rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Who Am I – Egy rendszer sincs biztonságban

Soós Tamás Dénes

Who Am I – Kein System ist sicher – német, 2014. Rendezte: Baran Bo Odar. Írta: Jantje Friese és Baran Bo Odar. Kép: Nikolaus Summerer. Zene: Michael Kamm. Szereplők: Tom Schilling (Benjamin), Trine Dyrholm (Lindberg), Elyas M’Barek (Max). Gyártó: Wiedemann & Berg Filmproduktion / Seven Pictures / Deutsche Columbia Pictures Film Produktion. Forgalmazó: Vertigo Média Kft. Feliratos. 105 perc.

„A hackelés több mint bűnözés: életforma” – vallják az Adatrablókban, ebben a campszerű, de máig programadó hackerfilmben, ami állításhoz híven a hackerek szubkultúráját is aprólékosan bemutatta, rivalizálással, csínytevéssel, videojátékozással. „A hackelés olyan, mint egy bűvésztrükk” – mondják a Who Am I-ban, ebben az aktuális, de kockázat- és politikakerülő thrillerben, ami állításához híven a mai hackeréletmód helyett inkább a hackerfilmek működéséről mesél. Egy műfajról, ami afféle illuzionistaként rendre más zsáner álcájába bújik, legyen az a gyakran elővett akciófilm és caper mellett tinifilm (Adatrablók), (hideg)háborús film (Háborús játékok), vagy thriller (A hálózat csapdájában).

A Who Am I például mindjárt A tökéletes trükk és a Szemfényvesztők mögé soroló bűvészfilmnek és a virtuális térben elveszett Z-generáció identitásdrámájának adja ki magát. A német James McAvoy-nak tekinthető Tom Schilling az Oh Boy csellengő főhőse után újfent a környezetétől elidegenedett sihedert alakít, aki egy hackertrió vagány vezetőjében, Maxben találja meg a maga Tyler Durdenjét, hogy előbb neonáci- és gyógyszergyárellenes svindliket kövessenek el, majd az őket üldöző ügynökséggel és az orosz kibermaffiával űzzenek álarcos macska-egér játékot. A Who Am I legnagyobb trükkje mégis az, hogy izgalmas műfajmutatvány marad, noha legtöbb fordulatát még a 90-es évekből kölcsönzi. Eközben a rendező, Baran Bo Odar Hollywoodba készülő zsánerfilmest játszik, a 2010-es Néma csönd fojtó atmoszférára, alulfogalmazott cselekményre és német sikerkönyvre épített bűnfilmjét eklektikus vizualitásra, felpörgetett sztorira és hollywoodias sablonokra cserélve. Korszellemet zsigerénél megmarkoló kultfilmnek ez kevés, hollywoodi belépőnek viszont megteszi: Odar legközelebb már a franciák hiperaktív akcióthrillere, a Fehér éjszaka amerikai remakejét rendezheti.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/07 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12319

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 103 átlag: 5.73