rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Kiéhezettek

Sepsi László

The Girl with All the Gifts – brit, 2016. Rendezte: Colm McCarthy. Írta Mike Carey. Kép: Simon Dennis. Zene: Cristobal Tapia de Veer. Szereplők: Gemma Arteron (Helen), Sennia Nanua (Melanie), Glenn Close (Dr. Caldwell), Paddy Considine (Parks). Gyártó: Poison Chef / BFI / Altitude Film. Forgalmazó: Vertigo Média Kft. Szinkronizált. 111 perc.

 

Amikor a kétezres évek második felében terjedni kezdett az őserdei rovarokat zombifikáló Cordyceps gombákat bemutató kisfilm, már az első internetes kommentárok lecsapták a labdát: innen csak egy lépés az emberi fajra specializálódott parazita. Csak spekulálhatunk, hogy a Cordyceps létének híre mekkora hatással volt a gombahorror fellendülésére (a Fungi című antológiában még egy többoldalas vers is olvasható róla), de a téma alapművét kétségkívül M. R. Carey publikálta a Kiéhezettek című regényével, melyben nyíltan meg is jelöli Attenborough természetfilmjét, mint ihletforrást.

A példás gyorsasággal elkészült filmverzió ugyan kevéssé használja ki a gombákhoz kapcsolódó vizuális kódokat – sehol egy egész várost ellepő micélium és a termőtestek ábrázolása is inkább növényi mintákat követ –, ehelyett a (magyarul is kiadott) alapregénynél is markánsabban koncentrál a paradigma- és generációváltás motívumára. A disztópikus nyitány azonnal leszűkíti a perspektívát az eredeti címben szereplő kislány nézőpontjára (szemben a regényverzió maroknyi nézőpontkarakterével), majd miközben felsorakoztatja a műfaj klasszikus típusfiguráit (amorális tudós, humanista tanárnő, morc veterán), fokozatosan le is építi őket, a fináléban kiteljesítve a hatalmi viszonyok átrendeződését. A Kiéhezettek Régi és Új küzdelmének biológiai metaforákba bújtatott parabolája, amely a „tisztaság” fogalmán keresztül éppúgy rezonál globális aktuálpolitikai problémákra (bezárkózás vs. az idegenség elfogadása), mint ahogy illeszkedik az ember mibenlétét firtató általánosabb kultúrantropológiai felvetésekbe is. Bő másfél évtizeddel a 28 nappal később dühkórosai után újra a Brit-szigeteken sarjadt ki a kortárs horror evolúciójának következő „reményteljes szörnyetege” – és minden jel szerint ezt tudja is magáról.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2016/11 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12963

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 5 átlag: 6.6