rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Az útvesztő: Tűzpróba

Sándor Anna

Maze Runner: The Scorch Trial – amerikai, 2015. Rendezte: Wes Ball. Írta: James Dashner regényéből T.S. Nowlin. Kép: Pados Gyula. Zene: John Paesano. Szereplők: Dylan O’Brien (Thomas), ki Hong Lee (Minho), Kaya Scodelario (Teresa), Aidan Gillen (Janson). Gyártó: Gotham Group / Temple Hill Entertainment. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 131 perc.

Az Útvesztő-filmek második részéhez érve a készítők komoly döntés elé kerültek: megismételjék-e az Éhezők viadala: Futótűz adaptációjánál megbukott receptet. Amennyiben hívek maradnak a Tűzpróba folytatásregényéhez, mindössze megismétlik az első rész fő összetevőit: a hősöket más helyszínen, új küldetéssel, brutálisabb megpróbáltatások közepette vizsgálja tovább a VESZETT nevű szervezet, hogy ellenszert találjon az emberiséget pusztító vírusra. A filmes csapat ehelyett fogta a könyvtrilógia második és harmadik részét, összegyúrta, és egy új történetet kezdett – ami az alapregényt csupán nyomokban tartalmazza.

Wes Ball filmjében a kísérlethez épített, gyilkos útvesztőből szabadult csapatnak azzal kell szembesülnie, hogy megmentőik is a VESZETT-hez tartoznak és az ígért menedék helyett donofarmokba zárják őket a vérükből kinyerhető ellenszerért. Thomas vezetésével a srácok megszöknek a fogságból, hogy a sivatagban és a romvárosokban vegetáló emberek és már-nem-emberek veszélyes hordáin átjutva eljussanak a hegyekbe, ahol a tiniket támogató lázadók rejtőznek.

A sztori átalakításával a paranoiával átitatott disztópia sablonos zombiapokalipszissé sorvad. Noha a műfajváltás érintetlenül hagyja a young adult művek kötelező elemeinek működését (a kiválasztott tini és a gonosz felnőttek versengő harca), az új iránnyal értelmét veszti az előző film központi motívuma, a kiválasztás folyamata, így súlyosan sérül a folytatás logikai kapcsolata elődjével. A morális kérdések és a betegség okozta drámák elvéreznek a jellegtelen figurák üres dialógusaiban, érdemi motivációnak pedig csupán az elrabolt társ kiszabadítása marad a befejező részre – ha már az Éhezők viadalában bejött.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/10 60-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12437

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 83 átlag: 5.75