rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Könyv

Peternák Miklós: Új képfajtákról

Kelemen Sándor

 

Mióta a ceruzával, festékkel, ecsettel készített képek mellett megjelentek a fénnyel írt képek, mióta a látható világ többféleképpen leképezhetővé vált az ember közvetlen beavatkozása nélkül, és amióta objektív optikai szerkezetek, képkészítő berendezések csalják csapdába és bírják munkára a fényt, azóta a kép kitört a művészi ábrázolás tartományából, az „új képfajták” megjelenése még inkább a képre, a képről való gondolkodásra fordítja a figyelmet. Peternák Miklós könyvének gondolatmenete egy sajátos kép és fénytörténetbe ágyazódik. A szerző megkülönbözteti a kézzel készített képek korszakát, az optikai korszakot (melyben a fotó: „a természet ceruzája”, a film: „élő kép”, a videó: „maga a valóság”) és a „kezelhető kép” korszakát. Ismeretelméleti, lételméleti asszociációkat is felvillantó alapossággal igyekszik rákérdezni az új képfajták által kialakított viszonyrendszerekre. Az új képfajták révén a térproblémákat időproblémák váltják fel: az új képek az időt teszik valamilyen módon láthatóvá. „A fénykép megállítja, »meghatározatlanná« teszi az időt, a film azt újból elindítja és »meghatározottá« képes tenni” – írja Peternák.

A dolgozat második része a fotográfiára, a filmre, a videóképre, a hologramra, a kompjuterképre alkalmazza az új képfajtákkal kapcsolatos észrevételeket, keresve a bennük rejlő lehetőségeket is. A szerző szerint a kompjuterkép, lévén az első pontosan leírható, lebontható kép, (a programmal pedig ugyanaz a kép tetszőlegesen előállítható és manipulálható) értelmezhetővé teszi a képet a tudományos elemzés, fogalomalkotás számára. Hiszen „imitálni képes az összes képfajta jellegzetességeit. Mintegy képen túli jellege van, ugyanakkor képként érzékelhetővé tesz korábban gondolati vagy elméleti képződményeknek tartott valóságszinteket is.”

Érdemes megállnia ennél a könyvnél mindenkinek, „aki látni akar”, és nem sajnálja a képről való gondolkodásra – az időt.

 

Peternák Miklós: Új képfajtákról; Intermédia – Balassi Kiadó; Budapest, 1993.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1993/11 33. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=1292

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 2289 átlag: 5.34