Kránicz Bence
Magyar, 1970. Rendezte: Makk Károly. Szereplők: Törőcsik Mari, Darvas Lili, Darvas Iván. Forgalmazó: Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet. 90 perc.
Ritka a csillagok olyan tökéletes együttállása a magyar filmtörténetben, mint amely a Szerelem elkészültéhez vezetett. Makk Károly korszakos jelentőségű filmjében tehetségének, képességeinek legjavát adta néhány kivételes művész, akik közül Déry Tibor vagy Darvas Iván személyes élettényeiket, Kádár börtönében átélt szenvedésüket is beleírták, beleforgatták a Szerelembe. A rendező bölcsen, érzékenyen engedte érvényesülni és hozta közös nevezőre munkatársai egyéni művészi törekvéseit: Déry ambícióját, hogy megragadjon valamit a Monarchia letűnt, elpusztított világából és két-három ember minden történelmi viszontagságot lebíró szenvedélyéről meséljen; a nemzetközi karriert befutott Darvas Lili utolsó, nagy alakítását; Tóth János operatőr kísérleteit.
Már csak a Tóth által kidolgozott vizuális stílus újrafelfedezése miatt is érdemes beszerezni a film felújított változatát tartalmazó DVD-t. A fiát éveken át hazaváró matróna szobájának gazdag, szinte másvilági tárgyornamentikája, a tükröződő, torzuló felületek, belső keretek játéka végre a lehető legjobb minőségben látható, még plasztikusabbá téve például a múlttal és a szeretettel összekapcsolódó tárgyak faanyaga és a börtönt, fogságot jelképező hideg fémek képi feszültségét.
Az emlékezés természetét letapogató, lírai, asszociatív filmstílusról éppen úgy rengeteg tanulmány született az elmúlt évtizedekben, mint a Szerelem politikai bátorságáról – hiszen nem egyértelmű, hogy Darvas Iván karakterét Rákosi vagy Kádár rendszerében ítélték el. A rendező és Gelencsér Gábor filmtörténész közös audiokommentárjában Makk Károly talán emiatt is tartózkodik attól, hogy mélyebben elemezze a filmjét. Többnyire röviden, enigmatikusan fogalmaz, miközben Gelencsér alaposan, több szempontból járja körbe a film művészi eredményeit, mindig kiemelve azt is, rá melyik jelenet gyakorolja a legnagyobb hatást.
A lemez másik legérdekesebb extrája egy 1985-ös televíziós portréfilm Makkról, amely elsősorban privát filmként, (fél)amatőr videóként izgalmas: a rendező paloznaki nyaralójában rendezett vendégségről tudósít. Törőcsik Mari reklámszatyorral a kezében érkezik, Jeles András játékosan megpróbál elgáncsolni valakit, Psota Irén segít gyufát gyújtani Makk kétéves kisfiának, a kisfilm elején pedig a rendező jóízűen, négy snitten keresztül fogyaszt el egy almát. Ezek az intim, emberi momentumok épp olyan szépek és sokatmondóak, mint ahogy Darvas Iván és Szabó István beszél a riporternek Makk Károlyról, Psota a fantasztikus szexuális életükről, vagy Jeles a Liliomfi varázslatáról.
Extrák: Audiokommentár, portréfilm (Makk Károly és vendégei), előzetes, híradófelvétel.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2016/12 61-62. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12994 |