Fekete Martin
Horns – amerikai, 2013. Rendezte: Alexandre Aja. Szereplők: Daniel Radcliffe, Max Minghella, Heather Graham. Forgalmazó: Mediapro. 120 perc.
Az egyik legismertebb kortárs francia horrorfilm-rendező, Alexandre Aja negyedik amerikai filmje – ellentétben a Sziklák szemével, a Tükrökkel és a Piranha 3D-vel – nem remake, még csak nem is horror: a kereken tíz évvel az áttörést jelentő Magasfeszültség után forgatott Szarvakban egy tévesen vádolt menekülő férfi válik a fantasztikus románc hősévé. A még mindig csak a harmincas éveiben járó Aja hatalmas feladatra vállalkozott, amikor megpróbálta összegyúrni a klasszikus fejlődéselvű ideológiát érvényesítő hitchcocki thrillert a negatív végkicsengése miatt a hollywoodi filmgyártásban jóval ritkább románccal, s a végeredmény ennek megfelelően felemás lett.
Míg 2003-as kultuszfilmje azzal a felismeréssel zárul, hogy a hősnő és az imádott barátnő életére törő sorozatgyilkos ugyanaz a személy, addig a Szarvak nyitányában mindenki a Daniel Radcliffe által játszott Iget gyanúsítja szerelmének meggyilkolásával. A bánatában a folyamatos lerészegedést választó fiú az egyik átrandalírozott éjszakát követően arra ébred, hogy a fején szarvak nőttek. Miután rájön, hogy a bizarr testi elváltozás különös hatással van az őt körülvevő emberek lelkére, s azok a legsötétebb titkaikat és vágyaikat is feltárják előtte, nyomozásba kezd az igazi gyilkos után. Az igazság felderítésében – bár alapvetően a jó szándék vezérli őket – családja és barátai egyszerre segítik és hátráltatják, s a múlt és a jelen közötti folyamatos ugrálásnak köszönhetően nemcsak a tragédia körülményei rekonstruálódnak, hanem a gyermekkor legfontosabb eseményei is felidéződnek, s Ignek a lányhoz fűződő kapcsolatán keresztül a felnőtté válás folyamatát is megismerhetjük. A visszaemlékezésekben megjelenő coming-of-age hatás mellett az erőszakjelenetekben a rendező horror iránti vonzalma is megmutatkozik, s ezt a két végpontot bravúros vizuális megoldásokkal próbálják összekötni – több-kevesebb sikerrel.
Extrák: Nincsenek.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2015/07 63-63. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12288 |