rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Short Skin – Szűkölő kamaszkor

Forgács Nóra Kinga

Short Skin – I dolori del giovane Edo – olasz 2014. Rendezte: Duccio Chiarini. Írta: Miroslav Mandic, Ottavia Madeddu és Duccio Chiarini. Kép: Baris Ozbicer. Szereplők: Matteo Creatini (Edoardo), Francesca Agostini (Bianca), Nicola Nocchi (Arturo), Mariana Raschilla (Elisabetta). Gyártó: La Règle du Jeu / Asmara Films. Forgalmazó: Mozinet Kft. Feliratos. 86 perc.

 

A Short Skin Szűkölő kamaszkor az a film, amelynek esetében rögtön adóznunk kell a magyar címadás leleményességének egy nagy köszönettel. Egynyári coming of age történetünk nyakon is lett csípve ezzel a szokatlan szókapcsolattal. Hiába adná magát ugyanis az alkalom, hogy az „olasz amerikai pitén” élcelődjünk, mikor fiatal hősünk, Edoardo egy zsebpénzéből megvásárolt polippal próbál könnyíteni magán és terhein – a kamaszkor ördöge ezúttal nem pusztán a szexuális tapasztalatszerzés vágyában rejtőzik. Inkább éppen abban, hogyan is lehet megérteni és legyőzni a korlátokat, a fájdalmat, a megváltozott testünk egészen új szerepekkel ellátott jelenlétét az életünkben, a kommunikációra való képtelenséget, a saját családon belüli elszigeteltséget? Hogyan lehet nyitni saját magunk elfogadása, a másik nem, a családunkba való újbóli beilleszkedés és egy kevésbé frusztrált, félelmekkel és kérdésekkel egy ideig kevésbé megtorpedózott jövő felé? Hogyan lehet újra átélni az intimitás élményét, akár otthon, akár valaki mással, mikor éppen minden annyira idegen?

Edo fitymaszűkülete találó metaforája mindennek. A tengerparti miliő megteremti a „kamaszkorom utolsó nyara” érzést, a konfliktusok és a megoldások a szokásosak, a tanulságok pedig éppen annyira kézenfekvőek, mint amennyire üdítőek: a nyitásnak sok formája van, és legyen az egy fájdalmas műtét, egy őszinte szó vagy egy későkamasz arc, amelyik kihajol az ellenszélbe a vonat ablakán, hogy szembenézzen végre a jövővel – mindegyik, ezredszerre nézve is, fontos. És ha a Szűkölő kamaszkor nem is az évtized legjobb tengerparti vagy kamasz filmje, de hozzátesz ahhoz, hogy milyen is szűkölni vagy kamaszodni, ami mindannyiunknak alapélmény.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2016/03 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12625

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 13 átlag: 5.15