Kránicz Bence
A Homeland új évadában Berlint fenyegeti a terror, de nem csak emiatt érezzük kényelmetlenül közelinek a veszélyt.
Annak idején a tévésorozatok presztízsnövekedésében kulcsszerepet játszó 24 indulása egybeesett George W. Bush terror elleni háborújának kitörésével. A 24 producereinek következő sorozata, a Homeland már a Bush utáni Amerika terrorképét mutatja fel: noha valahol mélyen, a civilek elleni dróncsapásokon és közel-keleti diktátorokkal kötött alkukon túl még kivehetőek a „jó ügy” körvonalai, a CIA ügynökei régóta fáradt és kiábrándult, vagy egyenesen amorális kívülállók.
Az egyre aljasabb hírszerzési játszmából szállt ki a sorozat hősnője, Carrie Mathison az 5. évadra. Az új részekben már Berlinben, egy emberi jogi visszaélésekkel foglalkozó magánalapítvány munkatársaként találkozunk vele. A megváltozott helyszín nemcsak a sorozat kulisszáit frissítette fel, hanem új problémákat is hozott. Éppen a legjobbkor: a Homeland egybehangzó vélemények szerint a 3. évadára veszítette el kezdeti lendületét, Carrie szerelmével, a terroristákhoz veszélyesen közel került Brodyval érezhetően nem tudtak már mit kezdeni az alkotók. Brody halála után felgyorsult a tempó, a 4. etap dramaturgiája a 24 szűk időkeretbe szorított cselekményvezetését idézte, hasonlóan a mostani, immár történetében is új motívumokkal gazdagodó szezonhoz.
A legfontosabb változás, hogy a Homeland az eddigieknél sokkal közelebb került a friss világpolitikai eseményekhez. Bár a tavaly nyári forgatás miatt a szóba kerülő „párizsi terror” alatt még nem a sokkoló novemberi lövöldözést, hanem a Charlie Hebdo szerkesztőségében rendezett vérengzést értik a szereplők, de enélkül is marad elég aktualitás: a Németországban különösen nagy vihart kavart lehallgatási botrány, a szivárogtató hackerek és bevándorlók jogainak kérdése, a civil szervezetekre helyezett hatósági nyomás olyan témák, amelyekkel Magyarországon is a napi hírek között találkozhatunk.
Carrie idillinek tűnő hétköznapjai sem tartanak sokáig: néhány nap leforgása alatt kétszer is merényletet kísérelnek meg ellene. (Másodjára ráadásul régi harcostársát és barátját, a CIA bérgyilkosaként egyre mélyebbre csúszó Quinnt utasítják, hogy végezzen Carrie-vel.) Az évad során aztán egy áruló, az oroszokkal összejátszó ügynök mesterkedései, a német és amerikai titkosszolgálatok illegális megfigyelési gyakorlatát leleplező dokumentumok, illetve a vegyi fegyver bevetését tervező berlini dzsihadisták körül bonyolódik a cselekmény, magas fordulatszámon, a régi nézőket is meglepő, merész fordulatokkal.
A Homeland legutóbbi szezonja azonban nem a csavaros történet miatt válik különösen izgalmassá, hanem a minapi közéleti események révén felvetett etikai és politikai kérdések miatt. Két új női figurának jut fontos szerep: a CIA berlini központjának vezetője, Allison valójában több mint egy évtizede az oroszoknak kémkedik, a Carrie-t is alkalmazó Düring Alapítvány újságírója, Laura pedig szinte irritáló eltökéltséggel próbálja aláásni a hírszerzők munkáját. A két nő elszántsága és bátorsága Carrie állhatatosságát idézi. Miközben mindhárman egymás ellenfelei, igazságukat éppúgy felismerjük, mint hibáikat – egy hosszabb flashbackben még az egyértelműen gonosztevőként ábrázolt Allisonnal is együtt érezhetünk. A párhuzamos igazságok megmutatása a terror elleni háború kilátástalanságát húzza alá: az ezrek életét befolyásoló döntésekben senki sem tarthat ki nyugodt lelkiismerettel az elvei mellett. Felelőssé válnak-e a civil szervezetek a terrorveszélyért, ha nem fogadják el a hatóságok brutális módszereit? Meddig kell bűnhödnie az ügynököknek azért, ha érző emberként viselkednek? Hogyan éljük túl a szégyent, ha az egyéni szabadságról szőtt magasztos eszméket sutba dobva sem menthetjük meg az ártatlanokat?
A dilemmáknak a térben is közeli problémák, a nyilvános politikai viták sokat hallott érvei miatt lesz valódi tétje az európai néző számára. Az utolsó epizód érzelmi csúcspontja – amely a széria földhözragadt közelítésmódjától merőben szokatlan, transzcendens húrokat penget – azért működik igazán, mert egyetlen jelenetbe sűríti az évad legnagyobb, fájdalmas tanulságát: a minket körülvevő káoszban csak rossz és még rosszabb döntés létezik.
HOMELAND: A BELSŐ ELLENSÉG (5. évad) – amerikai, 2015. Készítők: Alex Gansa és Howard Gordon. Kép: David Klein. Zene: Sean Callery. Szereplők: Claire Danes (Carrie), Rupert Friend (Quinn), Miranda Otto (Allison), Sebastian Koch (Düring), F. Murray Abraham (Dar Adal). Gyártó: Teakwood Lane Productions / Cherry Pie Productions. HBO bemutató.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2016/04 51-52. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12670 |