Andorka György
London Has Fallen – amerikai, 2015. Rendezte: Babak Najafi. Írta: Katrin Benedikt, Christian Gudegast. Kép: Ed Wild. Zene: Trevor Morris. Szereplõk: Gerard Butler (Banning), Aaron Eckhart (Asher), Morgan Freeman (Trumbull), Jackie Earle Haley (Mason), Angela Bassett (Jacobs). Gyártó: Millennium Films / LHF Film. Forgalmazó: Big Bang Média. Szinkronizált. 99 perc.
Ha van tanulsága a London ostromának, az minden bizonnyal az, hogy a Drágán add az életed! nyolcvanas évek végén megtalált csodareceptje, amely a helyszín variálásával bõ egy évtizedig kiapadhatatlan forrást biztosított mára klasszikussá érett akciófilmek sorának, még akkor is bombabiztos Jolly Jokerként mûködik, ha nagyon igyekeznek elbaltázni. A bárgyúságban elõzményére és Emmerich vonatkozó dolgozatára is rálicitáló mûalkotás az a fajta zászlólengetõ amerikai revans-fantázia, amirõl azt hittük, rég eljárt felette az idõ, de a több száz(!) rosszfiút igénylõ, teljesen elrugaszkodott terrorista-mesterterv és a sokaknál bizonnyal fejfájást okozó ideológiai maszlag ellenére bõven nézhetõvé teszi a felesleges sallangok nélküli, tökéletesen formulakövetõ cselekmény, valamint Butler és Eckhart mostanra összeérett buddy-párosa. Utóbbiak ezúttal közösen kényszerülnek macska-egér játékba a városnyira kitágított színtéren – a humoruk ugyan száraz és a kelleténél szórványosabb, de azért mûködik a kémia. A megbízható menetrend szerint érkezõ tûzharcoknak és henteléseknek köszönhetõen az adrenalinszintre nincs panasz, az egészségesen rövid játékidõ alatt a legtöbb suspense-t azonban ezzel együtt is az a jelenet tartogatja, ahol az Angela Merkel-alteregó a nyugati vezetõket kiiktató nagyszabású merénylet elõtt testõre intése ellenére magához enged egy virággal kedveskedõ kislányt. A zsánerélvezetek kopója egyszerre szagot fog: csak nem otromba, bár adekvát metafora következik ettõl a nyolcvanas évekbõl elõlépett, minden politikai korrektségtõl mentes filmlektûrtõl, amiben az ügyeletes McLane-klón kreatív neologizmussal „Faszomisztánnak” titulálja a bajkeverõk földjét? Báránybõrbe bújt farkasoknak nyitunk ajtót a humanizmus jegyében, visszhangzik a súlyos üzenet a rágcsától percegõ széksorok között (Donald Trump a levegõbe bokszol a háttérben)? Lelõjük a poént, bár ez utóbb csupán vörös heringnek bizonyul.
A cikk közvetlen elérhetõségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2016/04 60-60. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12686 |