rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

DVD

Testvéri kötelék

Soós Tamás Dénes

Broken Horses – amerikai, 2015. Rendezte: Vidhu Vinod Chopra. Szereplők: Anton Yelchin, Chris Marquette, Vincent D’Onofrio. Forgalmazó: Select Videó. 101 perc.

 

Bár az amerikai filmipar születése óta kiapadhatatlan lendülettel szívja fel a legértékesebb filmes munkaerőt, az óriási bevételeket produkáló, ám az amerikaiaknál jóval stilizáltabb filmeket készítő indiai rendezőket csak elvétve foglalkoztat. Talán nem véletlen, hogy az Indiában született, ám karriert az Egyesült Államokban építő Tarsem Singh kezdetben a vizuális kísérletezésnek nagyobb teret engedő videóklipeket és reklámokat forgatott, a nyugati piacon jelentős sikert arató, 7 Oscar-jelölést begyűjtő Shekhar Kapur pedig a külsőségekre – díszletre, jelmezre, vizualitásra – nagyobb hangsúlyt fektető történelmi film műfajában alkotott (Elizabeth).

A Testvéri kötelék már csak azért is különleges alkotás, mert Vidhu Vinod Chopra saját filmjét, a bollywoodi gengszterfilm történetében realistább hangot megütő, részben A rakparton által inspirált, 1989-es Parindát forgathatta újra. A végeredmény mégis művészi kudarc, mert Chopra nem találta a megfelelő hangnemet, amellyel közös nevezőre hozhatta volna indiai értékrendjének idealizmusát az amerikai zsánerhagyományokkal. A rendező az amerikai–mexikói határra költözteti a bűnbandába keveredő és onnan magukat vérbosszúval kivágó testvérek melodrámai történetét, de sem a western- és gengszterfilmek lélektani realizmusát nem tudja hitelesen megteremteni, sem a remake új főmotívumát – az értelmileg sérült bérgyilkos figuráját – nem képes ízléssel ábrázolni.

A Parinda, bár a más hőfokon égő színészi játék miatt távolabb állhat a nyugati néző ízlésétől, a Testvéri köteléknél kiérleltebb darab. Nem a megvezetett ártatlanságról, hanem a túlélés érdekében korrumpálódó fivérek lelki terhéről szól, és a gyilkossá váló gyermekember spirituális pokoljárását is következetesebben viszi vászonra. A remake-ből viszont épp az amerikai filmek erényei hiányoznak: a példás feszültségteremtés, a váratlan, de hihető fordulatok, és a szuggesztív, ám túlzásoktól mentes színészi játék. Chopra műve aligha fogja serkenteni a két filmipar közti átjárást.

Extrák: 13 kisfilm a forgatásról.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/11 64-65. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12486

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 47 átlag: 5.04