rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Évszakok

Jankovics Márton

Les saisons – francia-német, 2015. Rendezte és írta: Jacques Perrin és Jacques Cluzaud. Kép: Michel Benjamin, Laurent Fleutot és Eric Guichard. Zene: Bruno Coulais. Gyártó: Galatée Films / Pandora Filmproduktion. Forgalmazó: Mozinet Kft. Szinkronizált. 94 perc.

 

Jacques Perrin és Jacques Cluzaud a levegőt és a vizeket már meghódították kamerájukkal, ideje volt hát, hogy a szárazföldön is megvessék lábukat. A Vándormadarak és az Óceánok után Európa erdei világát mutatja be a leghíresebb francia természetfilmes rendezőpáros. A téma tehát sokkal kevésbé egzotikus, mint általában, ám ez mit sem számít, hisz az Évszakok ugyanolyan elképesztő felvételekkel és innovatív megoldásokkal van tele, mint a korábbi filmek. A szarvasbogár röptét testközelből, a hiúz elől menekülő rókát az odújából figyelhetjük, a vaddisznóra vadászó farkasok száguldását pedig olyan természetességgel követi a kamera a fák sűrűjében, mintha csak egy sportközvetítésen kocsiznánk a futópálya mellett (az alkotópáros rendre fejleszt magának technikát a kívánt felvételek eléréséhez). Mert az Évszakok a bogarak szintjétől a bivalyokig mindent felölel, laza, kissé csapongó dramaturgiával engedve bepillantást a különböző fajok hétköznapjaiba. Hiába figyelmeztet a narrátor az elején, a film felére már majdnem elfelejtjük, hogy Cluzaud-ék nem a mai állapotokból indulnak ki, hanem a 15 ezer évvel ezelőtti „aranykort” rekonstruálják, mikor még erdő borította az egész kontinenst. Az Évszakok azonban nem elégszik meg ennyivel, a második felében bemutatja a máig tartó hanyatlás időszakát is. A történelmi gyorstalpalót ugyan viszonylag ízlésesen vitték színre, és a háttérben tartották, ám a játékfilmes elemek behozatala így is gyengíti a filmet. Az ipari forradalom felé haladva egyre hangosabban sulykolt környezetvédő üzenet szép lassan rátelepszik a bámulatos képsorokra. Míg a film kijelentő módban indult, a fináléhoz érve minden képsor végére felkiáltójel kerül, ám a kiabálás – mint általában – inkább elvesz az állítások erejéből.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2016/04 55-55. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12679

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 12 átlag: 4.17