Gelencsér Gábor
Magyar, 2015. Rendezte: Nemes László. Főszereplő: Röhrig Géza. Forgalmazó: Mozinet Kft. 107 perc.
Ritka szerencsés együttállás a művészeti, s főleg filmművészeti szcénában: olyan művet halmoznak el jelentős díjakkal, olyan alkotás kerül a média érdeklődésének homlokterébe, amely egyszerre vívja ki a széles nagyközönség és a kifinomult gondolkodók nagyrabecsülését. Mindennek alapja természetesen maga a film: a Saul fia fontos témáról beszél nagy kifejezőerővel. Kicsit kibontva: a holokauszt egyetemes és meghaladhatatlan botrányának megidézésével olyasmire emlékeztet, amelyről beszélni nehéz, de elfelejteni nem szabad; s ezt olyan nyelvi eszközökkel teszi, amelyek a holokauszt ábrázolhatósága körüli vitára is érvényes esztétikai választ nyújtanak. Ennek lényege a botrány fiktív, ugyanakkor közvetett, képzeleti megidézése a látvány és a történet „homályzónájában”, ahol a gázkamrák és a krematóriumok világa a filmkép elmosódott háttereként, a címszereplő törekvése vélt fiának tisztességes eltemetésére pedig történelmi helyett mitikus cselekvésként fogalmazódik meg. Ráadásul a Saul fia szellemi és formai értelemben egyaránt radikális alkotás, s mint ilyen, képes az erre kevéssé fogékony közegekben (is) sikeres lenni. Az ellentmondás – márpedig ne legyünk naivok, van ebben ellentmondás, különös tekintettel a témára, gondoljunk csak Kertész Imre Nobel-díjára és az ezzel kapcsolatos, a halála előtt a Die Zeitnak adott interjújára („Holokauszt-bohóc voltam”) –, tehát az ellentmondás feloldása a filmet övező kommunikációs stratégiában rejlik, amely kevéssé radikális, jóval inkább professzionális. Csakúgy, mint a Saul fia magyarországi duplalemezes DVD-, illetve triplalemezes Blu-ray-kiadása.
A tavalyi cannes-i világpremier után alig egy évvel a film hazai forgalmazója, a Mozinet Kft. gondozásában napvilágot látó kiadvány extra tartalmai ugyanarról a bölcs mértékletességről és figyelmességről tanúskodnak, mint a bemutató körüli és az azt követő események a számos közönségtalálkozóval, a hosszabb-rövidebb interjúkkal, a középiskolásoknak szervezett vetítésekkel és a történet feldolgozását segítő munkafüzettel. Nemes Jeles László rendező, Erdély Mátyás operatőr, valamint Krasznahorkai Balázs, a rendező munkatársa közös audiokommentára az anekdotázó fecsegés és a szakmai belterjesség szélsőségeitől mentesen tudósít a forgatás technikai körülményeiről, a szép és nehéz pillanatokról. Hasonlóan közvetlen és informatív az egyik közönségtalálkozóról összeállított 26 perces anyag, amelyben a rendező mellett a forgatókönyvírótárs, Clara Royer, a főszereplő Röhrig Géza és az egyik producer, Sipos Gábor szólal meg. A „kötelező” mozielőzetes és tv-spot mellett kevésbé érdemi a díszbemutató laza protokolljának összefoglalója és főképp a „magyar művészek a filmről” lelkes közhelyei – tudniillik villáminterjúkban nem nagyon futja másra. A mindössze 2 percnyi kimaradt jelenet sem önmagában érdekes, inkább a film koherenciájára és a forgatás fegyelmére utal.
Annál fontosabb viszont két további tartalom. Az egyik forgatási jeleneteket tartalmaz, egész pontosan 7 csapót 21 percben. Valamennyin együtt mozgunk az operatőrrel, egyszerre látjuk az ő munkáját és a felvétel képen kívüli hátterét, miközben „kép a képben” funkcióban nyomon követhetjük az általa forgatott hasznos felvételt is. A bravúros technikai kivitelezésen túl így betekintést nyerhetünk a film egyik fontos, szemléletileg és stilisztikailag meghatározó formaelvének, a főszereplőt szorosan követő közelik és a háttérben kavargó tömegmozgások dinamikájának kialakításába. A másik a rendező Türelem című 2007-es rövidfilmje, amely témáját és stílusát tekintve a Saul fia közvetlen előtanulmánya. Az egybeállításos, egyetlen szereplőt követő film szintén csak a háttérben jeleníti meg a holokausztot, míg az előtérben a csendes kollaboráció néma eseménye bontakozik ki a női főszereplő Sauléhoz hasonlóan zárt tekintetén. A két film a holokauszt két arcát mutatja fel, a gyilkosét és az áldozatét – egyazon markáns szerzői stílusban.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2016/06 61-61. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12761 |