rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

A legkúlabb nap

Teszár Dávid

Der gleiste Tag – német, 2016. Rendezte és írta: Florian David Fitz. Kép: Bernhard Jasper. Zene: Siggi Mueller és Egon Riedel. Szereplők: Matthias Schweighöfer (Andi), Florian David Fitz (Benno), Rainer Bock (Dr. Wüst), Alexandra Maria Lara (Mona). Gyártó: Pantaleon Films / Erfttal Film. Forgalmazó: Big Bang Media. Szinkronizált. 113 perc.

 

A német Florian David Fitz a végső kérdésekre fogékony, filozofikus közönségfilmek küldetéstudattal rendelkező képviselője mind színészként, mind pedig direktorként: első rendezésében önmagára osztotta a Földre visszatérő Jézus Krisztus szerepét (Jézus engem szeret!, 2012), a Tour de Force (2014) főhőseként pedig gyógyíthatatlan betegen indult el a barátaival egy nagyszabású biciklitúrára. Második saját nagyjátékfilmje, a Németországban nagy sikert arató A legkúlabb nap az eddigi összetevőket boronálja össze: az (ön)megváltás és a halál témájával foglalkozik egy kontinenseken átívelő road movie keretében. A felvetett kérdések komolysága ellenére végig a humor dominál Fitz mozijában, elvégre a halálos beteg protagonista-tandem azért szövetkezik a hospice otthonban, hogy leszámoljanak valamennyi félelmükkel, és eltöltsenek legalább egy olyan napot, amikor igazán éltek. A szorongó, hipochonder Andi (a sztárszínész Matthias Schweighöfer alakításában) és a direktor által megformált, lezseren vakmerő Benno ekként Afrikába utazik, hogy egy élménydús kalandtúrával tegyenek pontot az életükre. A legkúlabb nap egy működőképesre centírozott, az elmúlással szemközt is derűs buddy movie, amely túllép a kötelezően felvonultatott, infantilis kamaszfantáziák kiélésén (a luxus sportkocsitól a háremes kicsapongáson át a Youtube-népszerűségig), és alkalmanként lényegközeli egzisztenciális bonmot-kat szór a nagyközönség elé („a többiek is haldokolnak, csak ők nem tudnak róla”). Utolsó harmadában, amikor Fitz minden áron áramvonalasítani igyekszik a filmje melodráma-vonalát, kissé mesterkéltté, túlzsúfolttá válik, de összességében a melegszívű optimizmusával és a szeretetteljes karaktereivel még így is az átlag felett marad.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2016/06 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12770

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 18 átlag: 4.78