rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

DVD

Egyenesen Comptonból

Bocsor Péter

Straight Outta Compton – amerikai, 2015. Rendezte: F. Gary Gray. Szereplők: O’Shea Jackson Jr., Jason Mitchell, Corey Hawkins. Forgalmazó: GHE. 147 perc.

A 80-as években megjelenő, főként kaliforniai fekete előadók által népszerűvé tett gengszter rap az amerikai populáris kultúrában elsőként, és addig szokatlanul kendőzetlen stílusban tudósított a szegénységtől és faji szegregációtól sújtott nagyvárosi gettók kilátástalan világáról. A szlenggel teletűzdelt, gyakran vulgáris vagy éppen szexista nyelvhasználat és az afro-amerikai szóbeli költészet hagyományait követő, gördülékeny ritmusú és csattanós rímekkel tarkított előadásmód vegyítésén, valamint az átütő erejű zenei alapokon túl, a műfaj sikerének a kulcsa az előadók által felvett képzeletbeli személyiség, a kietlen társadalmi valóságra adott válaszul a bűnöző életforma felé forduló gengszter figurája. Ez utóbbi ugyanis nemcsak a műfaj közvetlen célközönségének számító nagyvárosi fekete fiatalok számára kínált azonosulási formákat, de a lázadó, tabukat döntögető attitűd a fehér, középosztálybeli fiatalok körében is hamar népszerű lett szerte Amerikában és Európában.

Eltérően azonban a hosszú ideje sikeres bűnügyi regények vagy a gengszterfilmek fogadtatásától, a gengszter rapet ért heves bírálatok figyelmen kívül hagyták az előadók által megformált szerepek fiktív voltát (és így az azokon keresztül közvetített kritikus üzeneteket is), és deviáns magatartásformák, így az erőszak, a korlátlan szexuális szabadság vagy a droghasználat népszerűsítésével vádolták a műfaj képviselőit. A Gangsta Rap Made Me Do It (A gengszter rap miatt tettem) című számában ezt a megközelítést figurázza ki Ice Cube, a korszak egyik legnagyobb hatású rapzenekara, az N.W.A legismertebb tagja, amikor a kábítószer-kereskedelemtől az iskolai lövöldözéseken és az iraki háborún át a bolygó elpusztításáig az összes társadalmi problémáért a gengszter rapet teszi felelőssé.

A saját zenéjére nem a gengszter rap, hanem a „reality rap” kifejezést használó zenekar, az N.W.A üstökösszerű karrierjét bemutató Egyenesen Comptonból az életrajzi film műfajának jól bevált eszközeire hagyatkozik, amikor több mint két és fél órán át kíséri végig az N.W.A és a nyugati parti rapkultúra, illetve a háttérben zajló társadalmi események – így például a Los Angeles-i fekete taxisofőr, Rodney King ellen elkövetett rendőri brutalitás nyomán kialakult zavargások – néha csak leltárszerűen bemutatott történetét. (lásd Filmvilág 2015/12) A rendező, F. Gary Gray (Friday, Nincs alku) az Egyenesen Comptonból rendezésére eredetileg felkért John Singleton jegyezte kultfilm, a Boyz n the Hood (1991) világát idéző, pergő ritmusú akciójelenettel indít, ám a némiképp megtévesztő nyitányt követő fél órában már a zenekari életrajzi filmek kedvenc témája, a kezdeti sikerek állnak a középpontban, és a hatásosan rögzített koncertjelenetek viszik előre a filmet. A maradék két órát a gyorsan elmérgesedő üzleti konfliktusok, illetve az egyikük betegsége, majd halála nyomán kialakuló megbékélés taglalása teszi ki, mégpedig szinte kizárólag három szereplő, a zenekaralapító Eazy-E (Jason Mitchell), Ice Cube (akit fia, a rá kísértetiesen hasonlító O’Shea Jackson Jr. alakít), illetve a nagyhatású rapzenei producer és előadó, Dr. Dre (Corey Hawkins) szempontjából.

Az Egyenesen Comptonból végig feszült, de korántsem hibátlan film. Azzal, hogy Gray Dre és Cube produceri asszisztenciája mellett – az N.W.A gyors széteséséhez vezető konfliktusokat állítja középpontba, majd azok megértése helyett a három főszereplő már-már önfényező nézőpontjából meséli el a gengszter rap genezisét, végül aláássa filmje nyilvánvaló célját, a történeti hitelességet. Az életrajzi film hagyományainak szigorú betartása helyett, egy valamivel kritikusabb és formabontóbb megközelítés talán jobban illett volna az N.W.A áttörést jelentő, provokatív stílusához, ahogy az általuk megfogalmazott problémák jelentőségéhez is.

Extrák: Három rövidfilm.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2016/05 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12703

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 12 átlag: 7.17