rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Anyák napja

Vajda Judit

Mother’’s Day – amerikai, 2016. Rendezte: Garry Marshall. Írta: Tom Hines, Lily Hollnader, Matthew Walker és Anya Kochoff. Kép: Charles Minsky. Zene: John Debney. Szereplők: Jennifer Anniston (Sandy), Timothy Olyphant (Henry), Julia Roberts (Miranda), Kate Hudson (Jesse), Jason Sudeikis (Bradley). Gyártó: Open Road Films / Gulfstream Pictures. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 118 perc.

 

A Micsoda nő modern Hamupipőke-sztorija révén egyslágeres alkotónak tekinthető Garry Marshall egy ideje arra tette fel az életét, hogy feltérképezze az amerikaiak fontosabb ünnepekhez való viszonyát – ami jórészt kimerült abban, hogy egymáshoz szorosan, lazán vagy egyáltalán nem kapcsolódó történetfüzéreket tárt elénk, amelyek mind az adott ünnep napján játszódtak. A 2010-es Valentin nap és a 2011-es Szilveszter éjjel után a rendező idén az Anyák napjával egészítette (egyelőre) trilógiává ünnepi ciklusát, és a legújabb opusz több szempontból is komoly fejlődést mutat a korábbiakhoz képest. A magasabb minőséget első körben az támogatja meg, hogy Marshall hátrahagyta a szinte befogadhatatlan sztárdömpinget felvonultató tucatnyi cselekményszálat, és ezúttal mindössze három fő csapásirányban indulunk el. Ez értelemszerűen remek lehetőséget nyújt arra, hogy az eddigi felszínes, jórészt csak jópofa gegként működő, egypoénos sztoritöredékek helyett alaposabban is elmélyedjünk a hősök sorsának alakulásában, a szóban forgó karakterek jelleme pedig – úgyszintén az időtényező miatt – a kellő mélységig ki van dolgozva.

Örömteli változás az is, hogy az eddig mondvacsinált és súlytalan álproblémák helyett az Anyák napja valódi kérdéseket vet fel a tárgyul választott ünnepből adódó problematika, azaz a szülői és gyereklét témakörében. Életünk párjának merev elutasítása a család részéről, az egyedülálló szülőként való gyereknevelés kihívásai vagy az abból adódó identitásválság, hogy nem ismerjük a szülőanyánkat, mind olyan helyzetek, amikkel bárki azonosulhat.

A rendezői kéz csak akkor bicsaklik meg, amikor a jelenetek ideális hosszáról és frappáns lezárásáról van szó, de ezzel együtt nagy biztonsággal kijelenthető: ha Garry Marshall így folytatja, még az is lehet, hogy a papírforma szerint soron következő Pedagógusnap hibátlan műalkotás, a Hanuka pedig kész remekmű lesz.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2016/06 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12773

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 3 átlag: 4.67