Kovács Gellért
Denis Villeneuve számos zsáner kipróbálása után rárepült a sci-fi-re.
A hollywoodi elvárások szerint is egyre megbecsültebb direktor a nálunk forgó Szárnyas fejvadász 2.-t megelőzően gondolataiba merült inváziós szuperprodukciót forgatott, mely legalább annyira megfelel a kor divatjainak, mint amennyire mégiscsak csendesebb hanghordozással szólítja meg a nézőt. A Felperzselt földdel befutott Villeneuve nyúlhat emberrablós thrillerhez (Fogságban), pszichothrillerhez (Ellenség) drogkartelles akciókrimihez (Sicario – A bérgyilkos), úgy képes megnyilvánulni a vásznon, úgy tud egyéni lenni, hogy közben a kiválasztott vonulatnak is tökéletesen megfelelteti filmjeit. Ez a helyzet az Érkezéssel is, mellyel a koncentrált kanadai mintha a saját, visszafogottabb, de hatásában igencsak erőteljes válaszát fogalmazná meg Christopher Nolan Csillagok közöttjére – s ez a válasz leginkább azért lehet komoly moziélmény, mert üzengetés helyett elsősorban értelmesen szeretne szórakoztatni.
Ami Nolannek volt a fekete lyuk és a féreglyuk, Villeneuve számára az a Sapir–Whorf-hipotézis – vagyis, a furcsa űrhajóval földre szállt idegenek jelen esetben kizárólag a kommunikációval bajlódnak. Ami Spielbergnél a Harmadik típusú találkozásokban csak része – persze, fontos része – volt a történetnek, Robert Zemeckis Kapcsolatában pedig arra volt jó, hogy ellökje a sztorit a szerethető tudományos-fantasztikus giccs irányába, itt szilárdan tartja magát mindvégig: az a legfontosabb ügyünk, hogy meg kellene értenünk a látogatókat. Hogy mit is akarnak pontosan. Erre kell egy nyelvész, Dr. Louise Banks (Amy Adams), máskülönben már akkor csúfos véget érhetne a történet, amikor még igazán el se kezdődött. Innen indul a film, s az benne a lenyűgöző, hogy valóban ebben az alaphelyzetben marad benne. Villeneuve persze azért használja a szokásos inváziós kliséket: amikor az idegenek megérkeznek, a Föld szinte beleremeg a félelembe, a bizalmatlanságból fakadó feszültség az első perctől az utolsóig kitart, a katonák lőnének, az emberek rettegnének, a tudósok türelemre intenek. Látványnak se semmi az Érkezés, mégse fordul át pánikszerű akciózásba, esetleg festményszerű magamutogatásba, hanem fegyelmezetten lebeg az általa megteremtett filozofikus miliőben – s e hipnotizáló kapacitással bíró küldetésben a modorosságot kikerülő színészei mellett (Adams sokkal többet köszönhet itt legfőbb partnerének, Jeremy Rennernek, mint amire előzetesen számíthattunk) csodálatos operatőre (Bradford Young) és különleges tehetségű zeneszerzője (Jóhann Jóhannsson) is nagyban segíti a rendezőt.
Az Érkezés jelentős erénye, hogy bár álomgyári értelemben aligha nevezhető könnyű filmnek, ismeretterjesztő törekvésével, emészthető és élvezetes moralizálásával ügyesen hat a nézőre, így nem csak érdekesnek, de aktuálisnak is mutatja magát. Direkten, de bántó mutogatás nélkül utal a történelem jelenkori és visszatérő konfliktusaira, ám aki egyszerűen csak izgulni szeretne, annak se hiányoznak majd a zsánerben sűrűn előforduló, most azonban szinte teljesen hanyagolt rombolás képei. Hisz ezek a földönkívüliek most másféle traumát (katarzist?) tartogatnak az emberiség számára. Viszont azt gyanítom, hogy a történet nagy és megrázóan érzelmes csattanója alaposan megosztja majd a befogadókat. Lesznek, akik csak így érzik kereknek és igazán nagyszerűnek a filmet, netán meg is könnyezik a befejezést, mások viszont kimódolt, artisztikus, lehengerlő blöffként emlegetik majd a végső konklúziót – de az szinte bizonyos, hogy kevesen lesznek olyanok, akik elintézik egy unott legyintéssel. Az Érkezés nem csak törekvésével, méreteit is zárójelező kifinomultságával, hanem bizony bölcsességével is érdekfeszítő vállalás. Hogy mint film, mennyire maradandó, most még nehéz eldönteni. Talán nem is kell.
ÉRKEZÉS (Arrival) – amerikai, 2016. Rendezte: Denis Villeneuve. Írta: Ted Chiang novellájából Eric Heisserer. Kép: Bradford Young. Zene: Jóhann Jóhannsson. Szereplők: Amy Adams (Dr. Banks), Jeremy Renner (Donnelly), Forest Whitaker (Weber), Michael Stuhlbarg (Halpern). Gyártó: 21 Laps Entertainment / FilmNation / Lava Bear Films. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 116 perc.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2016/11 52-53. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12944 |