Soós Tamás Dénes
Men, Women & Children – amerikai, 2014. Rendezte: Jason Reitman. Szereplők: Adam Sandler, Jennifer Garner, Judy Greer. Forgalmazó: Select Video. 119 perc.
Jason Reitmant nem lehet nem szeretni. Egyszerűen azért, mert neki van a legjobb humora a fiatalabb amerikai rendezők között. Dohányipari szatírájától (Köszönjük, hogy rágyújtott!) az egyik legokosabb gazdaságiválság-filmen keresztül (Egek ura) a kamaszkorban ragadt harmincasok tragikomédiájáig (Pszichoszingli), Reitman rendre érzékeny témákat boncolt szerethetően kesernyés iróniával. Ráadásul legalább olyan jó emberismerőnek bizonyult, mint humoristának: filmjeit az a lassú folyamat is összefűzte, ahogy kívülálló csodabogár-hősei lassan ráismertek magukra, világ- és énképük torzulásaira.
Reitman aztán négy film után ráunt saját stílusára, és elhajította görbe tükrét: a tavalyi Nyárutóval kisvárosi melodrámát rendezett, csak a műfaj tehetségesebb Toddjainak (Haynes és Field) kifinomultsága nélkül. A Férfiak, nők és gyerekekkel még jobban mellényúlt: a világhálóba gabalyodott, okostelefonjához ragadt emberről akart okos filmet készíteni, de csak közhelyek jutottak eszébe. Pedig témából – szenzációhajhászból, komolyból egyaránt – sokat sűrített bele: pornófüggőség, anorexia, paranoia, tiniterhesség, és persze a lényeg, a netes kommunikáció.
A filmet félreolvasó kritikák állításaival ellentétben, a Férfiak, nők és gyerekek nem az internetet démonizáló propagandafilm – Reitman csak azt mutatja fel, hogyan mélyít el már meglévő frusztrációkat és válságokat a túlzott vagy éppen tiltott nethasználat. A legnegatívabb karakter a lányát egyszemélyes NSA-egységként lefigyelő anyuka, aki minden egyes betűt elolvas, amit lánya legépel, és szabadidejében a selfie-k veszélyeiről szóló brosúrákat osztogat a többi szülőnek. Ideális reitmani antihős lehetne tehát, kinek paranoiája mögött túlbuzgó, de érző anyai szív dobog. Ám a rendező ezúttal nem volt képes ambivalensre árnyalni a karaktereit. Sokszor csak tételeket illusztrál velük: a szexuális problémákkal küzdő sráccal például a pornófüggőség veszélyeit, a saját lányát erotikus honlapjával prostituáló anyával a felelőtlen szülői attitűdöt.
Reitman sok történetet mozgató, szentimentális tablófilmjének mindössze egy jól sikerült húzása akad: a Férfiak, nők és gyerekek az első film, melynek jól áll, hogy a filmképre másol SMS-ket, üzeneteket, sőt egész honlapokat. Kár, hogy eközben a felszínesség világtünetének csak a felszínét kaparta meg.
Extrák: Kimaradt jelenetek, kisfilmek (Virtuális intimitás, Tökéletes illeszkedés).
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2015/06 62-63. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12277 |