Simor Eszter
Woman in Gold – brit, 2015. Rendezte: Simon Curtis. Írta: Alexi Kaye Campbell. Kép: Ross Emery. Zene: Hans Zimmer. Szereplők: Helen Mirren (Maria), Ryan Reynolds (Randol), Katie Holmes (Pam), Daniel Brühl (Hubertus). Gyártó: Origin Pictures / 2nd District Filmproduktion / BBC. Forgalmazó: Fórum Hungary. Feliratos. 109 perc.
Kié a művészet? Manapság az internetes letöltések korában a válasz egyre inkább az: a művészet mindenkié. Ám ez a kérdés különösen összetett, főként, ha tárgya egy felbecsülhetetlen értékű műkincs, ez esetben Gustav Klimt egyik remekműve. Az Ausztriában 1998-ban hozott restitúciós törvény lehetővé tette a zsidó származású, a második világháború idején Amerikába emigráló Maria Altmann számára is, hogy visszakövetelje az osztrák államtól nagynénje, Adele Bloch-Bauer portréját, a Hölgy aranyban című festményt. Sok éves jogi csatározás után Altmann megnyerte a pert, így „Ausztria Mona Lisája” – csakúgy, mint annak idején Maria – Amerikába került: a bécsi Belvedere látogatói helyett a manhattani Új Galéria közönsége gyönyörködhet benne.
A brit rendező Simon Curtis és a forgatókönyvíró, Alexi Kaye Campbell könnyen fogyaszthatóra egyszerűsített meséjéből – ahogy ez a hihetetlen igaz történetek adaptációinak gyakori betegsége – pont a lényeg veszett el. A Hölgy aranyban meg sem próbál elgondolkodtatni, ehelyett a néző direkt érzelmi manipulációját választja. A jelenben játszódó eseményeket a szereplők morálról, humanizmusról szavalt monológjai tagolják, míg a főszereplő múltját a zsidó közösséget ért megaláztatásokat bemutató drámai flashbackek idézik fel. Miközben az érzelmi azonosulást az idősíkok különböző tónusú színekkel való rögzítésével és Arnold Schönberg melankolikus kísérőzenéjével (az Altmann-t képviselő ügyvéd, a zeneszerző leszármazottja) fokozza, vígjátéki eszközökkel oldja a tárgyalótermi dráma komolyságát. A film legnagyobb erénye a Stephen Frears Philomenájához hasonló furcsa páros (tragikus múltú idős hölgy és a mellette érzelmileg „felnövő” férfi) összjátéka: Helen Mirren szokás szerint lenyűgöző, a szokatlan szerepben feltűnő Ryan Reynolds pedig méltó partnere. A minden tekintetben Altmann nézőpontját képviselő filmet azonban a kiváló alakítások sem mentik meg a bántó sematizmustól.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2015/06 55-56. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12256 |