Soós Tamás Dénes
Cobain: Montage of Heck – amerikai, 2015. Rendezte: Brett Morgen. Szereplők: Kurt Cobain, Courtney Love, Krist Novoselic. Forgalmazó: Bontonfilm. 145 perc.
A halottaknak nincs joguk a magánélethez. Ezt sugallja az idei év két posztumusz zenés dokumentumfilmje, az Amy – Az Amy Winehouse-sztori és a Cobain: Montage of Heck is. Családi és baráti videókat, naplórészleteket és feljegyzéseket használnak zenészportréjuk felskicceléséhez, ezáltal ugyanazt az erkölcsi problémát vetik fel: vajon be szabad-e törni annak az embernek a privátszférájába egy dokumentumfilmben, akit részben épp a hirtelen jött hírnév, a rá irányuló zaklató figyelem tett tönkre? Kurt Cobain családja szerint igen, hiszen az általuk rendelkezésre bocsátott rajzok, naplók, Super 8-as filmek és hangfelvételek alapján készült a Montage of Heck.
A filmben kevés a beszélőfejes interjú, de az többnyire elhibázott: Cobain gyerekkoráról az őt utcára tévő és egymást hibáztató szülei nyilatkoznak pátoszos hangon. Kínosan hiányzik innen a riporteri merészség, a visszakérdezés, a szembesítés. A filmnek szerencsére csak az egyik felét teszik ki az interjúk és a már-már ízléstelenül intim home videók, amik a rocksztárt heroinon elszállva, bizonyára mítoszrombolási célzattal mutatják be. A másik fele groteszk rajzait, depressziós gondolatait, alig hallott demóit, egyszóval a művészetét kelti életre. Ezek ténylegesen újszerű, kreatív, hatásos passzusok. Morgen ugyanis animálja azokat, és stílusos, trendi animációk kísérik az interjúrészleteket, a Breed és a Been A Son egy szál gitáros demóit, vagy Cobain Montage of Heck című, eddig nehezen hozzáférhető hangkollázsát. A tespedt, koszszürke kisváros és a rocksztár által soha le nem vetkőzött tinédzserdüh tökéletesen züllött hangulatát árasztják a mozgórajzok.
A Montage of Heck életrajzi brikolázs, amely jobb pillanataiban a maga összetettségében és ellentmondásosságában ragadja meg a zenészt, aki a buddhista nirvánáról nevezte el zenekarát, de kezeletlen traumáiból nyerte inspirációját, és aki annyira gyűlölte a nőgyűlölőket, hogy hitt a bosszú intézményében. De a sajátos portrét már a lírai, 2006-os About A Sontól is megkaptuk: a Michael Azerrad interjúiból szerkesztett filmből szintén kiolvasható Cobain szarkasztikus stílusa, sérült önképe és drogos pályafutása, ám a zenész megismerésének érzetét még véletlenül sem a privátszféra határának átlépésével kelti fel.
A Montage of Heck kreatív kreatív dokumentumfilm, mégis rossz szájízt hagy maga után.
Extrák: Interjú Brett Morgen rendezővel, vágatlan Don Cobain-interjú.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2015/11 62-62. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12484 |