcsán, és nem is feltétlenül akartam én kitalálni a történetet, egy
tévéfilm esetében jónak tartom, ha irodalmi adaptáció – ezek mentén kezdtem el
tehát keresgélni, és így bukkantam rá Iancu Laura kisregényére. Ennek a műnek a
sztorija lett tulajdonképpen az a vonal, ami a filmben Szeretföldön játszódik.
Egyeztettünk Laurával, elkezdtem írni a forgatókönyvet, de ott volt bennem a
félsz, hogy ha ezt sem támogatják, akkor tulajdonképpen megint feleslegesen
dolgozom. Ezért kezdtem el rajta gondolkodni, hogy meg lehet-e ezt más módon is
csinálni vagy sem.
2015 elején még nem nagyon
lehetett látni semmilyen közösségi vagy alternatív játékfilmet, úgyhogy
viszonylag eredetinek hatott az ötlet. Mivel Veszprém mellett élek, főként az
ottani kulturális életben vagyok benne – először ott kezdtem el tapogatózni.
Pillanatok alatt kiderült, hogy nagyon sok mindenkit bele lehet vonni a
dologba, akár alkotótársként, mint színészt, operatőrt, zeneszerzőt vagy
producert, akár a finanszírozást illetően, gondolok itt különböző helyi
intézményekre vagy vállalkozásokra. Ezt tapasztalva döntöttem úgy, hogy
megpróbálom ilyen módon összehozni a filmet és nem adom be a pályázatra.
Ekkor már nem is tévé-,
hanem nagyjátékfilmben gondolkodtam, és itt jött az ötlet, hogy az időtlenség
és az aktualitás közötti átjárást, vagyis a „semmi nem változik” helyzetet
jobban meg tudom úgy mutatni, ha van egy olyan kerettörténet, ami a mai korhoz
passzol. Ennek az alapja a 2014-ben, Ukrajnában kitört háború lett, szűkebben
véve az a folyamat, amelynek során nagyon sok magyar jött át Kárpátaljáról Magyarországra,
vagy az őket ért atrocitások miatt, vagy azért, hogy elkerüljék a sorozást. Az
ő menekült státuszuk adta ki a kerettörténetet, amelynek szereplői egy
szociális munkás segítségével létrehoznak egy másik, fiktív történetet, amely
egy szűk közösségnek a háborút követő talpraállásáról szól. Ezzel a szociális
munkás mintegy tanítja a közösség tagjait, hogy nekik is sikerüljön ez a
talpraállás, mert az élet a háború után is megy tovább, a múltban történt
eseményeket pedig újra át kell élni és ezen keresztül feldolgozni.
Fontos döntés volt még,
hogy a szeretföldi történet mégsem az eredeti, első világháborús környezetben,
hanem egy időtlen világban játszódjon. Ennek főként anyagi okai voltak: egy
első világháborús, kosztümös filmet néhány millió forintból biztosan nem
lehetett volna megcsinálni. Egy-két katona szereplésével még igen, de itt egy
teljes falu közösségéről beszélünk, több főszereplővel és számos
epizódszereplővel. A visszajelzések alapján egyébként nagyjából sikerült a
terv, mert a kész filmben erősen ott van az a fajta időtlenség, amire
gondoltam.
Ez a két, párhuzamos történet folyamatosan, oda-vissza reflektál
egymásra a filmben. Ezzel erősödik az általad említett kortalanság, viszont egy
ijesztően negatív kép rajzolódik ki a háborúk végeláthatatlanságáról.
Igen, egyértelműen az
látszik, hogy nincs megállás, és hogy az emberiség képtelen tanulni a
történelemből, az anyagi érdekek felülírnak és irányítanak mindent. Ezért is jó,
ha készülnek erre a problémára fókuszáló filmek, mert ha elmesélünk egy ilyen
történetet, az talán figyelmeztetőleg hathat a nézőre. Persze ez csak úgy
működik, hogy az egyes emberek, karakterek, tehát a szereplőid mélyére mész,
mert általánosságban nem lehet erről beszélni. A gyűlöleten, vagy az
ellenségeskedésen, ami minden háború alapja, csak úgy lehet változtatni, ha az
egyén önmagába merül le és ott változik meg, annyira, hogy ezt követően nem
hajlandó részt venni például a közhangulatban uralkodó, az ellentétekre alapozó
eseményekben. Azt gondolom, hogy az ember önmagában elég erős ahhoz, hogy
magában, legbelül megérintse vagy megértse a lényeget, ami nem más, mint az
emberek egymás közöttisége, egy nagy, közös lélek, amit Istennek is hívhatunk,
és megmutatja, hogy a világban valójában semmiféle gyűlöletnek nincs helye,
csak a szeretetnek.
A filmben is fontos volt, hogy
a főbb szereplőkről, mint például Magdolna, megmutassuk, hogyan tudja
feldolgozni a történteket, és a végén képes legyen azt mondani, hogy értek
ugyan sérelmek, nem is akármilyenek, de akkor sem a bosszúnak vagy a
gyűlöletnek élek, hanem megpróbálok a szeretetre koncentrálni. A kisfiú, Péterke
történetét is ez határozza meg, csakhogy ő még gyerek, így ott a remény
megmutatása volt a lényeg, hogy ha felnő, akkor talán hasonlóan fog
gondolkodni, mint Magdolna. És ott van ugyanakkor a háborút végre maga mögött
hagyó katona, aki szintén kísérletet tesz a békébe való visszatérésre, csakhogy
ez nem sikerülhet mindenkinek.
Épp ez az, ami miatt szkeptikusabb vagyok nálad, mert itt nagyon
súlyos traumákat kell vagy kellene feldolgozni.
Ezért kell arra
koncentrálnunk, hogy a társadalom minél inkább törekedjen ezeknek az embereknek
a meggyógyítására, ha már a tragédiák nem akadályozhatóak meg. Mondok egy
példát: ha százszor ennyi szociális munkásunk lenne, akkor is jutna feladat
mindannyiuknak. És miért ne lehetne százszor ennyi? Akarat kérdése. Ugyanilyen
fontos kérdés, hogy a jóléti társadalom mennyiben felelős azért, hogy
egyszerűen otthagyja az út szélén a segítségre szoruló embereket. És itt már
túllépünk a háborún, mert gondoljunk csak a családon belüli erőszakra, vagy
azokra, akik hajléktalanok, alkoholisták, hátrányos helyzetűek. Nem az jelentene
egy valódi európai civilizációt, ha odafigyelnénk ezekre az emberekre és
megpróbálnánk őket felemelni? A helyett, hogy cirkuszra költjük a pénzt és
urizálunk, a szolidaritásra kellene jobban összpontosítani, elvégre ez tesz (vagy
tenne) minket emberré.
Mikor és hol látható majd a Szeretföld?
A közösségi
finanszírozáshoz és a háborús gyerekfilm tematikához méltó módon, egy izgalmas
fesztivál, az Off Biennálé Budapest programjaként kerül a mozik műsorára
november elején. Budapesten a Art+Cinema fogja játszani, de vidéki nagyvárosok
Art Filmszínházaiban, továbbá a Mozgómozi műsorán is látható lesz.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2017/11 36-37. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13409 |