Varró Attila
Criminal – amerikai, 2016. Rendezte: Ariel Vromen. Írta: Douglas Cook és David Weisberg. Kép: Dana Gonzales. Zene: Keith Power és Brian Tyler. Szereplők: Kevin Costner (Jericho), Ryan Reynolds (Pope), Jordi Mollá (Heimdahl), Gary Oldman (Wells), Tommy Lee Jones (Dr. Franks), Gal Gadot (Jill). Gyártó: Lionsgate / Millenium Films / BenderSpink. Forgalmazó: ADS Service. Szinkronizált. 113 perc.
Amikor a 2009-es Paper Man-t magyar forgalmazója szokatlan önreflexivitással Ryan Reynolds, a képzelt szuperhős címre keresztelte, valószínűleg csak a cég posztmodern prófétái tudták, hogy az elkövetkező évtizedben Reynolds valóban az Amerikai Férfi tudatmélyéből testet öltő szuperegóját fogja fáradhatatlanul alakítani – akár az álomgyár legfoglalkoztatottabb szuperhős-színészeként Zöld Lámpástól Szellemzsarun át Deadpoolig, akár elmevándor Dr. Jekyll-ként a férfisármmal és piaci vonzerővel kevésbé megáldott sztárkollégák Mr. Hyde-jai mellett Bill Pullmantól Jason Bateman-en át Ben Kingsley-ig. Idei tudatfilmjében Reynolds kevésbé csinos asszisztense Kevin Costner, aki a Curt Siodmak-féle Hauser’s Memory újabb lenyúlását jelentő történetben loboncos hajú szociopata bűnözőként részesül a hősi halált halt mesterkém emlékeiben és lelki javaiban, hogy azután titkosszolgálati megbízói és a vérgonosz anarchistavezér csapatai közé szorulva jogot szerezzen magának az új élethez és az hatvan feletti sztár-karrierhez.
A thriller-specialista Vromen eddigi filmjeit elsősorban a kiváló színészek heroikus küzdelme jellemezte közepesen megírt figuráikkal (lásd a The Iceman sztárgárdás gengszter-életrajzát), és a Beépített tudat sem szakít ezzel a hagyománnyal. A veterán elitcsapat megható igyekezettel vonszolja át saját párvonalas tucatkarakterét a hol értelmetlen, hol érdektelen fordulatokon, különös tekintettel a főszereplő Costnerre, aki eleinte esetlenül téblábol a tőle fényévekre álló stratham-i übergyilkos-figurában, majd eredménytelenül próbálja hihetővé tenni a lehető legalkalmatlanabb pillanatokban rátukmált Reynolds-vonásokat. Noha mind tudatcserés sci-fiként, mind „menekülő gazember” thrillerként leszerepel, azért a Beépített tudat látványos tanulságot és szívszorító élményt kínál mindazoknak, akik értetlenül szemlélik korosodó kedvenceik elszánt idomulási kísérleteit a mai trendekhez De Niro-vulgárkomédiától Meryl Streep-mesemusicalig: immár a hajdani több mint testőr sem több mint gazdatest.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2016/06 59-59. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12821 |