rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

A Zarándok

Teszár Dávid

Nao Pare ne Pista – brazil-spanyol, 2014. Rendezte: Daniel Augusto. Írta: Carolina Kotscho. Kép: Jacob Solitrenick. Zene: Pascal Gaigne. Szereplők: Júlio Andrade (Paulo Coelho), Fabiana Gugli (Christina), Enrique Diaz (Souza), Paz Vega (Luiza). Gyártó: Dama Films / Babel Films. Forgalmazó: Anjou Lafayette. Szinkronizált 112 perc.

 

A honi forgalmazóknak a kitaszított művész (Trumbo) helyett a meg nem értett művész életrajzi filmjére esett a választása. Ebben elsősorban az játszik szerepet, hogy a brazil Paulo Coelho a világ elsőszámú, ünnepelt bestseller-celebritása, míg az amerikai forgatókönyvírás legendás alakja, Dalton Trumbo legfeljebb néhány bölcsészhallgatóban kelthet izgalmakat. Az eddig televíziós sorozatokban és dokukban utazó Daniel Augusto bemutatkozó nagyjátékfilmje, A Zarándok – Paulo Coelho legjobb története a Trumbóval ellentétben nem a történelmi-politikai háttérre, hanem Coelho személyes élményanyagára építi fel a három idősíkot átmenet nélkül váltogató, mozaikszerű életképekre épülő cselekményét. Az 1960-as évek az autoriter apafigura ellen lázadozó, szuicid tinédzser hétköznapjairól tudósítanak, az 1980-as évek jelenetei a különféle médiumokban (színház, könnyűzene, tematikus magazin) kibontakozó, az okkult tudományok iránt érdeklődő, bohém művészt mutatják be, míg a jelenkori szegmens a révbe ért írósztár legnagyobb sikerű regényének (Az alkimista) 25. évfordulós kiadása kapcsán tárja elénk Santiago de Compostela ismételt bejárását. Augusto koherenciát és drámai ívet nélkülöző mozija egy mélységekben és magasságokban gazdag, kalandos életút krónikája (Hunter S. Thompsonos sex & drugs & rock’n’roll, ám annak humora nélkül), amelyben egy spirituális iránytűnek tekinthető Mester helyett a kéjes önsajnálat és az idült megalománia homályzónájában bolyongó Művészről kapunk képet. A Zarándok tanúbizonysága szerint az üzenet hordozója fontosabbnak tartja magát az üzenetnél – Paulo Coelho ekként válik a bölcsességnek álcázott, öndicsérő egótirádáival a New Age primadonnájává. A filmben megidézett szentencia Az alkimistából ezúttal nem vált be: a világegyetem nem volt közreműködő abban, hogy létrejöjjön egy kiemelkedő biopic.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2016/03 55-56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12622

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 24 átlag: 6.58