Forgács Nóra Kinga
Barcelona, nit d’hivern – spanyol, 2015. Rendezte: Dani de la Orden. Írta: Eric Navarro és Eduard Sola. Kép: Ricard Canyellas. Zene: Joan Dausa. Szereplők: Alexandra Jiménez (Alba), Álex Maruny (Oscar), Miki Esparbé (Carles), Alberto San Juan (Miguel). Gyártó: Barcelona Nit de Films / El Terrat. Forgalmazó: Cirko Film Kft. Feliratos. 95 perc.
A Hóesés Barcelonában maga a katalán Igazából szerelem. Több szálon futó cselekményének egyes történetei mind a szerelem és szeretet kérdései körül bonyolódnak, a katalizátor pedig ismét az ajándékozás ünnepe. Sőt, Dani de la Orden munkája kitör az ünnep-filmek hagyományából, hogy ne csak a szereplői egymásnak, hanem a film is szerelmi vallomással adózzon Barcelonának. A Hóesés Barcelonában tehát a városfilmek sorába is becsatlakozik. Mindez ígéretesen hangzik, csakhogy az eredmény mégsem szívmelengetően ünnepi, a helyi hagyományok szerint a Háromkirályok felvonulásának estéjén-éjjelén játszódó mozidarab, hanem inkább a két filmtípus igen-igen elhanyagolt szerelemgyereke.
Pedig vannak jó ötletei: a cselekményt az ünnep legfeszültebb 24 órájára szűkíti, és lemond a családbarát biztonsági játékról, teret engedve korhatáros jeleneteknek. Nem erőlteti a szálak szoros összefonódását, sem a gigantikus finálét, megmarad jó értelemben földhözragadtabb, novellisztikus szösszenetnek. Ráadásul az egyik történetszál – amelyben az egyik király teljes jelmezben kereket old a felvonulásról, hogy egy éjszakán át üldözze 20 éve nem látott szerelmét – annyi lehetőséget rejt magában, hogy arra akár egy egész filmet fel lehetett volna építeni.
Talán ezt is kellett volna tennie a rendezőnek: a Hóesés Barcelonában többi története ugyanis szellemtelen, a szökött királyon túl pedig csak elvétve akad talányos vagy szimpatikus figura. Hiába a katalán nyelvhasználat és az erre tett folytonos utalások, az ünnepi felvonulás képei vagy a Barcelona-Madrid ellentét felvillantása, a várost alig ismerjük meg. A benne zajló hétköznapi életek többé-kevésbé hétköznapi problémái cél szerint humoros, valójában túlzottan egyszerűsítő ábrázolást nyernek. A legnagyobb baj, hogy néhány pillanatot leszámítva a Hóesés Barcelonában nem tud hangulatot teremteni: a szerelem és szeretet körüli felhajtás idegen és művi marad.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2017/01 59-59. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13051 |