Benke Attila
The Lobster – görög–angol–ír–holland–francia, 2015. Rendezte: Jorgosz Lantimosz. Szereplők: Colin Farrell, Rachel Weisz, John C. Reilly. Forgalmazó: Sony Pictures Home Entertainment. 118 perc.
A hírhedt stanfordi börtönkísérletről elhíresült amerikai szociálpszichológus, Philip Zimbardo szerint a férfiak, így a férfi–nő párkapcsolatok hanyatlásnak indultak a XXI. században többek között a videójátékok és pornófilmek túlzott fogyasztása miatt. A fesztiváldíjakkal elhalmozott görög szerző, Jorgosz Lantimosz (Kutyafog, Alpok) legújabb szatírája, A homár premisszája is az, hogy a nem is olyan távoli jövőben az emberek nem tudnak vagy akarnak egymással kontaktusba kerülni, ami veszélybe sodorja a gazdaságot is. Így a harmincas–negyvenes éveikben járó szingliket arra kényszeríti a hatalom, hogy 45 napon belül találjanak maguknak párt, ellenben súlyos büntetésben részesülnek.
A zárkózott Davidet nemrég hagyta el felesége, ám szinte azonnal kapja is a visszautasíthatatlan ajánlatot: egy luxushotelben új arát találhat magának. Azonban a bizarr szállodában a „nagytestvér” mindent kontrollál. Davidet például speciális ruhába öltöztetik, melynek övéhez hozzábilincselik jobb kezét, megelőzendő a férfi esetleges önkielégítő akcióit, hogy inkább a hotelben lakó szociofób vagy pszichopata nőkkel próbálkozzon. Riasztó egyéjszakás kalandja után Davidnek elege lesz, és megszökik a Magányosoknak nevezett lázadókhoz, akiknél viszont éppen szerelembe esni tilos, jóllehet, a szerencsétlen férfi itt találja meg szíve választottját.
Jorgosz Lantimos egyedi hangulatú és kompromisszummentes szatírája Spike Jonze hasonló témával foglalkozó A nő című alkotásának tökéletes antitézise. A homárban az igaz szerelem Jonze romantikus sci-fijével ellentétben minden szinten elérhetetlen a „civilizált” világot átszövő értelmetlen normák és az emberi reprodukciót megszállottan erőltető abszurd diktatúra miatt. A homár rideg, szatirikus parabola jelenünkről, és mintegy ellentmond Philip Zimbardónak, hiszen állítása szerint nem a túl sok pornófilmnézés vagy a videójátékok, hanem az ideológiák zúzzák szét az őszinte emberi érzelmeket és a társas kapcsolatokat: a hotelben a „megházasodsz vagy meghalsz” rögeszméjével, a Magányosoknál pedig a „megöllek, ha megházasodsz” agyrémmel gátolják a dolgok természetes folyását.
A lassú, naturalista stílusban előadott A homár nem kínál megoldást, csak kérdéseket tesz fel a közeljövővel kapcsolatban, és szélsőséges módon távolságot tart szereplőitől. Így Jorgosz Lantimosz műve nem mindenkinek ajánlott, az amorális és passzív Daviden kívül csak szánalmas vagy szadista karakterekkel találkozhat az azonosulásra alkalmas hős után kutató néző. A homár maró gúnnyal és felkavaró szituációk bemutatásával helyezi a befogadót külső perspektívába, hogy egyaránt szembesítse korunk emberét a személyközi kapcsolatok rendellenességeivel és ezzel összefüggésben egy lehetséges, eljövendő diktatúra rémképével.
Extrák: Jorgosz Lantimosz és a színészek kötetlen beszélgetése A homárban megjelenő szexuális és társadalmi témákról.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2017/01 61-61. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13037 |