Simor Eszter
Nerve – amerikai, 2016. Rendezte: Ariel Schulman és Henry Joost. Írta: Jeanne Ryan regényéből Jessica Sharzer. Kép: Michael Simmonds. Zene: Rob Simonsen. Szereplők: Emma Roberts (Vee), Dave Franco (Ian), Emily Meade (Sydney), Miles Heizer (Tommy). Gyártó: Lionsgate / Supermarche. Forgalmazó: Freeman Film. Szinkronizált. 96 perc.
Mersz játszani vagy csak nézed? – teszi fel a kérdést az Idegpálya, Ariel Schulman és Henry Joost rendezőpáros online játékról készített filmje, amelyben egy applikáció felhasználóit életük kockáztatására veszi rá. Témája nem is lehetne aktuálisabb: a népszerű Pokemon Go felhasználói a napi hírekbe is bekerülnek, a telefonjukon megjelenő kiterjesztett valóság bűvöletében gyakran sodorják veszélybe magukat. Ma – a Snapchat és az Instagram korában – amikor a „non-stop online” fiatalok az egész életüket feltöltik a netre, „benne van a levegőben” a film ötlete: a brutális fizikai élményt a virtuális valóság részévé tenni.
Schulman és Joost rendezők 2010-ben Catfish címmel hamis online alteregókat használó netezőkről készítettek dokumentumfilmet. Új filmjük Jeanne Ryan 2012-ben írt ifjúsági regényének adaptációja, amelynek már a címe is (Nerve) egyszerűen dekódolható metafora, címe eredetileg a „felelsz vagy mersz?” csoportjáték kifejezésére utal. A film egyfajta ötvözete az Éhezők viadalának és a bátorságpróbára késztető valóságshow-knak: hősnője, a belénevelt korlátaitól szabadulni vágyó Vee egy merészségi próbáján találkozik Ian-nal, majd a későbbiekben együtt kell az egyre veszélyesebb feladatokat teljesíteniük.
Habár a történet jól ismert, a színes neonfényekkel rajzolt tini-fantázia-világ magával ragadó, a színészgárda tehetséges és vonzó, a cselekmény pedig minden logikátlansága ellenére szédítő tempóban halad előre (Michael Simmonds operatőr felfokozott, videójátékokat felidéző stílusa vizuálisan fenntartja az érdeklődést). Sajnos a baljóslatú és harsány „Ide tart a világ!” üzenet miatt nehéz a filmet komolyan venni. Végül pont az alkotóknak nincs merszük saját provokációjuk beteljesítésére és sablonos tanulsággal zárnak a privát szféra elvesztéséről és az anonim tömeg magába szippantó hatalmáról. Az új digitális technológiát természetesnek vevő Z-generáció egy komolyabb befejezést is tovább merne gondolni.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2016/09 61-61. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12892 |